Menu

ARKK Copenhagen åbner flagskib på strøget

Tidligere på året meldte sneaker-brandet ARKK Copenhagen ud, at de ville åbne en flagship store på strøget i København. Nu realiserer brandet den ambition og slår dørene op til en butik, der både fortæller historien om brandet, inddrager forbrugeren og skaber en gnidningsfri shoppingoplevelse.

ARKK Copenhagens nye flagship store ligger på Østergade 1 i København. Brandet benytter butikken til at fortælle sin historie, involvere kunderne og naturligvis som salgsplatform.
ARKK Copenhagens nye flagship store ligger på Østergade 1 i København. Brandet benytter butikken til at fortælle sin historie, involvere kunderne og naturligvis som salgsplatform.

12. december 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Tidligere på året kunne vi fortælle, hvordan det fremstormende sneaker-brand ARKK Copenhagen brugte deres pop up-butikker til at teste retail-muligheder. I løbet af sommeren testede ARKK en butiksplacering på strøget i København, og det var en succesfuld test. CEO Thomas Refdahl kunne tilbage i august berette, at det var gået rigtig godt, og at man derfor ville se på mulighederne for at etablere en permanent butik på Østergade. Den 30. november overtog ARKK Copenhagen nøgler, og en time efter var håndværkerne i gang med at bygge den nye butik. Efter seks dage stod den klar til åbning i fredags, og dermed er ARKK også i gang med at realisere de udmeldinger, der kom i forbindelse med årsrapporten i oktober. Dengang sagde Thomas Refdahl:

”Slutteligt kommer vi til at gå dybere ind i egne retailbutikker, udover vores butik på Nørrebro, og vores nyeste pop-up på Field’s, kigger vi efter et permanent lejemål i København city efter gode resultater med en 4,5 måneds pop-up butik på Strøget over sommeren 2019. Alt sammen er initiativer, der vil gøre, at vi kan løfte en flot bundlinje i 2019/20 regnskabet, det kan vi se allerede nu kommer til at ske pr. 30/6-2020.”

En teenagedrøm går i opfyldelse

En butik på en af landets mest navnkundige handelsgader er ingen ny drøm for de to stiftere af ARKK, Kasper Høj Rasmussen og Thomas Refdahl. Kasper Høj Rasmussen husker, at han som 16-årig sammen med Thomas Refdahl tog turen fra hjembyen Skælskør til hovedstaden for at shoppe.

”Jeg kan huske den fascination af alt det vi ikke havde i den by vi kommer fra med 6.000 indbyggere, butiksvinduerne, indretningen, hele stemningen og alle menneskerne. Måske én dag det ville blive mig og nu har vi sgu en butik på Strøget, det er altså lidt af en drengedrøm der er gået i opfyldelse,” siger Kasper Høj Rasmussen.

Han bliver suppleret af Thomas Refdahl:

“Én ting er drømmen om en butik, der ligger blandt butikker fra Cartier og Rolex, en anden er den stolthed vi som stiftere har, når vi ser hvordan hele vores team har været involveret i denne butiksåbning, hvor vi på kun 6 dage har skabt, hvad vi mener, er det absolut bedste, vi kunne få ud af de 90 kvadratmeter. Det er unikt at se, hvordan alle har hjulpet og løftet i flok for at komme i mål på ekstrem kort tid - vi har verdens sejeste team i ARKK, det gør sgu en ligeså stolt som lokationen.”

Fem meter væg i den nye flagship store er dedikeret til at fortælle hele ARKKs historie. Lige fra grundlæggernes første møde i børnehaven i Skælskør til åbningen af flagskibsbutikken i 2019.
Fem meter væg i den nye flagship store er dedikeret til at fortælle hele ARKKs historie. Lige fra grundlæggernes første møde i børnehaven i Skælskør til åbningen af flagskibsbutikken i 2019.

Historiefortælling og involvering

Processen med at finde den helt rigtige placering har været lang, men begge stiftere kalder Østergade 1 den perfekte location. De 90 kvadratmeter sætter sine begrænsninger, hvilket har stillet krav til kreativiteten.

” Trods kvadratmeternes begrænsning vidste vi, at vi ville have meget mere end blot sko i butikken - det vigtigste har faktisk været at tage vores kunder meget mere med på den rejse, ARKK er og har været på,” fortæller Kasper Høj Rasmussen.

Det betyder blandt andet, at kunderne møder en fem meter lang væg, som fortæller historien fra dengang de to partnere mødte hinanden i børnehaven som treårige frem til i dag. Men kunderne skal også involveres, og derfor er der brugt en stor del af butikkens kvadratmeter på det såkaldte ARKKitecht Studio, hvor folk kan sætte sig og prøve at designe og tegne deres egne sneakers. Denne form for involvering har fået brandets kunder til at blive længere i deres butikker og hos familier med børn er det fortsat et stort hit. Også dette er en læring fra brandets pop up-butikker.

For ARKK-stifterne har det været vigtigt at skabe en fremtidssikret butik, der giver en sømløs købsoplevelse. ARKK har investeret i et POS-system, der sender kvitteringer som e-mail, og i løbet af første kvartal vil kunderne kunne vælge click & collect, så de handler på hjemmesiden og kan hente varen i butikken få minutter senere. Derudover vil butikken også tilbyde den omvendte model, hvor kunderne kan få bragt deres varer til en valgfri adresse uden beregning.

Butiksmedarbejderne bliver udstyret med en iPhone, hvorfra vedkommende kan bestille en specifik sko og størrelse fra lageret, hvorefter en lagermedarbejder bringer den valgte sko op på under et minut. Derudover er selve betalingen gjort enkel og tager højde for stort set alle betalingsformer.

”Det skal være fuldstændig friktionsfrit at handle hos ARKK og det skal være på kunders præmisser; det kommer vores nye flagship store til at kunne,” slutter Thomas Refdahl.

Fredag d. 13. fejrer ARKK den nye butik med en officiel reception. 

"