Menu

Colect: Vi vil ikke overflødiggøre det fysiske møde. Men hvad er alternativet lige nu?

Colect er klar med fire nye services og platforme, der ifølge dem reelt set er det eneste, du som brand behøver rent salgsmæssigt. Men hvordan erstatter et digitalt initiativ den følelse, man normalt får som indkøber i aktion? Vi spurgte Colect.

Foto: Colect
Foto: Colect

30. juni 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Coronakrisen har vendt op og ned på alt, som vi ellers kender det.

Digitaliseringen har fulgt varmekurven og er tidens varme samtaleemne i en branche, der har ladet krisen inspirere til nytænkning og genovervejelser af, hvorvidt modus operandi stadig er gangbar i 2020 - post-coronavirussets indtog.

Netop coronavirussets ankomst har sparket døren vidt åben for leverandører af digitale løsninger til modebrands og -butikker. Heriblandt Colect, der for alvor styrker sin tilstedeværelse på det Nordeuropæiske marked i øjeblikket.

Firmaet specialiserer sig i at supportere branchen med komplette IT-løsninger, der understøtte salgspersonalet. Noget, der ikke er blevet mindre relevant siden starten af marts, hvor epidemien for alvor medførte omfattende ændringer af måden, modebranchen bedriver sit virke.

- Vi er ikke sat i verden for at erstatte det fysiske møde mellem indkøber og brand, men vi er et supplement. Et godt supplement, hvilket er vigtigt at have i disse tider, for hvad skal man ellers gøre? Ja, Danmark er åbnet mere op, men vi skal huske, at modebranchen lever af eksport, og der er mange andre lande, hvor ”normaliseringen” ikke er nået lige så langt, siger Jannik Heide, der er business development manager hos Colect med en lang erfaring fra modebranchen i bakspejlet.

Han maler det samme billede, som mange før ham har malet for modebranchen:

- Er du ikke allerede godt i gang med digitaliseringen af din modevirksomhed, så er der andre, der overhaler dig, og så forsvinder dine forudsætninger for en succesfuld forretning lige så hurtigt, som dine konkurrenter digitaliserer.

Fire koncepter til at understøtte en digital modebranche

”Digitalisering” i modebranchen er et bredt område.

Men Colects services favner også bredt, siger Jannik Heide og uddyber:

- Vi tilbyder en salgs-app, en B2B-webshop-løsning, digitale showrooms og en app-funktion henvendt til retail, som vi kalder ”endless aisle”. Vi plejer at sige, at vi hjælper især modebrands med en optimeret og effektiv måde at kommunikere deres brandværdier, mens vores system er optimeret til at optage ordrer i både presale og stocksale.  

- Salgsappen er den digitale måde for sælgeren at fremvise kollektionerne, hvor indkøberne kan se produktdetaljer, priser og lagerbeholdning og meget andet. Placeres der ordrer direkte i appen, ryger disse direkte til brandets ERP-system. Det er både effektivt og kan også udgøre en besparelse rent økonomisk, da den nedsætter behovet for salgsprøver og printkataloger. I forhold til den traditionelle kollektionspræsentation kan administrationen derfor sænkes med 30-50 procent, lyder det fra Jannik Heide.

Til det knapt så opsøgende salg tilbyder Colect også en B2B-webshop, hvor kunderne kan ”servicere” sig selv. Brands kan customize deres egen side, så de kommunikerer den brand-DNA, de står for, mens Colects digitale infrastruktur danner rygraden i portalen.

- Butikkerne kan på denne måde gennemse brands sortiment, aflæse lagerbeholdningen, se ordrehistorik, ordrestatus og fakturaer, mens de også har adgang til billeder og andre informationer om produkterne. Det frigiver tid hos sælgerne, der dermed kan bruge den på nye kunder eller udvikling med eksisterende kunder, forklarer Jannik Heide.

Ydermere tilbyder Colect digitale showrooms, som ifølge Colect selv sparer brands for en masse salgsprøver.

