Menu
Ny millionpulje til branchen:

Dansk mode- og tekstilindustri kan få et grønt comeback

En pulje på 8 mio. kr. skal bidrage til at flytte den danske mode- og tekstilbranche ind i en ny fase af den bæredygtige omstilling. Det skal sikre, at den danske branche bliver styrket til at imødekomme de stigende krav og øge konkurrenceevnen.

Foto: Gryffyn M on Unsplash
Foto: Gryffyn M on Unsplash

25. maj 2021

Danske virksomheder inden for mode og tekstil får med projektet ”Fremtidens Tekstilkrav” et godt og bæredygtigt udgangspunkt for at få deres brand godt i gang igen efter Covid 19-udfordringerne.

Samtidig kan de få fordele i den globale konkurrence ved at komme forrest med at leve op til både nuværende og kommende krav fra både modeuger og salgsplatforme. Det nye initiativ kommer ovenpå efterårets arbejde i de brancher, der var særligt vigtige for at genstarte den danske eksport efter Covid-19. Mode- og tekstilbranchen var blandt de brancher, og her lød anbefalingen, at man nedsatte en taskforce, der skulle styrke branchens bæredygtige omstilling. Den taskforce blev nedsat i starten af 2021, og ”Fremtidens tekstilkrav” er det første håndgribelige – men helt essentielle initiativ fra taskforcen.

Indsatsen for bæredygtighed bliver holistisk

- Vi er nået ind i en ny fase af modebranchens grønne omstilling. En fase hvor grønne gloser og buzzwords om bæredygtighed ikke længere kan stå alene. Kunder og myndigheder kræver i stigende grad dokumentation for alle de bæredygtige påstande, og derfor vil de brands, der har styr på det, få en global konkurrencefordel, siger direktør i Lifestyle & Design Cluster, Betina Simonsen.

Lifestyle & Design Cluster er udpeget som national klynge inden for denne del af erhvervslivet, og det er netop den nationale erhvervsklynge, der skal administrere projektet, på vegne af taskforcen, der er nedsat af forsknings- og undervisningsministeren. (Se faktaboks).

Branchen er i forvejen på vej i en grønnere retning. For eksempel vil Copenhagen Fashion Week fra 2023 stille en række krav til de udstillende brands’ bæredygtighedsarbejde. Ligeledes forventes det, at store platforme som Zalando og ASOS også vil øge kravene endnu mere, end det allerede er tilfældet. Rundt om hjørnet venter desuden skærpet lovgivning fra EU, er kræver handling fra alle mode-og tekstilbrands. Det vil stille krav om dokumentation for, at design, produktion og efterfølgende håndtering af bæredygtig, og der sættes ambitiøse mål.

Kravene favner hele bæredygtighedsagendaen og vil altså have en holistisk tilgang og rumme krav om miljø, herunder kemi og klima, såvel som sociale forhold og arbejdstagerrettigheder.

Fra individuelle tiltag til samlet retning

Som en del af regeringens genstartspakke er der blevet nedsat en taskforce, der består af brancherelevante repræsentanter, ministerier, erhvervsaktører, forskere m.m. Denne taskforce har i første omgang til opgave at lave et program, der kan hjælpe danske brands med at stå stærkere både på hjemme- og eksportmarkederne og leve op til de mange nuværende og fremtidige bæredygtighedskrav.

Taskforcen anbefaler, at programmet bliver baseret på Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav, der er et robust og holistisk værktøj, som bredt kan tilgås af branchen. Denne holistiske måde at arbejde med bæredygtighedskrav har allerede fået opmærksomhed fra udlandet og bliver brugt som inspiration flere steder. I Danmark har den største danske modemesse CIFF allerede valgt at implementere de samme krav til udstillere fra 2023.

Formand for taskforcen, Sustainability Manager i Bestseller Dorte Rye Olsen, mener, at barren er sat højt – og at det vil gavne branchen.

- Forretning og bæredygtighed går hånd i hånd, og som branche skal vi sikre, at vi er på forkant med fremtidige forbrugere såvel som lovgivningsmæssige krav, siger hun.

