Menu

90'er-brandet SPARKZ når nye højder

SPARKZ drøner frem på den internationale scene. Med et nyt navn og en ny vækststrategi rullet ud foran sig oplever 90’er-brandet succes i lande som USA, Australien og Rusland.

Det danske brand Sparkz blev etableret i 1996 og drives i dag af familiens 3. generation.
Det danske brand Sparkz blev etableret i 1996 og drives i dag af familiens 3. generation.

14. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Det velkendte dametøjsbrand SPARKZ, der blev stiftet tilbage i de glade 90’ere, har fået lidt af en revival. Igennem det seneste år har de arbejdet intenst med brandets DNA, og resultatet ses tydeligt.

Virksomheden har nemlig udvidet deres distribution markant, både i Danmark og i udlandet. Det er især den internationale efterspørgsel, der er eksploderet, og nye forhandlere som Anthropologie og Bloomingdales i USA samt Illums Bolighus i både Danmark, Tyskland, Sverige og Norge er blot et udpluk af deres nye key accounts.

Inden for det seneste år er brandet gået fra at være på seks markeder til i dag at operere på 16. Det er takket være en ny, mere målrettet vækststrategi, der har et internationalt fokus, pointerer direktør Torben Olsen over for DM&T:

”Vi har været nødt at kigge indad og klargøre, hvilken kvinde vi gerne vil ramme. Vi har hele tiden været et skandinavisk brand, men målet med den nye strategi har især været, at vi skal fungere worldwide. Det betyder, at vi i højere grad end før undersøger internationale tendenser, når vi definerer vores stil,” siger han.

Torben Olsen tiltrådte direktørstolen i juni sidste år og har sammen med Mia Ginsborg, der er partner og kreativ chef i firmaet, udarbejdet og implementeret den nye udviklingsplan, der for alvor har sparket gang i væksten. 

Nyt image tiltrækker international opmærksomhed
Nogle vil måske associere SPARKZ med et teenagebrand, der op gennem 00’erne var kendt for deres denim bukser og T-shirts med logo. Men sådan er det ikke længere, langt fra. I dag går brandet efter at ramme en lidt ældre, mere stilbevidst målgruppe:

”Vi vil gerne appellere til kvinder, der har lyst til at klæde sig cool og sexet, uden det bliver vulgært. Vi vil gerne være feminine, men vi er ikke et romantisk brand. Det er vigtigt for os, at vores designs altid har en aura af coolness over sig,” siger Torben Olsen.

SPARKZ har fået feedback på deres nye still, og her lyder det blandt andet, at deres kollektioner står skarpere, end nogensinde før. Det glæder naturligvis Torben Olsen og resten af teamet, der er gået efter et mere kommercielt look, der kan fungere på tværs af landegrænser.

Og noget har de i hvert fald gjort rigtigt, når brandet har formået at udvide forretningen til ni nye lande inden for et år, heriblandt USA, Rusland og Australien. I takt med den stigende internationale efterspørgsel har brandet valgt at markere deres danske rødder og skifte navn:

”Det er vores erfaring, at skandinavisk design i sig selv har et godt udgangspunkt på den internationale scene, og den goodwill ønsker vi at udnytte. Vi har derfor valgt at tillægge COPENHAGEN til vores navn,” fortæller Torben Olsen om navneskiftet.

Det kan være en lang og hård proces for et brand med så mange år på bagen at ændre sit image. Derfor skal navneskiftet også fungere som et signal om, at SPARKZ har udviklet sig og i dag repræsenterer noget andet, både designmæssigt, men også kvalitetsmæssigt. Brandet har nemlig valgt at højne deres kvaliteter, men bevaret deres kommercielle priser, hvilket også falder i god jord i udlandet, kan modevirksomheden konkludere.  

Den nye vækststrategi, der skulle sparke liv i det gamle brand fra 1996, ser altså ud til at virke. I dag findes SPARKZ COPENHAGEN på følgende markeder: 

  • Danmark
  • Sverige
  • Norge
  • Finland
  • Island
  • Irland
  • Tyskland
  • Belgien
  • Holland
  • Spanien
  • Italien
  • Østrig
  • Schweiz
  • Rusland
  • USA
  • Australien
"