Produktansvar

Nogle gange sker det desværre, at virksomhedens varer er defekte. Dette kan vise sig ved, at selve varen er mangelfuld, eller ved at varen forvolder skade på andre ting eller personer – en såkaldt produktansvarsskade.

Mange virksomheder tror fejlagtigt, at virksomhedens produktansvarsforsikring dækker hele kravet, som virksomheden måtte blive mødt med, men det er desværre ikke altid tilfældet. Læs med her, hvad virksomheden skal gøre for at afgrænse sit ansvar og være bedst muligt dækket af virksomhedens produktansvarsforsikring.

Handelsjura grå
25 jan. 24

Hvilken type skade er der tale om?

For at finde ud af, om en mangel eller skade er dækket af forsikringen, skal man først vurdere, om der er tale om mangel ved selve varen eller tale om en skade, som varen har forvoldt på andre ting eller mennesker.

Selve varen er defekt - mangelsansvar

Hvis selve varen er defekt – fx hvis syningen i et par bukser går op – er varen mangelfuld. Varen er mangelfuld, hvis den ikke svarer til, hvad køber med rette kunne forvente.

Udgangspunktet er, at køber har 2 års reklamationsret. I B2B-forhold har sælger dog mulighed for at indskrænke reklamationsretten, så den er kortere end 2 år. Det er et spørgsmål om, hvilken service virksomheden vil tilbyde sine kunder. Spørgsmålet om reklamation som følge af mangler, vil ofte være reguleret i virksomhedens salgs – og leveringsbetingelser, og særligt hvis reklamationsfristen indskrænkes, er det vigtigt at sikre sig, at salgs – og leveringsbetingelserne er godkendt af køber. Hvis man ikke aftaler noget med sin kunde, gælder købelovens regler om den 2-årige reklamationsret. I B2C-forhold gælder der altid en 2-årig reklamationsret, da købelovens regler for forbrugere ikke kan fraviges.

Virksomhedens ansvar for mangler på varerne kan indskrænkes, således at virksomheden ikke kan holdes ansvarlig for indirekte tab af nogen art, ligesom det maksimale ansvar kan begrænses til tilbagebetaling af et beløb svarende til det, som kunden har givet for varerne. Dette kan reguleres i virksomhedens salgs – og leveringsbetingelser og er indeholdt i DM&Ts standard model.

Vil du vide mere?

Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.

Bliv medlem Log ind

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen 2025
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen 2025
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384