Menu
Dansk designstuderende:

"Det var den vildeste oplevelse at være med i Designers' Nest"

Mød danske Kirstine Kjeldgaard, som var en af de få studerende, der blev udtaget til dette års Designers’ Nest. Det har haft stor betydning for den unge up-and-coming designer, hvis fortælling bekræfter vigtigheden af et initiativ som Designers’ Nest.

Kirstine Kjeldgaard fra VIA Design var en del af Designers' Nest i januar 2018
Kirstine Kjeldgaard fra VIA Design var en del af Designers' Nest i januar 2018

07. februar 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Modeugen blev for alvor skudt i gang, da designstuderende fra Nordens førende designskoler igen i år dystede om førstepladsen i Designers’ Nest på det eksklusive Hotel D’Angleterre i København. Tre studerende fra hver skole blev udtaget og fik den unikke chance for at præsentere tre outfits fra afgangskollektioner og dyste om en præmie på 50.000 kroner. Alt sammen foran indflydelsesrige folk inden for branchen og HKH Kronprinsesse Mary, som er protektor for Designers’ Nest.

Én af de få, der slap igennem nåleøjet, var danske Kirstine Kjeldgaard fra VIA Design. For hende var det overvældende at blive udtaget til den eftertragtede talentkonkurrence:

”Det var den vildeste oplevelse at være med i Designers’ Nest. Bare det at være på Hotel D’Angleterre var en oplevelse i sig selv. Det fedeste var dog at få lov til at præsentere sit tøj i offentligheden og over for nogle mennesker, der ved noget og som har indflydelse i branchen,” siger Kirstine.

Startskud til karrieren

Både efter Designers’ Nest og VIA’s eget runway show, oplevede Kirstine stor interesse for sin kollektion. Flere kom hen for at rose hendes tøj, og hun har da også fået flere samarbejdstilbud. Det har givet Kirstine endnu mere blod på tanden til at følge sin designerdrøm.

”Det var rigtig rart at få andres bekræftelse end vores lærers. Den mere offentlige anerkendelse føles som et stort skulderklap,” siger Kirstine og understreger, hvor vigtigt et initiativ som Designers’ Nest er for up-and-coming designere som hende selv.

Kirstine Kjeldgaard løb desværre ikke med vindertitlen. I stedet var det norske Axel Enqvist fra Oslo National Academy, der kan kalde sig dette års vinder af Designers’ Nest. I den officielle udtalelse lød det, at hans kollektion var yderst velforberedt og skabt ud fra tanken om at ’ændre, erstatte og reparere.’ Enqvist havde udviklet et sæt regler for, hvordan tøjet skulle produceres, hvilket dommerne kaldte et ”meget intelligent koncept, der skal ses som et udtryk for kulturel bæredygtighed.” Og det er da ingen hemmelighed, at de 50.000 kroner havde været en fantastisk hjælp til at forfølge drømmen og starte sit eget brand:

”- sådan noget er jo dyrt,” griner Kirstine.

Styrket troen på sig selv

Mange bekymringer flyver gennem hovedet, når man præsenterer sit tøj for offentligheden, og ens kreationer skal bedømmes og står for skud. Især timerne inden showet havde været nervepirrende for Kirstine og de andre studerende, da de skulle præsentere deres koncept på engelsk foran juryen, der i denne sæson bestod af internationaler personligheder som Sara Maino, seniorredaktør hos Vogue Italia og grundlægger af Vogue talents, Glenn Martin, kreativ direktør hos Y Projects, Marisole Pastori, seniorkonsulent hos Eyes on Talents og Dr. Ane Lynge-Jorlén, som er modeforsker, kurator og talsperson for Designers’ Nest.

De nervøse designstuderende havde kun fem minutter hver især til at formulere en kortfattet, men præcis beskrivelse af deres tanker bag sin kollektion. Efterfølgende fik de at vide, at juryen under showet ville hviske vinderen i øret:

”Det tirrer jo nervøsiteten og usikkerheden endnu mere,” siger Kirstine og påpeger, at selvom hun ikke løb afsted med vindertitlen og de 50.000 kroner, har Designers’ Nest stadig været en begivenhedsrig oplevelse, der har haft stor betydning for hende, både karrieremæssigt, men også personligt: 

”At blive udtaget til at være med i Designers’ Nest har givet mig mere selvtillid og styrket troen på mig selv som designer. Det har været en bekræftelse af, at jeg godt kan, og at jeg har noget at byde på. Jeg er kommet over frygten og usikkerheden, hvilket nok også skyldes, at jeg har fået en masse ros og anerkendelse, efter jeg præsenterede mit tøj,” siger hun.

Kirstine Kjeldgaards afgangskollektion tager afsæt i en bæredygtig tankegang. Forurening og det store overforbrug, vi oplever i dag, har været inspirationskilde til kollektionen, som hun kalder ’Sweet Pollution’. Ved at bruge materialer som plastiksugerør, plastikflasker, pels og stof, der ligner olie, skal tøjet symbolisere, hvordan menneskers forurening påvirker vores jordklode.  

Oversigt over deltagende skoler i Designers' Nest

Danmark:
Det Kongelige Danske Kunstakademi, KADK
Københavns Erhvervsakademi, KEA
VIA Design
Designskolen Kolding

Sverige:
Textilhögskolan i Borås
Beckmans Designhögskole

Norge:
Kunsthøgskolen i Oslo, KHiO

Finland:
Aalto-universitet

Island:  
Iceland Academy of the Arts 

"