- Vores digitale showroom er bygget op som en interaktiv salgsvæg, der er en intuitiv og digital oplevelse, du styrer via iPad. Fordi alt er interaktivt, minimerer det virkelig behovet for salgsprøver, hvilket giver en besparelse for brands. Samtidig er det praktisk for større indkøbsteams, da alle i teamet på denne måde har adgang til at følge de forskellige processer, der er tilsvarende de processer, der findes i vores B2B-webshop-løsning.

Sidst, men måske ikke mindst, giver Colects ”Endless Aisle” sælgeren mulighed for at sælge et produkt, han eller hun ikke har adgang til på stående fod, men faktisk har på lager, og er et system henvendt til retail. Her kommer det, Colect baserer hele sin virksomhed, nemlig data, på, virkelig til sin ret.

- Hele fordelen ved vores systemer er, at al data konstant er ajourført, så sælgere ved, hvad de har til rådighed – både på lager hos andre forhandlere samt på centrallager. Det kan jo sagtens være, at kunden efterspørger lange kjoler fremfor korte ditto, men hvis butikspersonalet har adgang til at fremvise de lange kjoler digitalt, så kan personalet tilbyde kunden at sende varen direkte hjem til dem eller til butikken, forklarer Jannik Heide.

Overflødiggør jeres produkt de fysiske sælgere?

- Nej. Det er slet ikke intentionen, at det fysiske salg skal elimineres. Vores produkter og services er et supplement til det fysiske salg, som vi bestemt tror har en fremtid. Men hvad skal man ellers gøre i øjeblikket? Der er brug for alternativer, som verden ser ud i øjeblikket, og ingen af os ved, hvordan den ser ud i fremtiden. Vi har også set, at al den tilgængelige data gør møderne mellem sælgere og kunder mere effektive.

Hvordan skifter man noget fysisk ud med noget virtuelt uden at tabe kvalitet i transitionen?

Meget kan i dag klares digitalt. Men at noget kan klares digitalt, betyder ikke nødvendigvis at det frembringer den samme følelse.

Det anerkender de blankt hos Colect, men de tror dog på, at deres produkt kan erstatte det fysiske møde langt hen ad vejen. Men en én-til-én-erstatning bliver det aldrig.

- Men hvilket digitalt produkt bliver nogensinde dét, spørger Jannik Heide retorisk.

- Noget af det, man misser, når det fysiske element, altså mødet, udelukkes, er følelsen af ting som stof, knapper og andre detaljer, der ofte er virkelig vigtige for produktet. Skal man skabe den følelse digitalt, så kræver det enorm meget arbejde backstage, fordi man flytter alle kræfterne fra frontlinen, som sælgerne udgør, til backstage, hvor der er markant mere fokus på blandt andet content og marketing.

Den slags kræver systemer, der kan tackle den øgede mængde content, og det er netop det, Colect kan med sit system, mener Jannik Heide. Han kommer selv fra en fortid hos forskellige brands, hvilket er kendetegnende for Colect, der trækker på et indgående branchekendskab.  

Deres medarbejdere ved, hvad de selv ville ønske, at de havde haft til rådighed, dengang de selv var i frontlinjen.

- Isoleret set behøver du som sælger ikke ret meget andet end Colect. Du kan koble de bedste programmer, du ellers bruger salgsmæssigt, på, så du også har adgang til businessanalyser, sidste sæsons tal for den givne kunde og meget andet.

Kan man ikke bare gøre det selv?

- Man kan godt gøre dette som brand selv, men det er både dyrt og besværligt, når vi sammenligner med at implementere et system, der er skabt til formålet som vores. Vi arbejder meget med detaljerne, hvor der er stort fokus på at arbejde med ordren ud fra ”looks”, så ordren, i samarbejde med kunden, tilpasses dem, så de får præcis det, de mener, de med succes kan sælge i deres butik. Det er ekstremt vigtigt for alle parters tilfredshed, siger Jannik Heide.