Også DM&T er repræsenteret i taskforcen og har generelt arbejdet for, at der skulle lægges vægt på bæredygtighed i genstarten af branchen. Adm. direktør i DM&T, Thomas Klausen, glæder sig over det nye initiativ, og vurderer, at ”Fremtidens Tekstilkrav” vil styrke branchen.

- Der er behov for at sætte yderligere skub i den bæredygtige omstilling af branchen, og det kræver i høj grad koordinerede indsatser. Dette værktøj og ”Fremtidens Tekstilkrav” vil være en vigtig løftestang, fordi det giver et 360 graders tjek af dokumentationen OG en robust handlingsplan, der viser vejen mod en mere bæredygtig forretning. Det vil styrke den enkelte virksomhed og den danske mode- og tekstilbranche som helhed, siger han.

Helt konkret kan der søges om en voucher på op til 160.000 kr., som giver adgang til hjælp med at skabe overblik over og få implementeret den kommende påkrævede dokumentation og strategi. Der er afsat 8 mio. kr., som skal uddeles til eksporttrængte danske mode- og tekstilvirksomheder i 2021.

Lifestyle & Design Cluster administrerer puljen og tildeler midler til de virksomheder, der ud fra et pointsystem skønnes at have det største potentiale for at få udbytte af programmet. De pågældende brands får udarbejdet en gap-analyse som udgangspunkt for at identificere indsatsområder.

Herefter udarbejder virksomheden i samarbejde med en ekspert en handlingsplan og arbejder med definerede indsatsområder.

Der afvikles informationsmøde d. 7. juni kl. 10-10.45., hvor vi vil informere om programmets indhold og mulighed for at deltage. Du kan tilmelde dig og høre mere om din virksomheds muligheder her.

Du kan tilmelde din virksomhed og læse mere om ”Fremtidens tekstilkrav” her.

Download information om "Fremtidens Tekstilkrav"

  • One pager om "Fremtidens Tekstilkrav"

    pdf, 0,63mb

Vilkår for brug

Denne kontrakt er forbeholdt foreningens medlemmer og må ikke videredistribueres i den nuværende form. Kontrakten udgør ikke juridisk rådgivning i sig selv, og foreningen påtager sig intet ansvar ved forkert udfyldelse eller forkert brug af kontrakten.

Taskforcen

Taskforcen bag ”Fremtidens Tekstilkrav” er etableret på baggrund af de otte genstartsteams, som regeringen nedsatte i august 2020. Genstartteamet, der omhandlede mode og tekstil, kom med tre anbefalinger. Partnerskabet og det tilknyttede tilskudsprogram er resultatet af den ene af disse anbefalinger. Programmet skal fremme mode- og tekstilvirksomheder grønne omstilling og styrke deres internationale konkurrenceevne og eksport.

Taskforcens medlemmer: 

  • Dorte Rye Olsen (formand), sustainability manager, Bestseller
  • Thomas Klausen, adm. direktør, Dansk Mode & Textil
  • Nikolai Klausen, direktør, WEAR
  • Nicolaj Reffstrup, adm. direktør, Ganni
  • Lena Trend Hansen, produktdirektør, Coze Aarhus
  • Rikke Baumgarten, kreativ direktør, Baum Und Pferdgarten
  • Helle Nybo Holmberg, adm. direktør, Nybo Workwear
  • John Vestergaard, adm. direktør, Egetæpper
  • Else Skjold, lektor, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (DAK)
  • Poul-Erik Jørgensen, programleder, Via Design (VIA University College)
  • Nanna Callisen Bang, direktør, Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH)
  • Jannie Andersen, forhandlingssekretær, Industrigruppen Beklædning og Tekstil 3F
  • Frederikke Antonie Schmidt, CEO, Roccamore
  • Mads Fibiger Rasmussen, CFO, Organic Basics
  • Camilla Hjermind, kontorchef, Erhvervsstyrelsen
  • Sophie Petersen, teamleder, Udenrigsministeriet
  • Anne Marie Zinck, specialkonsulent, Miljøministeriet
  • Kathrine Weicker, forretningsudvikler, Erhvervshus Hovedstaden
  • Anna Maria Sønderholm, udviklingschef, Erhvervshus Midtjylland
  • Betina Simonsen, direktør, Lifestyle & Design Cluster
"