Modebranchen sætter endnu engang rekord: Omsætter for 45 mia. kr.

Den danske modebranche sætter endnu engang omsætningsrekord. Således udgør branchens samlede omsætning 45 mia. kr. i 2017. Det er fortsat eksporten, der trækker udviklingen, og her spiller Tyskland en nøglerolle. Det viser den seneste analyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil forud for Copenhagen Fashion Week.

25. januar 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

København, 25. januar 2018

Dansk mode har fortsat gang i salget. 2017 blev endnu et rekordår, da det samlede salg af beklædning steg 4 % til næsten 45 mia. kr. Det er særligt eksporten, som udgør 28,7 mia. kr., der dikterer den positive udvikling.

”Der er stadig stor efterspørgsel efter dansk mode i udlandet, og eksporten har udviklet sig pænt igen i 2017, hvor den steg 5 %. Dermed fortsætter den positive tendens, og der er intet, der tyder på, at udlandets appetit på dansk mode er mættet,” siger international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose.

Tyskland er den største internationale aftager af dansk tøj, og salget til tyskerne steg 14 % i 2017. Dermed sælger danske modevirksomheder nu for 9 mia. kr. på det tyske marked. Også Holland, som er det tredjestørste marked for dansk mode, viste en flot vækst på 13 %.

Dansk Mode & Textil noterer sig, at den udeblevne vækst i særligt Norge trækker ned i det generelt positive billede. Her spiller den norske krones udvikling en rolle, mens detailsalget i første halvdel af 2017 også lå markant under niveau.

”2017 har været et fornuftigt år. Branchen fortsætter sin vækst, og vi når det højeste niveau nogensinde for både den samlede omsætning og eksporten. Det understreger, at modebranchen er et af landets vigtigste eksporterhverv, og vi ser fortsat store vækstmuligheder i udlandet,” siger Michael Hillmose.

Spirende markeder giver vækstmuligheder

Ifølge tal fra McKinsey tegner det globale tøjsalg i 2018 til at blive 3-4 % højere end i 2017. Dermed er der basis for yderligere vækst, og de danske modevirksomheder ser da også fortrøstningsfuldt på fremtiden. Således svarer lidt over to tredjedele af Dansk Mode & Textils medlemmer, at de forventer fremgang i omsætningen det kommende halve år. Det er især det danske (61 % forventer vækst) og tyske (62 % forventer vækst) marked, de knytter positive forventninger til.

”Forhåbentlig kan den optimisme omsættes til højere vækstrater. Der er fortsat et stort potentiale i den danske modebranche. Det gælder på de markeder, hvor danske brands allerede er etableret, men i vores optik er der også muligheder for at opdyrke nye eksportmarkeder. Det kunne eksempelvis være i Central- og Østeuropa, hvor mange danske brands har gode muligheder for at lukrere på den voksende efterspørgsel efter mode,” siger Michael Hillmose.

Vedlagt: Oversigt over modebranchens udvikling 2013-2017 samt de 10 største eksportmarkeder og sourcing-lande i 2017. Bemærk at fjerde kvartal er estimeret af Dansk Mode & Textil.

Download pressemeddelelse og oversigt over branchens udvikling.

• Pressemeddelelse: Danske virksomheder sælger tøj for 45 mia. kr.

pdf, 0,11mb
  • Udviklingen i modebranchen 2013-2017

pdf, 0,04mb

Vilkår for brug

Denne kontrakt er forbeholdt foreningens medlemmer og må ikke videredistribueres i den nuværende form. Kontrakten udgør ikke juridisk rådgivning i sig selv, og foreningen påtager sig intet ansvar ved forkert udfyldelse eller forkert brug af kontrakten.

"