I øjeblikket pibler det frem med den ene digitale tjeneste, løsning eller platform efter den anden i modebranchen. Hvilken af dem, der passer til netop din butik eller dit brand, vil Jannik Heide ikke gøre sig klog på, men han understreger, at Colect kender branchen ud og ind, hvilket, ifølge ham, er en fordel i en branche, der er markant anderledes end mange andre.

- Vi forstår virkelig de udfordringer, som brands i branchen står overfor. Vi arbejder med nogen af de største brands i verden, hvor situationerne er komplekse. Vi har kunder, der sælger til rigtig mange forskellige lande, hvor nogen markeder må se specifikke kollektioner, som andre markeder ikke må, er vant til forskellige prisstrukturer fra marked til marked og alle disse ting, der gør modebranchen kompliceret.

Og så har Colect netop valgt at opjustere kræfterne på det nordiske marked.

- Vi har valgt at decentralisere, så vi har en større nærhed til vores brands. Vi har nu to it-partnere i Danmark med seks kontorer, hvor vi får vores data fra. Det sikrer, at vi er tæt på kunderne og har styr på både masterdata og deres, så alt er relevant, opdateret og det, vi kalder ”seamless”.

Data og information er nøglen

Coronakrisen har fået mange af branchens aktører til at stoppe op, tænke i andre baner og ultimativt til at ændre måden, hvorpå de driver deres forretning.

For flere virksomheder har det betyder, at de nu for alvor skubber bæredygtighedsagendaen frem og tager et nødvendigt opgør med udsalgskulturen. For meget tøj ryger simpelthen på udsalg, og det er som om, vi kollektivt har accepteret et faktum, der kun er til fordel for forbrugerens pengepung.

Hos Colect mener de, at én af mulighederne for at minimere den hovedpine, som de hyppige udsalg medfører hos brands, skal findes i data og information.

- Vores systemer gør, at du arbejder med fakta. Data, du kan bruge til at træffe de rette beslutninger med. Det er enormt transparent, at du altid kan se, hvor meget og hvad, du har på lager, og du kender dine kunder via analysearbejdet, så du kan tilbyde dem styles, du har statistisk belæg for at sige, at de kan sælge, siger Jannik Heide.

Det er et argument, der passer som fod i hose på den ”customization-tendens”, vi ser i øjeblikket. Alle vil have noget, der er tilpasset deres personlige smag.

- Der er så megen information derude, at vi ikke orker at forholde os til det hele. Jeg kan heller ikke nå at læse alle nyhederne eller lytte til de mange interessante podcast, der konstant bliver udgivet. og sådan er det også som indkøber. Jo mere relevant information, man kan tilpasse kunden, jo lettere er det at fange deres interesse, siger han og fortsætter:

- Det opbygger også et tillidsbånd mellem brand og butik, når du som sælger er relevant. Det styrker samarbejdet på samme måde, som når man som brand leverer til tiden. Det kan man med Colect. Man er heller ikke tvunget på messe to gange årligt, for man kan købe ind hjemmefra. Vi arbejder med et koncept, hvor man bygger ordren virtuelt sammen med sælgeren, hvor både kunde og sælger er logget ind fra hver sin skærm med hver sin ”mus”, så man kan interagere på den måde – en slags co-browsing, siger Jannik Heide.

Præcis hvad Colects services koster kan Jannik Heide ikke oplyse, da det er en licens, man køber, og det derfor afhænger af, hvor mange medarbejdere, der skal have adgang, samt hvor mange dele af Colects services, man ønsker at benytte.

- Vi kan se på vores markedsundersøgelse, at der er stor efterspørgsel fra brands med henblik på at oppe deres præsentationer af kollektioner rent digitalt. Det er dét, der er Colects store force. Vi lever af at få brandværdierne ud til kunderne på en digital måde, der giver mening for begge parter, siger Jannik Heide. 

"