Menu

"Den skandinaviske modebranche bør være rigtig stolt"

Scandinavian Manifesto, som er titlen på Revolvers samarbejde med Pitti Uomo, var en stor succes. Talrige internationale indkøbere og pressefolk besøgte de 17 skandinaviske brands i løbet af den italienske herremodemesse.

Den københavnske modemesse Revolvers samarbejde med italienske Pitti Uomo tiltrak stor international interesse.
Den københavnske modemesse Revolvers samarbejde med italienske Pitti Uomo tiltrak stor international interesse.

28. juni 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Pitti Uomo ligger efterhånden et par uger bag os. Herremodens fremmeste indkøbere, brands og medier var samlet i Firenze den 12-15. juni, hvor alverdens streetstyle-fotografer endnu en gang havde kronede dage. Denne sæson bød – vanen tror – på nye tiltag på Pitti Uomo. Denne gang løb et særligt skandinavisk initiativ med sin del af den internationale opmærksomhed. Samarbejdet mellem den danske messe Revolver og Pitti Uomo, kaldet Scandinavian Manifesto”, havde sin debut, og det var en vellykket en af slagsen.

17 udvalgte skandinaviske brands udstillede som en del af Scandinavian Manifesto, og de blev taget godt imod af de besøgende indkøbere og pressefolk.

”At se Pitti Uomo dedikere et udvalgt område til skandinavisk mode viser, hvor langt den skandinaviske modebranche er kommet, og at den globale mode er en familie. Generelt bør den skandinaviske modebranche være meget stolt af de utallige talentfulde designere og kreative mennesker, der stammer fra regionen,” lyder det fra Atip Wananuruks, Fashion Director for det internationale webmedie Highsnobiety. Han har også rosende ord til overs for arrangøren:

”Hatten af for at Revolver Copenhagen og Christian Maibom (den ene af Revolvers grundlæggere og kreativ chef, red.) har skabt dette særlige parterskab. Jeg håber, det vil udvikle sig og vokse præcis som Pitti Uomo selv.”

Bidrager til at skabe opmærksomhed om skandinavisk mode og Copenhagen Fashion Week

Og de skandinaviske brands har haft rig lejlighed til at sole sig i international opmærksomhed. Som en af verdens vigtigste begivenheder, når det kommer til herremode, trak Pitti Uomo denne sæson over 30.000 besøgende og mere end 19.000 unikke indkøbere. Christian Maibom glæder sig over, at de skandinaviske modebrands, men også Copenhagen Fashion Week, kan nyde godt af den store interesse.

”De skandinaviske designdrevne modebrands har altid været kernen af Revolver. Vores mål med dette projekt er at vise, hvad skandinavisk mode har at tilbyde i en bredere kontekst ved at vise mindre, upcoming til de mere etablerede brands, og gennem dette hjælpe vores eksisterende udstillere på Revolver på deres sti mod internationalisering,” siger den kreative chef for Revolver, som har arbejdet på dette samarbejde i en årrække.

”Vi er meget stolte af dette projekt såvel som den tillid og støtte, vi har modtaget fra Pitti Imagine Uomo og særligt from de deltagende udstillere, besøgende indkøbere og pressefolk, siger Christian Maibom, so allerede ser frem mod januar, hvor partnerskabet fortsætter under Pitti Uomo 95.

”Vi kan ikke vente med at vise, hvad vi har i pipeline til næste sæson”.

 De 17 deltagende brands i Scandinavian Manifesto var Tonsure, HOPE, Mfpen, Uniforms for the Dedicated, Whyred, Mucker, Blanche, Norse Projects, Johannes Adele, Velour, Rue de Tokyo, Filippa K, Packmack, Schnayderman’s, Forét, Organic Basics og Newline Halo.  
Indkøbere og pressefolk blev inviteret inden for i et område, der ikke bare bød på skandinavisk mode men også design, møbler og gastronomi med skandinavisk islæt.
Indkøbere og pressefolk blev inviteret inden for i et område, der ikke bare bød på skandinavisk mode men også design, møbler og gastronomi med skandinavisk islæt.
"