Virksomheder skal oplyse korrekte priser, så forbrugerne har mulighed for at sammenligne varer, og så der sikres en fair konkurrence mellem virksomhederne.
Hvis man anvender forkerte besparelsesudsagn, kan det være vildledning, som er forbudt efter markedsføringslovens regler. Det er særligt skiltning med før/nu priser, som giver anledning til udfordringer.
I maj 2022 trådte nye prismarkedsføringsregler fra EU i kraft, og Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse opdateret sine retningslinjer for prismarkedsføring. Det er med baggrund heri, at virksomhederne skal finde svar på, hvordan de holder deres prismarkedsføring inden for lovens rammer.
Før 2022 kunne man holde kortvarige kampagner af op til tre dages varighed, uden at dette fik indflydelse på normalprisen, men denne mulighed bortfaldt i forbindelse med revidering af EU’s prismærkningsdirektiv. Derfor får enhver prisnedsættelse nu betydning for normalprisen.
DM&T har fået mange spørgsmål til emnet og har løbende været i dialog med Forbrugerombudsmanden om afklaring på forskellige spørgsmål. Derfor inviterer vi nu til webinar om emnet, hvor vi gennemgår reglerne og Forbrugerombudsmandens Q&A om emnet.