Menu

Børnetøjsbrand har vokseværk: The New opkøber Soft Gallery

The New, som ikke længere er så nye, som navnet antyder, har opkøbt Soft Gallery. Faktisk rækker ambitionerne til mere, og direktør og ejer Chris Lützen Petersen udelukker ikke, at andre opkøb kan komme på tale.

Fotos: The New
Fotos: The New

23. juni 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Børnetøjsbrandet The New har været på opkøb hos en konkurrent, der nu bliver en del af koncernen, der fremover tæller fem brands.

Det drejer sig om børnetøjsbrand Soft Gallery, der blev stiftet for 13 år siden af Tine Holt Møller, som også følger med over i det nye selskab, hvor hun fortsat skal fungere som designchef.

Timingen kan forekomme besynderlig, for mens mange brands lider under coronavirussets stadig dominerende vægt, så vælger The New altså at konsolidere sig på markedet ved at vokse sig større. Præcis som også tidligere set med Brands4Kids og Utoft Kids Group, der fusionerede i starten af året.

Så kradser krisen slet ikke i børnehøjde?

- Vi har selvfølgelig også kunnet mærke coronakrisen, men vi tror for meget på vores eget koncept til at forpasse denne mulighed, da den bød sig. Samtidig tror vi meget på, at det også er vigtigt at huske, at der kommer en tid på den anden side af coronakrisen, og her passer Soft Gallery godt ind i vores eksisterende brand-portefølje. Det betyder også, at vi kan styrke forretningen i forhold til lager, logistik, økonomi og andre områder, hvor der er synergi, siger direktør og ejer af The New, Chris Lützen Petersen, til DM&T.

”Vi vil da gerne være børnetøjets svar på DK Company”

For The New var der ingen tvivl om, at et opkøb af Soft Gallery var interessant, da først muligheden kom på bordet. Selv om det ikke oprindeligt var planen, så blev tanker hurtigt til handling.

- På en måde var det en tilfældighed, at vi overhovedet kom i snak med Tine Holt Møller og kom til at snakke om et eventuelt opkøb. Hurtigt kunne vi dog se, at når vi kom dybere ind i samtalerne, så gav det rigtig god mening. Vi tror på, at Soft Gallery kan tilføre os et internationalt snit som virksomhed, som vi ikke allerede har. På den måde passer Soft Gallery som brand rigtig godt ind i vores udvalg af brands, hvor det kan noget andet end de brands, vi allerede råder over, siger Chris Lützen Petersen.

Så The New slog til, hvilket de fortsat vil gøre, hvis nogen byder sig til, og både brand, pris og synergi passer ind.

- Vi vil da gerne bære børnetøjets svar på DK Company, det er der ingen tvivl om. Jeg synes, DK Company har opbygget en flot forretning, og det vil vi også gerne opnå. Der er andre brands, der har henvendt sig, men de har ikke passet helt ind under vores paraply.

Så flere opkøb kan komme på tale, hvis det passer ind?

- Står der nogen derude med et børnetøjsbrand og gerne vil drikke kaffe, så gør vi gerne det. Det betyder ikke, at vi nødvendigvis er interesseret i det, men vi afviser ikke at opkøbe flere brands. Vi har en solid ejerkreds, der gjorde det muligt for os at opkøbe et brand som Soft Gallery, lyder det fra Chris Lützen Petersen.

- Vi tror på, at der klogest at kunne spille på flere heste. Det er svært at starte et single-brand op i dag, for når der er modstand, og det er der altid, så bliver det sværere, end det er, hvis du har flere forskellige brands. Vores ambitioner rækker langt ud i fremtiden, og her tror vi på, at det er vigtigt at få noget volumen og noget kød på, så man er bedre rustet i dårlige tider.

True to season og København på menuen

På det seneste har vi set flere ”voksenbrands”, der har brugt den indeværende krise til at tænke ud af boksen.

Det gør sig også gældende for The New, der kommer til at ændre i sin forretningsmodel til fordel for både firmaet selv men også firmaets kunder.

- Vi skal i højere grad til at arbejde med true to season. På nogen af vores brands kigger vi meget ind i at blive mere true to season, så vi ikke sender sommervarer ud, selv om vi kun lige er kommet på den anden side af nytårsaften. Det er også lige så meget for at hjælpe vores forhandlere, der med nedlukninger under coronakrisen har været, og måske stadig er, presset rent likviditetsmæssigt. På denne måde hjælper vi også dem, siger Chris Lützen Petersen.

Ellers er det ikke, fordi opkøbet af Soft Gallery kommer til at endevende den måde, The New fungerer på.

- Der bliver ikke ændret noget i DNA’en for de respektive mærker, hvilket også er én af årsagerne til, at Tine Holt Møller fortsætter som designchef. Vi vokser lidt i antal medarbejdere og får vores første afdeling i København, men vores hovedkontor forbliver i Vejle.

Med opkøbet af Soft Gallery tæller The New nu fem brands og 35 medarbejdere.
"