Menu

DM&T lancerer vejledning til Verdensmålene

FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling fylder fem år, og det er en glimrende anledning til at kigge nærmere på DM&T’s ny vejledning til, hvordan som tekstil- eller modevirksomhed inkorporerer dem i sin forretning. Der er nemlig meget at hente, hvis man benytter verdensmålene rigtigt.

22. september 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Denne uge er Verdensmålsuge, som markerer, at FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling fylder fem år. Verdensmålene blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på et FN-topmøde i september 2015, og bliver ofte omtalt som verdens vigtigste plan. De 17 mål har skabt et fælles globalt sprog for bæredygtighed, og i løbet af de fem år, er verdensmålene i stigende grad blevet en integreret del af den måde, virksomheder, organisationer og offentlige institutioner arbejder med og kommunikerer bæredygtighed på. Og det giver rigtig god mening ifølge Dansk Mode & Textils CSR- og bæredygtighedschef, Marie Busck:

”Verdensmålene er let genkendelige. Selv børn kender de farvestrålende mål, og de enkelte mål er lette at afkode. Og omverdens forventninger til virksomheders bæredygtighedsindsats tager i stigende grad afsæt i verdensmålene. Så verdensmålene er blevet en stor succes på relativ kort tid, og derfor er man som virksomhed også nødt til at undersøge, hvordan man kan arbejde med verdensmålene på en troværdig og værdiskabende måde,” siger hun. Men hun erkender, at der også hurtigt kan opstå spørgsmål i den forbindelse. For under hvert af de 17 mål er der en række delmål, i alt 169, og det kan godt være lidt overvældende. Derfor udgiver Dansk Mode & Textil nu en vejledning til virksomheder, der vil have fuldt udbytte af verdensmålene og derigennem bidrage til det overordnede mål om helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.

”Den bæredygtige omstilling af mode- og tekstilbranchen er afgørende. Det er hævet over enhver tvivl. Der er en tæt sammenhæng med de ambitioner, der ligger i verdensmålene, og derfor kan de være en rigtig god hjælp i virksomhedernes bæredygtighedsarbejde. Men de bør ikke stå alene, siger Marie Busck. Udover at verdensmålene har en udløbsdato i 2030, så er det er vigtigt at holde sig for øje, at de bygger på en lang række internationalt anerkendte standarder og retningslinjer. Det gælder bl.a. OECD’s Retningslinjer for Ansvarlig Virksomhedsadfærd og FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv, som er de retningslinjer, DM&T anbefaler at man arbejder med, og som kan præcisere hvordan man kan bidrage til indfrielsen af verdensmålene.

Hun understreger, at bæredygtighed skal prioriteres strategisk og tage udgangspunkt i en due diligence proces. Er dette grundlæggende fundament til stede, kan man med fordel undersøge, hvordan virksomheden og dennes bæredygtighedsindsats hænger sammen med verdensmålene. Med den nye vejledning håber Marie Busck, at flere virksomheder i branchen vil omfavne verdensmålene:

”Verdensmålene kan være et værdifuldt redskab i både det strategiske og kommunikationsmæssige arbejde med bæredygtighed, og derfor bør man som virksomhed tage dem med i ligningen. Ydermere rummer verdensmålene nye forretningsmuligheder, som skal undersøges af branchen. Vi ved, at forbrugerne og omverdenen stiller stadig større krav, og de virksomheder, der aktivt tager ansvar og kommunikerer det, vil blive belønnet både nu og i fremtiden.”

HUSK, at DM&T den 7. oktober inviterer til et seminar om kommunikation og bæredygtighed. Det er gratis for medlemmer at deltage. Læs mere her. 

Find DM&T’s vejledning til verdensmålene her.

"