Menu

Colect er klar til at digitalisere branchen

Modebranchen har taget store digitaliseringsskridt under den indeværende epidemi, men mange kan stadig have brug for lidt hjælp med det digitale. Den hjælp kan Colect levere.

Jannik Heide er hollandske Colects repræsentant i Danmark Foto: Kent Jensen / yellowsock.dk
Jannik Heide er hollandske Colects repræsentant i Danmark Foto: Kent Jensen / yellowsock.dk

12. april 2021

COVID-19 har vendt op og ned på alt, som vi kender det.

I mode- og tekstilbranchen har det især haft en voldsom indvirkning på salgskanalerne, som i voldsom hast er tippet i retning af det digitale salgsled. Derfor har Colect, der nu også har en mand i marken på det danske marked, fået travlt.

- COVID-19-krisen har været med til at fremskynde vores løsninger hos mange af de brands, vi allerede havde planlagt. Det skyldes selvfølgelig de mange restriktioner, hvor det fra den ene dag til den anden ikke længere var muligt at rejse med kollektionerne.

- Selv det at sende salgsprøver kunne der være forsinkelser på. Det har resulteret i større efterspørgsel på løsninger, der kan opveje præsentationer via de traditionelle fysiske møder, vi normalt forbinder med salget af de forskellige kollektioner, men også kampagner eller varer, der er på lager efter leveringerne af sæsonerne, siger Jannik Heide, der er Business Development Manager hos Colect.

Digitaliseringen øger effektiviteten

Verden har ændret sig, og spørger man Colect, er det ikke givet, at vi kommer tilbage til det, vi engang kaldte ”normalen”.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at verden er blevet dårligere stillet, mener Jannik Heide.

- Det, vi alle har været vidne til med COVID-19 det seneste år, er et historisk fænomen. Tænk at hele verden mere eller mindre har været på pause. Det har også sat sit aftryk på mode- og livsstilsbrancherne, og specielt digitaliseringen har gjort sin entré mere end nogensinde. Det betyder selvfølgelig, at det er muligt at arbejde mere effektivt. Om vi kan forestille eller ønske os tilbage til ”de gamle” dage, tror jeg ikke vi kommer til at opleve. Vi har fået set de nye fremskridt indenfor digitaliseringen og hvor effektivt og inspirerende dette arbejde kan gøres i samarbejde mellem brands og retailers. Vi ser klart disse forandringer som komplementære, hvor det er muligt at tage det bedste fra digitaliseringen med til de fysiske møder, om det er i showroom, på messe eller i butikken.

I en fysisk funderet branche kan det virke afskrækkende på aktørerne at skulle droppe de fysiske aspekter. Derfor er det heller ikke noget, Colect på nogen måde har lyst til.

De vil hellere være det funktionelle og salgsskabende alternativ. At fjerne den fysiske interaktion hverken er eller bliver målet.

- Hos Colect værdsætter vi selv det personlige møde højt. Vi ser digitaliseringen som et supplement til branchen, for der er mange elementer i netop mode- og livsstilsbrancherne. Med udgangspunkt i at det, af gode grunde, ikke er muligt at røre ved de forskellige strukturer eller fornemme kvaliteterne på de metervarer, der med stor omhu er valgt af de enkelte brands til forskellige produkter og koncepter, så udfordrer det salgsprocessen. Det resulterer i, at brands med fordel kan fremhæve disse detaljer med billeder, de normalt ikke ville tage, fordi salgsprøverne er tilgængelige til at prøve, men også føle. Brands, der allerede er kendte hos eksisterende aftagere, har også haft en fordel i forhold til nye brands, der er ved at etablere sig, da de ikke har fået skabt deres ”brand awareness” og hvilke kvaliteter, de står for, siger Jannik Heide.

Derfor skal Colect altså ikke endevende branchen. De tror dog på, at en solid digital tilstedeværelse, koblet med det fysiske møde, er vejen frem. Men det skal gøres ordentligt i begge aspekter, og det er netop det, de hjælper med. En brand-fortælling er mindst lige så vigtig online som offline, forklarer Jannik Heide.

- Rigtig mange af vores nye kunder har valgt vores løsninger i form af en større efterspørgsel på en stærkere storytelling af deres brands værdier, men også at kan visualisere koncepterne bag produkterne. Vi har også optimeret mange af vores eksisterende kunder i form af re-design af deres eksisterende Colect B2B-webshops. Tidligere var det sådan, at B2B-delen var en mere reaktiv ordreplatform. Retailers kunne logge ind og bestille det, de manglede. Den nye virkelighed handler lige så meget om at inspirere og aktivere til handling. Eksempelvis via kampagner, så B2B-salgsdelen bliver mere proaktiv end tidligere. Med Colect er det muligt at promovere koncepter, der relaterer sig til kampagner, der er på vej på lageret og få dem solgt, før de ankommer.

