Menu

DK Company præsenterer nyt rekordregnskab

Vi mødtes med tre af DK Companys ejere til en snak om det nyligt offentliggjorte 2019-regnskab og rejsen mod endnu en rekordomsætning og -indtjening. Det blev også en snak om at bidrage til fællesskabet, gøre op med det evindelige udsalgsræs og hvordan man sikrer, at det er sjovt at gå på arbejde.

DK Company er Danmarks næsstørste modevirksomhed kun overgået af Bestseller
DK Company er Danmarks næsstørste modevirksomhed kun overgået af Bestseller

28. januar 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Jens Poulsen folder tomme papkasser og smider dem i de dertil indrettede containere. Det er måske ikke sådan, man forestiller sig, at koncernchefen for Danmarks næststørste modevirksomhed arbejder. Slet ikke på dagen, hvor DK Company offentliggør årsregnskabet. Som endnu en gang byder på en rekordhøj omsætning og indtjening. 3,4 mia. har omsætningen rundet, og dermed fortsætter den vækstkurve, der har været konstant de 20 år, virksomheden efterhånden har på bagen. 

”Kan vi ikke sætte to lamper mere op her,” lyder det fra Jens Poulsen. Intet er overladt til tilfældighederne i indretningen af det, der både på antallet af kvadratmeter og aktivitet sagtens kunne forveksles med en mindre dansk landsby. DK Company samler fra denne sæson alle koncernens brands i CIFF Showrooms, og Jens Poulsen har selv stået for indretningen. Selvom håndværkere og koncernens ansatte fortsat knokler på livet løs for at kunne slå dørene op i morgen, er man ikke i tvivl om, at man er landet i DK Company-land. Overalt kigger virksomhedens blomst, som både agerer logo, organisationsmodel og ledestjerne i koncernen, frem. Udtrykket er ensartet på gangarealerne, som strækker sig over to etager og 2.700 km2, men så snart man træder ind ad dørene til de respektive brands, åbner sig nye universer, der matcher det enkelte brand og dets udtryk. Dermed afspejler indretningen også koncernen; der er er masser af synergi og sammenhæng imellem alle brands, som dog fortsat lever i eget regi. Også selvom der efterhånden er 23 brands på brandvæggen og i porteføljen.

Ikke tvunget ud i nye opkøb

Vi sætter os ned i de dybe, behagelige loungemøbler, som sammen med lodne, brune gulvtæpper skaber et hyggeligt og indbydende miljø midt i de enorme rammer. Vi får hurtigt følgeskab af to af de tre andre medejere af DK Company, Jens Obel og Kasper Philipsen.

”Det er faktisk sjældent, vi er samlet til interview,” lyder det grinende i kor fra de tre partnere, som i fællesskab med den fjerde partner Søren Lauritsen har skabt en sand vækstsucces med afdelinger i Ikast, Vejle og København. Og altså en omsætning på 3,4 mia. kr. (+331 mio. kr.) og et resultat før skat på 256 mio. (+16 mio. kr.) i det forgangne regnskabsår. Begge dele er ny rekord. Regnskabsåret har budt på to nye opkøb efter to år, hvor der har været fokus på den organiske vækst. Men opkøbsmodellen er velkendt og har siden DK Companys spæde start været en del af strategien. ikke dermed sagt at de er en nødvendighed.

”Vi er ikke tvunget ud i nye opkøb for at skabe vækst, så vi er langt bedre stillet i forhold til at vælge det, der giver mening,” siger Kasper Philipsen, som hurtigt suppleres af Jens Obel:

”Vi har bragt os selv i den position, fordi vi også har været igennem en periode, hvor vi har brugt tid på at finde ud af, hvor vi skulle være som koncern, og hvilke brands der passer ind i det.”

I en lang periode var ledelsen overbevist om, at det var i midtersegmentet for womenswear, man skulle brillere. Men da man købte de brands, der i dag ligger i DK Company Vejle, fik man også menswear-brandet Blend med. Og med opkøbet af en række brands fra IC Group fulgte også Matinique, og pludselig var koncernen godt repræsenteret i herremoden. I 2019 købte DK Company aktiviteterne i CNS Group og det åbnede nye muligheder for menswear-delen af forretningen. Dermed er vejen banet til at blive markedsleder i midtersegmentet på både dame- og herresiden.

”Vi har altid været gode til segmentering siger Jens Poulsen,” hvortil Jens Obel og Kasper Philipsen nikker bekræftende, inden Jens Poulsen fortsætter:

”Faktisk har vi været rigtig gode til at vælge fra. Vi kunne sagtens have haft en endnu højere omsætning i dag, hvis vi ikke havde solgt aktiviteter fra. Og vi har rigtig meget kærlighed til vores brands, så det er ikke altid nogen nem beslutning. Men det hele er nødt til at passe sammen, og derfor har vi været nødt til at trimme blomsten, selvom den har fået lov at skyde i nye retninger,” siger han med henvisning til organisationsmodellen, som er omdrejningspunktet for alle aktiviteter. Gennem tiden har DK Company foretaget fravalg. Således har man solgt sine aktiviteter inden for børnetøj, classic- og plus size-segmentet fra for at kunne fokusere på kerneforretningen.

