Menu

DM&T kaster lys over showdebutanterne: Derfor kan et show være vigtigt for forretningen

Det står snart i modeugens tegn, og showkalenderen byder denne gang på flere nye navne, der skal levere et modeshow for første gang. Presset er stort, arbejdstimerne er mange, og det koster kassen at stable på benene – og hvad får man egentlig ud af det i sidste ende? DM&T har spurgt to af de travle showdebutanter om, hvad et modeshow kan, og hvorfor det giver mening for dem at prioritere.

I morgen skydes modeugen i gang, og flere showdebutanter gør klar til at indtage runwayen for allerførste gang.
I morgen skydes modeugen i gang, og flere showdebutanter gør klar til at indtage runwayen for allerførste gang.

06. august 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Copenhagen Fashion Week nærmer sig med hastige skridt, og flere af branchens folk løber i disse dage hurtigt for at få alting klar, inden den store modefest skydes i gang i næste uge.

Særligt gælder det måske de brands, der skal fremvise deres tøj for allerførste gang.
Showkalenderen byder på flere debutanter, og det er som altid spændende at se, hvad de nyetablerede navne på den danske modescene har i ærmet.

For brandsene selv kan det derimod være en nervepirrende fornøjelse. Ud over de mange arbejdstimer, der ligger gemt i at stable et show på benene, er det samtidig en økonomisk dyr investering, de kaster sig ud i for at få 12 minutters taletid.

Der er altså meget på spil, når et nyetableret brand vælger at showdebutere, så hvorfor vælger mange at prioritere det?  For at få et indblik i, hvilken værdi et modeshow kan tilføre et brand, har DM&T snakket med to forskellige womenswear-mærker, Blanche og Résumé, der begge skal showdebutere den kommende modeuge. 

Tid til at styrke profilen  
I morgen er dagen, hvor kvinderne bag Blanche og Résumé tager os med på en visuel rejse gennem deres respektive universer, når de præsenterer deres tøj på runwayen. Det er en stor dag, spækket med høje forventninger, der skal leves op til, uden at vide, hvad de egentlig får ud af det i sidste ende. 


Med det taget i betragtning har vi spurgt dem om, hvorfor det er vigtigt for forretningen og deres brand som helhed at holde et modeshow denne sæson. Og spørger man de to søstre bag Résumé, Emma Lohmann og Anne Louise Faurholdt, handler det først og fremmest om, at timingen har været rigtig.

De har designet en kollektion, de er stolte af, og som har mulighed for at styrke deres position som et højt profileret brand. Den gang søstrene startede op, havde de dog langt fra forventet, at det allerede var nu, de skulle afholde show.

”Det er gået rigtig hurtigt med de store onlinere som Zalando og Boozt, der jo er meget kommercielle og fantastiske for os at indgå samarbejde med, fordi det skaber volumen. Men det trækker lidt i en anden retning, når vi også ligger i højt profilerede butikker, hvor vi gerne vil være tilstede. Så en af grundene til at afholde show nu er for at slå fast, at vi er et brand med høj profil,” 
siger Anne Louise Faurholt, der er Head of Design & Production.

Résumé blev skabt i 2016, og lige fra starten af har der været fart over feltet. Hvor nogle brands venter flere sæsoner med at ansætte sælgere og agenter, valgte Emma og Anne Louise at køre et fuldt set-up og generelt satse stort – en strategi, der ikke er lagt på hylden: 

”Vi vil gerne vise omverdenen, at vi tør at handle og hoppe ud i det, også selvom det måske er lidt tidligt i forhold til så mange andre brands,” siger Emma Lohmann, Head of Sales & Marketing.

Det handler også om nærvær
For Blanches vedkommende er det især muligheden for at skabe en totaloplevelse, der spiller en afgørende rolle. Ifølge Mette Fredin Christensen, der er Creative Director, er nærværet essentielt i vores digitaliserede verden, hvor alle bliver konstant influeret af instanser som Instagram og blogs.

”Det er jo forholdsvist gammeldags at holde et modeshow, men vi tror på, at det kan tilføje en ekstra dimension af værdi, fordi man skaber en oplevelse, som ens slutforbrugere og beskuere faktisk kan være en del af, frem for at opleve alting bag en skærm,” siger hun.

