Menu

ASOS vil have brands med i kampen mod slaveri

Den britiske E-commerce-gigant opfordrer nu de brands, der leverer til platformen, til at tage kampen op mod slaveri i henhold til Storbritanniens Modern Slavery Act. Flere brands har allerede givet tilsagn.

Foto: ASOS
Foto: ASOS

28. marts 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Det britiske parlament har igennem mere end et år sat spot på ansvarlighed i modebranchen. Tidligere på ugen var der indkaldt til Modern Slavery forum, hvor E-commerce-kæmpen ASOS var en af værterne.

I den forbindelse opfordrede ASOS deres tredjepartsbrands til at tilslutte sig kampen mod moderne slaveri.

”Med et voksende lovgivningsmæssigt fokus på moderne slaveri har der aldrig været et bedre tidspunkt til at handle i fællesskab for at sikre en systemisk ændring i branchen. Derfor opfordrer vi nu de tilstedeværende (ved Modern Slavery Forum, red.) til at tilslutte os og underskrive vores tilsagn om at håndtere moderne slaveri, så vi kan bevæge os fra hensigt til konkret handling og samarbejde,” sagde CEO i ASOS, Nick Beighton.

Det løfte, ASOS opfordrer deres leverandører til at afgive, betyder, at de forpligter sig til:

  • At kortlægge og vurdere risici for moderne slaveri
  • At samarbejde med andre med henblik på at udvikle værktøjer og ressourcer, der kan øge opmærksomheden på risici
  • At uddanne relevante medarbejdere i risici for moderne slaveri i deres virksomhed og supply chain
  • At udgive og udbygge deres Modern Slavery-rapportering
  • At deltage i et årligt arrangement, hvor man præsenterer sine fremskridt

De brands, der allerede har forpligtet sig, tæller Dr. Martens, Missguided, New Look og River Island.

Sidstnævntes CEO Ben Lewis siger:

”Vi tager det at håndtere moderne slaveri meget alvorligt, så vores tilsagn betyder, at vi fortsætter det arbejde, vi allerede er påbegyndt i samarbejde med ASOS. Vi opfordrer andre brands til at slutte sig til os i kampen for at udrydde overgreb på menneskerettighederne i vores supply chains.”

I løbet af de foregående 12 måneder har ASOS afholdt workshops om emnet for tredjepartsbrands i samarbejde med Anti-Slavery International, ligesom man i samarbejde med London College of Fashion har lavet et onlinesystem, der skal hjælpe tredjepartsbrands til at imødekomme kravene i Modern Slavery Act.

Om Modern Slavery Act

  • Er lovfæstet af det britiske parlament og trådte i kraft i 2016
  • Skal forhindre overgreb i globale leverandørkæder med fokus på slaveri, tvangsarbejde og menneskehandel
  • Gælder for alle virksomheder med forretning i Storbritannien og en omsætning over GBP 36 mio.  
  • Virksomhederne skal årligt udarbejde et ’slavery and human trafficking statement’
  • Virksomheden skal redegøre for, hvilke skridt der er foretaget for at forebygge og bekæmpe moderne slaveri
  • Formålet er ikke, at virksomhederne skal kunne dokumentere, at værdikæden er 100 % fri for slaveri, men at virksomheden kan påvise, at man har en klar politik, som også inkluderer leverandører.
  • Tager virksomheden ingen skridt i den retning, skal det oplyses. Gør virksomheden ikke dette, kan den straffes med bøde.
  • Danske virksomheder med aktiviteter i Storbritannien og en omsætning over GBP 36 mio. er også omfattet af Modern Slavery Act og skal derfor rapportere.

Læs DM&T's guide til ansvarlig virksomhedsadfærd

"