Menu

Adidas når nye højder med dansk topchef i spidsen

Med et rekordregnskab for det forgangne år fortsætter danske Kasper Rørsted med at imponere som topchef i Adidas. Omsætningen er støt stigende, og sportsgiganten kommer tættere og tættere på at realisere deres mål for 2020.

Den danske CEO i adidas, Kasper Rørsted, har stået i spidsen for sportsgiganten siden 2016.
Den danske CEO i adidas, Kasper Rørsted, har stået i spidsen for sportsgiganten siden 2016.

15. marts 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Man kan roligt sige, at det er gået rigtig godt, siden danske Kasper Rørsted tiltrådte som topchef i sportsgiganten Adidas i 2016. Allerede I sommer kom det frem, at virksomhedens værdi var steget med ikke mindre end 156 milliarder kroner, og nu er et imponerende regnskab for 2017 blevet fremlagt. 

Med en omsætning, der er steget fra 18.483 milliarder euro i 2016 til 21.218 milliarder i 2017, har den danske topchef løftet virksomheden til nye højder på kort tid. Det svarer til en omsætningsstigning på 15 procent.

Driftsresultatet er samtidig steget med hele 31 procent og ligger nu på 2,1 milliarder euro. Det svarer til 15,6 milliarder danske kroner.

”2017 var et stærkt år. Vi har gjort store fremskridt og kommet tættere på at opnå vores mission om at være det bedste sportstøjfirma i verden. Vores strategiske vækstområder – Nordamerika, Kina og digital handel – har været de vigtigste drivkræfter for vores præstationer,” siger adm. direktør, Kasper Rørsted.

I tråd med 2020-strategien  
I august kunne Kasper Rørsted fortælle DM&T, at Adidas’ omsætning skal stige 12-14 procent om året for at nå et målet om en omsætning på 25 milliarder euro i 2020. Og med den imponerende vækst for 2017 kan man roligt sige, at de er godt på vej.

Men ifølge den danske direktør bliver man nødt til at bryde processen op i mindre bidder, når man har et langsigtede mål for øje. Og selvom 2017 var et finansielt stærkt år, fastholder Adidas de oprindelig forventninger, hvorfor ledelsen forventer en valutaneutral vækst i omsætningen på 10-12 procent i 2018. 

”2018 er en vigtig milepæl på vejen for at opnå vores langsigtede mål. Vi forventer kvalitativ vækst med proportionalt større forbedringer på bundlinjen. Det vil gøre det muligt for os at opnå en endnu stærkere stigning i fortjenesten i 2020 og opgradere vores langsigtede mål endnu en gang,” siger Kasper Rørsted.

Selvom sportstøjsfirmaet fortsætter med samme prognose for den valutaneutrale vækst i 2018, hæver de alligevel deres indtjeningsmål. Adidas forventer, at deres nettoindtægter i gennemsnit vil stige med 22-24 procent om året mellem 2015 og 2020.

"