Design
80 % af et produkts samlede miljøaftryk bestemmes i produktudviklingsfasen (design og indkøb), hvilket betyder, at danske mode- og tekstilvirksomheder både har et stort ansvar at løfte, men også store muligheder for at gøre en forskel. Vi hjælper dig med at blive klogere.

Design
Det estimeres, at op mod 80 % af et produkts samlede miljøaftryk bestemmes i produktudviklingsfasen (design og indkøb), hvilket betyder, at danske mode- og tekstilvirksomheder både har et stort ansvar at løfte, men også store muligheder for at gøre en forskel.
Med den nye Ecodesign-forordning følger der en række designkrav til produkters holdbarhed (kvalitet), mulighed for vedligeholdelse, reparation og genanvendelse, herunder krav til genanvendt indhold, samt oplysningskrav om produktets miljøaftryk m.fl. Sammen med en lang række andre retsakter fra EU, vil det få stor betydning for den måde branchen arbejder med produktudvikling og deres værdikæde på. Fælles for de forskellige retsakter er, at der stilles store krav til data, dokumentation, sporbarhed og verificering, som kan ende ud i at blive meget ressourcekrævende, hvis man hele tiden anvender nye materialer og har mange leverandører.
Dermed forventer vi også, at flere af vores medlemsvirksomheder vil satse på strategiske partnerskaber med færre leverandører i fremtiden. Desuden ventes det, at designerne kommer til at arbejde under nye rammer, hvor valg af materialer og leverandører introduceres meget tidligt i designfasen.
Lav en design- og materialestrategi og -guide
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.