Menu

Dansk influencer betaler bøde på 60.000 kr. for skjult reklame

Opslag skal markeres som reklame. Det er egentlig ikke nyt, men der er fortsat influencers, som ikke har forstået beskeden. Denne gang blev det influenceren selv, der måtte til lommerne, men ofte ender regningen hos den virksomhed, hvis produkter influenceren sætter i fokus.

Foto: Maddi Bazzocco on Unsplash
Foto: Maddi Bazzocco on Unsplash

17. september 2020 Af Rikke Johansen , rmj@dmogt.dk

Det kan være en dyr omgang, hvis en influencers betalte eller sponsorerede opslag på de sociale medier ikke bliver markeret som reklame i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer.

Det er blevet en realitet for en dansk influencer med et stort antal følgere på flere sociale medieplatforme, idet influenceren tilbage i 2017 og 2018 ikke markerede sine sponsorerede opslag korrekt. I forbindelse med Forbrugerombudsmandens undersøgelse af 37 influencere i 2019, blev influenten politianmeldt og skal altså nu betale en bøde for den manglende markering. Influenceren havde kun i slutningen af et opslag skrevet hashtags som #spons og #Ad, og det er ikke tilstrækkeligt.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at influenceren skulle sidestilles med en erhvervsdrivende, som derfor gør influenceren selvstændigt ansvarlig for overholdelse af reglerne. Det er dog langt fra tilfældet altid, idet de fleste influencere ikke anses som erhvervsdrivende. Derfor bliver det ofte virksomheden bag, der betaler influenceren for at promovere deres produkter eller sender gaver til influenceren, som ifalder ansvaret og hermed også bøden, hvis ikke der er reklamemarkeret korrekt.

Opslag, som er betalte eller på anden måde sponsorerede, skal markeres tydeligt enten med ”Reklame” eller ”Annonce” i starten af et opslag eller som de første hashtags. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed instruerer influenceren i korrekt markering. 

Se Forbrugerombudsmandens anbefalinger og guides her:

"