Menu

Dansk vinder af Drapers prestigefyldte Womenswear Brand of the Year

I sidste uge blev vinderne af årets Drapers Award fundet i London, og til deres egen store overraskelse endte det med, at danske Mos Mosh løb med den prestigefyldte pris ’Womenswear Brand of the Year’.

Danske Mos Mosh er dette års vinder af Drapers prestigefyldte pris 'Womenswear Brand of the Year'. Foto: Drapers.
Danske Mos Mosh er dette års vinder af Drapers prestigefyldte pris 'Womenswear Brand of the Year'. Foto: Drapers.

19. september 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Det britiske fagmedie Drapers har uddelt deres hæder for år. Hvert år uddeler de en række priser til de bedste uafhængige detailhandlere og brands på tværs af Storbritannien og Irland, og i år var Mos Mosh, som det eneste danske brand, indstillet til en pris.

Som et forholdsvist nyt brand på det britiske marked var de overrasket over nomineringen, og showet tog da først en uventet drejning, da deres navn pludseligt blev råbt under overrækkelsen af den prestigefyldte pris ’Womens Brand of the Year’.

Det er kun to et halvt år siden, at det jyske modebrand gjorde deres entre på det ellers udfordret britiske marked, men har sidenhen oplevet markant fremgang, hvilket også var en af grundene til, at Mos Mosh fortjente trofæet:

”Mos Mosh har haft et utroligt år med rungende vækst i Storbritannien under gunstige markedsforhold. Brandet stormede ind på markedet, og deres produkter stormede ud af butikkerne,” lød det i juryens begrundelse.  

Fra underdog til frontløber
Mos Mosh havde ingen forventning om at vinde. De var oppe mod en række store spillere og kategoriserede sig selv som underdog. Derfor var det kun salgsdirektør David Skjødt og salgskoordinator for UK Rikke Buus, der tog turen til London for at støtte deres engelske agent, hvis rolle har vist sig at være essentiel for brandets succes på det britiske marked.

”Det kom som et kæmpe chok for os, at vi vandt, da vi stadig så os selv som et meget nyt brand. Det britiske marked står stadig kun for en lille del af vores omsætning, så vi var bare stolte over at være nomineret,” siger salgsdirektør David Skjødt.

Siden Mos Mosh gjorde deres indtog på det britiske marked i 2015, har det lykkedes dem at opbygge en bred kundeportefølje med mere end 80 aktører, heriblandt butikker som Sass & Edge, Gerrads og Sunday Best.

David Skjødt er overbevist om, at brandets fremgang kan spores tilbage til, at de fra starten af har satset på fritstående butikker:

”Vi ønskede at skabe et godt fundament gennem lokale butikker rundt omkring i England, hvor vi kunne få lov til at vokse, frem for at have få, store aktører, som man hurtigt kan blive afhængig af.”

Hele vejen igennem har Mos Mosh været selektive og primært forhandlet med butikker, der havde det rette mix af brands, og som gør en dyd ud af at sikre en god shoppeoplevelse.

”Vi sælger til mange af de butikker, hvor ejeren selv står i butikken, og hvor en god og personlig kundeservice er højtprioriteret. Vi har ikke brugt mange penge på markedsføring for at komme ind på markedet, men vi kan se, at vi har et godt gennemsalg, så det må jo være, fordi kunderne er glade for det produkt og den oplevelse, de får, når de shopper,” siger David Skjødt.

MOS MOSH har også installeret en B2B-hjemmeside, hvor kunder kan bestille ordrer, der kommer inden for 48 timer. Det har vist sig at være populært blandt deres retailers, især fordi der ingen minimumsordrer er, så lagerhandlere kan nemt og hurtigt bestille de mest solgte varer hjem.  

Ikke uden udfordringer
Storbritanniens beslutning om at forlade EU har ellers ikke gjort det nemt for detailhandlen. Beslutningen svækkede det britiske pund markant, og med et svagere pund blev det dyrere for de britiske butikker at købe varer i udlandet.

Prisstigningerne gjorde, at briterne købte mindre ind, og sidste år kunne British Retail Consortium (BRC) bekræfte, at detailsalget var faldet, og tøj var en af de varegrupper, der var hårdest ramt. Derfor har det ikke været uden udfordringer for MOS MOSH at bevæge sig ind på det britiske marked.

”Man kan mærke, at det ikke går særlig godt for deres butikker, og at briterne er mere økonomisk presset end resten af Europa. Så på den måde er det hårdt, men vi prøver at tage det stille og roligt,” siger David Skjødt og understreger, at Mos Mosh har et kommercielt prisleje, som briterne kan forholde sig til.  

”Samtidig har vi tilført et anderledes look til det britiske marked, som også har haft stor betydning for vores fremgang,” tilføjer han.

Trods udfordringerne for den britiske detailhandel har MOS MOSH ikke mistet troen på det britiske marked, og David Skjødt er sikker på, at den nye hæderspris vil komme dem til gavn og styrke deres position på længere sigt.

”Vi håber på, at det vil skabe mere opmærksomhed, så dem, der ikke kendte os i går, kender os i morgen. Prisen er jo en blåstempling af, at MOS MOSH leverer, så det skal naturligvis bruges i vores markedsføring,” siger han.

"