Det er ikke mere end et år siden, at Mette gik sammen med Melissa Bech, der er Commercial Director, om at skabe Blanche. Alligevel blev det bæredygtige denimbrand vist frem på en runway allerede sidste modeuge. Showet var ikke en del af det officielle program, og Blanche kan af samme stadig betragtes som en showdebutant.

”Vi er jo ganske nye, så sidste gang handlede i bund og grund om at afprøve formatet og se, om vi kunne levere det. Nu føler vi, at vi er etableret nok til at være en del af den officielle modeuge-pakke og støtte op om den danske modescene, hvilket også er vigtigt for os,” siger Mette Fredin Christensen. 

Interessen fra udlandet skal vækkes
Det er måske selvsagt, at det at holde et show i stor stil handler om opmærksomhed. Opmærksomhed fra indkøbere, og ikke mindst pressen og influencers, og hvis dækningen af showet ikke er som ønsket, kan det for nogen føles som spildte kræfter. Derfor er det naturligvis ikke helt lige meget, hvem der bliver inviteret. 

”Det er jo en brandingstrategi at holde et show. Indkøberne er selvfølgelig de vigtigste, men de kommer oftest af PR, så influencere og magasiner er lige så vigtige,” siger Emma Lohmann fra Résumé.

Det kan Blanche kun nikke genkendende til. Og det, der især optager begge brands, er især muligheden for at vække den internationale opmærksomhed.

”Vi vil jo gerne udvide vores eksponering, og nu hvor vi er en del af det officielle program, håber vi på, at vi denne gang kan trække flere fra den internationale presse,” siger Mette Fredin Christensen.

Hvilken kommerciel betydning har det for jer, at i nu er med i det officielle program?

”Vi håber og tror på, at det kan give os en form for blåstempling af at være et bæredygtigt dansk denimbrand, som der ikke er mange af på markedet,” siger Mette Fredin Christensen.

Hos Résumé er der også udenlandske ambitioner. De har siden deres opstart haft fokus på hjemmarkedet i Danmark, men føler nu, at det er tid til at videreudvikle.

”Vi er godt med i Danmark, så nu er det det internationale marked, vi går efter, og her kan et show være et fint vindue at få vist brandet i,” siger Emma Lohmann.

Forventningerne er høje
Efter i morgen står den resten af tiden på messedage, hvor der vil være rigeligt med tid til at summe over oplevelsen, tale med indkøberne og tage den efterfølgende – forhåbentligt positive – feedback til sig. Men om det bliver det hårde arbejde værd er svært for debutanterne at vurdere på nuværende tidspunkt.

”Vi aner jo ikke rigtigt, hvad det kan give os efterfølgende, fordi det er gang, vi gør det her. Jeg tror, at vi først kan se et givende afkast om et halvt år måske,” siger Anne Louise Faurholt fra Résumé.

Til forskel fra Blanche har Résumé aldrig vist deres tøj på en runway før, og derfor har det været essentielt for dem at have en række professionelle mennesker med ind over projektet, der i har mere erfaring med modeshows.

”Det har klart givet os en ro i maven. Og nu kan vi se, at stort alle, der har fået en invitation, kommer, så vores forventninger er ret høje. Vi tænker, at det godt kan gå hen at blive stort,” siger den anden Résumé-søster, Emma Lohmann. 

Hos Blanche er der også høje forventninger til deltagerantallet:

”Sidste gang trak vi omkring 350 mennesker til showet, og det regner vi også med at gøre denne her gang og endda toppe det,” siger Mette Fredin Christensen. 

Formålet med Blanches uofficielle show i vinters var især at vise branchens folk, at Blanche nu var et helstøbt brand, der for eksempel kunne meget på dets ready-to-wear kollektioner. 

”Sidste gang ville vi gerne det hele. Denne gang har vi fokuseret på, at kollektionen fremstår så stærk som muligt. Den er mere spot on, og det, håber vi selvfølgelig, kan åbne nye døre for os,” siger Mette Fredin Christen. 

Det er ikke svært at forestille sig, at timerne op til ens showdebut bliver svære at nyde. Ikke desto mindre var der hos begge brands bred enighed om, at det, de glæder sig mest til, er et veloverstået show, hvor alt går som planlagt – og det kan man jo godt forstå. 
"