Menu

Brands vil skabe dialog på Black Friday

Flere brands bruger Black Friday til at skabe en dialog om tøjets værdi. Det gælder både børnetøjsbrandet WHEAT og det nye modemærke Carcel.

23. november 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

På fredag er det Black Friday. Her bruger nogle brands dagen til at holde en kæmpe udsalgsfest. Nogle står fast ved originalprisen. Og andre boykotter dagen og lukker virksomheden. 
Læs her 

Børnetøjsbrandet WHEAT og det nye danske modemærke Carcel bruger Black Friday til at skabe en dialog om værdien af tøj. 

WHEAT laver navnet om på dagen, og promoverer den i stedet som SOS Friday. Brandet har nemlig indgået et nyt samarbejde med SOS Børnebyerne, som skal lanceres på Black Friday, hvor al omsætning på dagen går til velgørenheden. 

”Vi ønsker ikke at have fokus på priserne på Black Friday, men snarere de personer, der har brug for hjælp. Det er for at ryste lidt i forbrugerne og sætte spørgsmålstegn ved det her overforbrug, og hvad der egentlig er vigtigt,” fortæller Charlotte Galsgaard ejer og chefdesigner i WHEAT. 

Det danske børnetøjsbrand understreger, at de ikke går ind for tilbudsjagten, hverken hvad angår behovet for den eller konsekvenserne for produktionen af tøj.

”Vi er kede af den her rabatbølge, der vælter indover os, for det vil have konsekvenser for produkter, kvaliteter, CSR, økologi og alle mulige ting, hvis vi på den længere bane bliver ved med at gå efter, at alt skal være så billigt som muligt,” forklarer Charlotte Galsgaard.

Vi sætter aldrig varer på udsalg
Af samme grund holder modemærket Carcel heller ikke udsalg på Black Friday. Deres motto er i det hele taget baseret på, at de aldrig sætter prisen ned på deres varer, hvilket de vil pointere på årets største tilbudsdag.

”Det vi gerne vil ud og fortælle er, at vi aldrig holder udsalg, og at vi prøver at skabe en fremtid, hvor det handler om at værdsætte de produkter, vi skaber,” fortæller Veronica d’Souza Founder og CEO i Carcel.

Carcel holder i den anledning en pop-up shop i Nørgaard Paa Strøget. Her vil de bruge dagen til at skabe synlighed omkring brandets produkter, som er produceret af kvinder, der sidder i fængsel, og som altid bliver solgt helt ud, før der sættes gang i en ny produktion. 

”Det masseforbrug, der kører, presser priserne i bund og skaber en negativ spiral og en masse spild. Vi laver limited klassisk, som vi lancerer i løbet af året, når det giver mening i forhold til vores produktion, og når der så er solgt ud, kan vi genbestille et nyt batch. På den måde bibeholder vi værdien og produktionen af et produkt hele vejen igennem, og det mener vi faktisk, er en endnu bedre forretning end at sætte varerne på udsalg,” afslutter Veronica d’Souza.
"