Hvis du parrer løbetøj og madlavning til en bastard, der skal skaffe kenyanske løbere bedre køkkenforhold, og tilføjer en smule entreprenør-ånd, fælles kerneværdier og en kærlighed til både løb og brød, så får du DOXA x Meyers.
Hvis du ikke helt ser koblingen, så fortvivl ikke. Det gjorde idemændene heller ikke helt selv til at starte med. Fremfor at sove på ideen, så løb de på den. De løb sidenhen ideen i mål i form af et meningsfuldt collab eller samarbejde, om man vil. Det vil de i hvert fald.
Det specielle ved samarbejdet er, at ingen af de implicerede parter har haft tankerne på øget salg, da de etablerede det. Noget, der lader til at være en tendens i branchen.
- Hele meningen er jo at lave et samarbejde, der ikke slutter med produktet. Vi giver noget videre til andre, hvilket altid har været i både min og Claus’ interesse at gøre. Vi smider ikke bare to brand-navne på ét produkt for at sælge mere, det skal række videre end dét.
Er det slut med hype over to brands på ét produkt?
- Jeg tror, at collabs, som vi hidtil kender dem fra branchen, er på retur. Jeg tror i langt højere grad på et meningsfuldt samarbejde mellem to eller flere aktører, der ser synergier og vil i den samme retning.
Bag ordene står en mand, der også er bagmanden i det danske og bæredygtige løbebrand DOXA. Hans navn er John Hansen. Sammen med en af landets mest (aner)kendte kokke, Claus Meyer, står han bag et initiativ, der skal sørge for, at de kenyanske løbetalenter, han i forvejen støtter, får adgang til bedre køkkenforhold og dermed mulighed for at dyrke deres talent i højere grad.
Sammen har de lavet DOXA x Meyers løbe-t-shirten, der for 350 kroner kan indkøbes, når man som løber tropper op til det månedlige morgenløb hos Meyers på Københavns Gl. Kongevej. Alt overskud går til et nyt køkken i den kenyanske hovedstad Nairobi, hvor Kenswed Academy har til huse. De træner og udvikler eliteløbere, som på denne måde får adgang til bedre kost på baggrund af det, John Hansen og Claus Meyer begge karakteriserer som et ”meningsfuldt samarbejde”.