Screenshot af Colects web-baserede løsning
Screenshot af Colects web-baserede løsning

Branchespecifikke løsninger

Tiderne, hvor det digitale var et ekstra element i forretningsgangene, må siges officielt at være ovre. Kunder forventer et højt niveau af service og visuelt udtryk på alle kanaler, og her kommer Colects branchekendskab til sin ret, mener Jannik Heide, som kan tilbyde fire forskellige koncepter alt efter kundernes digitale appetit.

- Colect gør en forskel for det enkelte brand forstået på den måde, at vi skaber rammerne, og brands skaber indholdet. Det betyder, at vi ikke er synlige som leverandører af deres B2B-koncepter. Hos Colect har vi fire forskellige koncepter, der er koncentreret om at visualisere og optimere salgsprocesserne både for sælgere, distributører og retailers. De fire koncepter er en Colect Sales App, en platform, hvor formidleren altid har alle de informationer, der er nødvendige før, under og efter salgsperioderne. Det kan være alt fra produktdata, dokumenter, salgsmateriale, film og analyse af tidligere ordrer, der er mellem brand og retailers.

Jannik Heide forklarer, at man ikke nødvendigvis behøver hele pakken, hvis man vil i gang med digitaliseringen. Man kan vælge at fokusere på de ting, man vurderer vigtigst.

- Det andet koncept er Colect B2B Webshop, der er unik på den måde, at det enkelte brand kan designe deres B2B webshop ud fra deres eget brand DNA. Det kommer til udtryk og har den fordel, at kunderne oplever et stærkere brand DNA, end hvis det er et køb, der bliver gjort via andre gængse standarder, hvor det ikke er muligt at ændre.

- Det tredje koncept er Colect Digital Showroom, hvor det er muligt at tage kunden med på en inspirerende ”kollektionsrejse”. Det er et fysisk showroom med store skærme på væggen ofte integreret med et godt lydsystem. Skærmene fungerer sammen med Colect Sales App, hvor retailers er med via iPad også.

Colects fysiske showroom
Colects fysiske showroom

Desuden rummer Colect også et element, der kobler fysiske butikker, hvis man har den slags, sammen med ens online-infrastruktur.

- Det fjerde koncept er Colect Endless Aisle - en løsning, der primært udnytter det fulde potentiale til brands, der har egne butikker eller arbejder aktivt med key accounts med shop-in-shop løsninger. Det er en app installeret på en iPad i butikken, hvor det er muligt at færdiggøre en ekspedition, selvom den ønskede vare ikke er på hylden, men kan se at den er på lager et andet sted. Så kan forbrugeren få tilsendt varen til butikken eller sendt til sin hjemmeadresse.

Alle vil føle sig specielle i 2021, og derfor er det også muligt at ”customize” sine løsninger til de forskellige kunder.

- Alle produkter og priser opdateres centralt ud til alle fire koncepter, hvilket gør, at alle, der arbejder med salg, får opdaterede informationer på samme tid. Fordelen ved dette er, at antallet af personlige fejl minimeres. I Colect er det også muligt at bruge de tilrettede kataloger, så man kan vælge kundetilrettede selektioner af koncepter og varer, hvilket gør det mere inspirerende og nemmere at guide retailers. Vi har kunder, der tidligere printede mange af deres kataloger, men er stoppet med at printe, efter de har valgt løsningerne fra Colect, fortæller Jannik Heide.

Hvis man nu sidder og tænker, at det bliver en større opgave at tilpasse Colect til den eksisterende ”back-end”, man arbejder med, så skal det ikke være en hæmsko.

Colect er allerede integreret hos mange i branchen, og løsningerne kan implementeres hos stort set alle, der ønsker det. Samtidig har Colect sørget for at have folk ansat i Danmark, så man ikke er tvunget til at kommunikere med folk, der er meget langt væk fra ens egen hverdag.

- En af årsagerne til, at vi har mange brands, der vælger et samarbejde med Colect, skyldes de mange års erfaringer med løsninger til netop brancherne, der arbejder med mode- og livsstil. Det ligger som et stærkt DNA hos Colect. Det var netop indenfor disse brancher, det hele startede, så der er opbygget en enorm viden om branchens udfordringer. Sammen med den enorme viden om branchen, er vi tætte på vores kunder med en organisation med en dansk country manager med mulighed for tætte IT-samarbejdspartnere.

- For snart halvandet år siden besluttede man at styrke organisationen yderligere for at skabe endnu mere nærhed til brands og samarbejdspartnere. Colect er en løsning, der kan integreres til de fleste bagvedliggende systemer og standarder, der er udbredt i mode- og livsstilsbrancherne, slutter Jannik Heide.

Kontakt, Jannik Heide
Mail: jannik@colect.io
Telefon: 31 75 70 45

"