”Der er flere gange folk, der har undret sig over, at vi køber brands, der er i konkurrence med vores eksisterende,” siger Kasper Philipsen og fortsætter ”men for os giver det lige præcis mening at have brands, der kører parløb og henvender sig til mange af de samme kunder. Vi har en enorm styrke i at have en bred portefølje, som er stærkt segmenteret.”

”Når vi foretager nye opkøb, skal de understøtte de eksisterende. Hele motoren bagved er jo den samme,” siger Jens Obel med henvisning til logistik, IT og andre funktioner, der går på tværs af koncernen.

DK Company kan i fremtiden også komme til at investere i brands i et højere prissegment, men kun hvis et understøtter den eksisterende forretning.  Alle tre understreger dog, at der ikke er noget konkret på bordet.

"Men vi er altid åbne for dialog, hvis de rette muligheder viser sig. Det er jo en del af vores forretning at være nysgerrige," siger Jens Poulsen.

Vækst er ikke et mål i sig selv

Når man er vokset fra 600 mio. til 3,4 mia. på 6-7 år, kunne man være fristet til at tro, at vækst var et mål i sig selv. Men sådan ser de ikke på det i DK Company.

”Lad mig lige slå fast med det samme: Vi er her for at vinde, og vi synes det er sjovt at vinde. Men jeg vil hellere vinde 3-0 på en ordentlig måde end 5-0 på en beskidt måde. Det skal være sjovt for alle medarbejdere at gå på arbejde, og det er uanset, om vi omsætter for 3, 4 eller 5 mia. Det drejer sig grundlæggende om at have det godt,” siger Jens Poulsen med overbevisning.

”Vi har selvfølgelig også en klar frihed, fordi vi ikke er børsnoteret eller ejet af en kapitalfond” siger Kasper Philipsen, ”vi er fire ejere, og når vi er tilfredse, så vinder firmaet. Det er en helt klar fordel ved vores ejerskabsmodel.”

Derfor er de tre mænd i sofaen overfor mig også godt tilfredse med selskabets udvikling i 2019. Det har krævet ressourcer at opkøbe og integrere nye brands, ligesom man har foretaget store investeringer i onlineplatform og logistik. De forventer, at DK Company runder en omsætning på 3,5 mia. kr. i løbet af 2020. Men de erkender, at der fortsat er udfordringer i branchen. DK Company nikker genkendende til tendensen om, at der i stigende grad stilles krav til, at brands fremfor butikker er lagerførende, ligesom udsalg og rabatter fylder for meget. Særligt med tanke på den bæredygtige omstilling, branchen er nødt til at omfavne.

Bæredygtighed er omdrejningspunkt for nyt brand

”Vi står midt i et udsalgsræs, som nogen skal stoppe,” siger Jens Poulsen og fortsætter:

”Der er flere knapper at skrue på, men vi tror på, at vi kan vinde meget ved at sænke tempoet. Det betyder færre kollektioner, hvilket også giver os tid til at bruge mere tid på at gøre produkterne lidt mere færdige. Der er jo ingen, der vinder på det, jeg kalder tom omsætning. Jeg tror på, at vi alle kan tjene mere på mindre, mens vi samtidig gør noget godt for klimaet. Der er jo alt for meget tøj på markedet, og vi er nødt til at gøre noget for at nedbringe det.”

Derfor kommer kunderne også til at opleve flere produkter, som har en levetid, der strækker sig ud over det traditionelle sæsonbegreb. DK Company har generelt gang i en række initiativer, som skal bidrage til en mere bæredygtig koncern. Det kommer på nuværende tidspunkt klarest til udtryk i det nye brand Lounge Nine, hvor alle materialer skal være 100 % bæredygtige. På nuværende tidspunkt slås de lidt med enkelte silkestyles, men ellers er kollektionen lavet udelukkende af bæredygtige materialer. Også de nye showrooms, som vi sidder midt i, taler ind i bæredygtighedsdebatten. Nu skal man ikke sætte stande op, pille dem fra hinanden og destruere dem. I stedet kan den nye indretning genbruges i løbet af de kommende mange sæsoner.

Jens Poulsen skeler til uret. Der er meget, der skal nås, inden dørene kan åbnes til de nye showrooms i morgen. Inden vi afslutter interviewet, slår han dog fast, at de nye showrooms ikke er en fæstning. Tværtimod faktisk:

”Vi byder alle, konkurrenter såvel som kunder, inden for i vores hjem. Sådan ser vi på det, og alle er velkomne her. Vi gør det ikke for at isolere os, og derfor har vi heller ikke investeret i en stor bygning midt i København. Vi vil gerne fastholde, at vi er en del af modeugen og bidrage til fællesskabet. Det tror vi nemlig på, giver mest mening,” afslutter Jens Poulsen.

"