Menu

Dansk mode-eksport er udfordret på nøglemarkeder

Særligt to nøglemarkeder udfordrer den danske modebranche, som i disse dage samles til Copenhagen Fashion Week. Men trods udfordringer er der også lyspunkter, lyder det fra DM&T's internationale chef.

Foto: Dennis Morton for DM&T
Foto: Dennis Morton for DM&T

08. august 2023 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

I 2022 eksporterede de danske modevirksomheder tøj for 43 mia. kroner. Det var hele 28 procent mere end i 2021 og dermed en ny rekord for eksporten af tøj, som er blandt de vigtigste kategorier i dansk vareeksport. Men i de første fem måneder af 2023 har udviklingen set markant anderledes ud. Eksporten er steget med beskedne 1 procent, og særligt to kernemarkeder for dansk mode trækker ned.

”Den svenske krone er lav, og forbrugerne i både Tyskland og Sverige er meget tilbageholdende. Det mærker de danske modevirksomheder konsekvenserne af, og når Tyskland tegner sig for 27 procent af den samlede mode-eksport, påvirker det branchen markant,” siger Michael Hillmose, international chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil. Eksporten til Tyskland er faldet 3 procent i januar til maj, mens eksporten til Sverige er faldet 4 procent. Til Norge, som historisk er blandt de fem største aftagere af dansk mode, faldt eksporten 11 procent. Også lande som Storbritannien og Italien går tilbage.

Michael Hillmose understreger dog, at eksporten kommer fra et meget højt niveau i 2022, og at det ikke var forventet af vækstraterne fra 2022 ville fortsætte i år.

”På nuværende tidspunkt forventer vi ikke en tilbagegang, nærmere stilstand i branchens omsætning. Men det er en udfordrende tid, og derfor også svær at spå om. Branchens virksomheder skal håndtere stigendende omkostninger, uforudsigelig forbrugeradfærd og forandringer i detailhandlen, og det stiller store krav til deres omstillingsevne, som heldigvis er en styrke i den danske modebranche,” siger Michael Hillmose.

Markant vækst på flere markeder 

Omstillingsevnen kommer også til udtryk i eksporten. Selvom om der er tilbagegang på flere store eksportmarkeder, har de danske modevirksomheder formået at øge eksporten til andre markeder. Nederlandene er det tredjestørste marked for dansk mode, og her er eksporten vokset 22 procent, mens eksporten til Spanien (+20 pct.), Østrig (+17 pct.) og Frankrig (+11 pct.) også bidrager positivt.

”Dansk mode har fortsat et godt navn i udlandet, og anerkendelsen af dansk mode er kun vokset gennem årene. Derfor er de danske modevirksomheder også til stede på flere markeder, og det nyder branchen godt af i dag, for det gør det muligt at sprede sine aktiviteter og dermed være mindre afhængig af et enkelt marked,” siger Michael Hillmose.    

Eksporten udgør mere end 70 procent af den danske modebranches samlede omsætning, og derfor er den definerende for udviklingen i den samlede branches udvikling. De forgangne tyve år er eksporten steget 189 procent, og går vi 30 år tilbage er eksporten næsten femdoblet.

De største markeder for dansk mode-eksport, årets fem første måneder, 1.000 kr. 

Jan-maj 2022

Jan-maj 2023

Udvikling
2022-23

Tyskland

4.829.547

4.680.965

-3%

Sverige

1.992.294

1.914.030

-4%

Nederlandene

1.424.116

1.732.489

+22%

Polen*

1.373.464

1.304.204

-5%

Norge

1.280.222

1.137.905

-11%

Frankrig og Monaco

876.988

976.725

+11%

Belgien

652.904

685.490

+5%

Spanien

558.484

671.686

+20%

Storbritannien

722.728

634.383

-12%

Italien

674.161

619.874

-8%

Østrig

329.938

384.674

+17%

Schweiz

333.101

366.571

+10%

*Store webshops som Zalando har lagerfaciliteter i Polen, og det påvirker billedet markant. Derfor er tallene for Polen ikke udtryk for den reelle eksport til landet.

"