Menu

DM&T skal bidrage til klimaløsninger

Regeringen har udpeget de aktører, der skal være med til at sikre en markant CO2-reduktion i 2030, og i klimapartnerskabet for handel kommer DM&T til at spille en nøglerolle. Der er behov for ændringer i tekstilbranchen, lyder det fra DM&T’s adm. direktør.

Adm. direktør i Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.
Adm. direktør i Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

14. november 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Statsminister Mette Frederiksen meldte tidligere på året ud, at regeringen ville indgå et samarbejde med erhvervslivet med henblik på at sikre regeringens ambitioner om 70 % reduktion af CO2-udledningen i 2030. Nu begynder arbejdet, og regeringen præsenterede onsdag eftermiddag de 13 erhvervsledere, der skal stå i spidsen for hver deres sektors arbejde.

 ”Vi skal løse klimaudfordringen sammen. I respekt for vores unikke, stærke, danske samfundsmodel. Alle dele af vores samfund skal bidrage, for at vi kan nå regeringens ambitiøse klimamål. Jeg ved, at mennesker med forskellige interesser kan finde fælles løsninger, hvis de vil det og sætter sig sammen. Det samfundssind viser virksomheder og organisationer hver eneste dag. De tager ansvar for det samfund, de er en del af. Jeg er glad for og stolt over de 13 klimapartnerskaber, vi kan præsentere, der hver især har stærke, kompetente erhvervsledere i spidsen. Sammen kan vi vise verden, at Danmark er både grønt, konkurrencedygtigt og solidarisk,” siger Mette Frederiksen i forbindelse med offentliggørelsen af klimapartnerskaberne. Det skete på Marienborg, hvor de vigtigste aktører i klimapartnerskaberne var til stede sammen med blandt andre statsministeren, erhvervsminister Simon Kollerup og klimaminister Dan Jørgensen.

Store CO2-udfordringer

Blandt de inviterede var Dansk Mode & Textils adm. direktør, Thomas Klausen. Dansk Mode & Textil bliver en del af klimapartnerskabet for handel sammen med Dansk Erhverv, Dansk Industri og SMVdanmark. Nettos adm. direktør Michael Løve er udpeget som formand for partnerskabet.

At Dansk Mode & Textil bliver en del af klimapartnerskabet er langt fra tilfældigt. Mode var en af de erhvervsgrupper, statsministeren specifikt udpegede, da hun introducerede planen om klimapartnerskaber på DI’s årsmøde. Og det er der god grund til ifølge Thomas Klausen:

”Mode og tekstiler er blandt Danmarks vigtigste eksportvarer, men det desværre ikke kun for det gode, branchen bliver fremhævet i denne sammenhæng. Tøj tegner sig for 10 % af den samlede globale CO2-udledning, og vi er nødt til at skabe forandringer, hvis udviklingen skal vendes. Fortsætter vi som hidtil, vil branchen tegne sig for mere end en fjerdedel af det globale CO2-budget i 2050. Det er simpelthen ikke gangbart,” siger han.

Derfor er han også glad for, at Dansk Mode & Textil er en del af klimapartnerskabet.

”Det er positivt, at regeringen ser erhvervslivet som en essentiel del af løsningen. Der ligger et stort arbejde i at finde tiltag, der kan sørge for at nedbringe branchens klimabelastning. Vi er en del af en global branche, og derfor er vi nødt til at inkludere det internationale aspekt i vores arbejde, ligesom vi også er nødt til at have for øje, at det er meget få virksomheder, der ejer deres eget produktionsapparat, hvilket øger kompleksiteten,” siger Thomas Klausen.

Et bredt syn på mulighederne for forandring

Han understreger, at klimaindsatsen er en del af en generelle bæredygtige omstilling af branchen, og at Dansk Mode & Textil fortsat vil prioritere de sociale og miljømæssige indsatser. Det betyder, at Dansk Mode & Textil vil se holistisk på branchens indsatser med fokus på blandt andet nye forretningsmodeller, overproduktion, forbrug, nye materialer, cirkulære løsninger og produktionsmetoder i arbejdet i klimapartnerskabet. Derudover vil Dansk Mode & Textil også gerne sætte fokus på klimaeffekten af husstandenes vaskevaner samt bortskaffelse af tøj og tekstiler.  

”Det er vigtigt, at vi ser bredt på mulighederne; både i forhold til indsatserne i Danmark og i udlandet. Det står klart, at der er behov for ændringer, og derfor forventer jeg også, at den danske mode- og tekstilbranche vil bidrage aktivt til at skabe en positiv forandring og mindske branchens CO2-aftryk. Vi er en del af problemet, og nu er det tid til at vise, at vi også vil være en del af løsningen,” siger Thomas Klausen.

Han er ikke i tvivl om, at bæredygtighed spiller en afgørende rolle i fremtidssikringen af branchen:

”Hvis du skal overleve som brand på den lange bane, er du nødt til at have en bæredygtig strategi, som også har fokus på klima. Men det er ikke nok at have sådan en strategi; den skal også udleves og kommunikeres, da både dit brands kunder og forbrugere stiller stadigt større krav. Jo før man kommer i gang – og vi er langt i Danmark – jo større konkurrencefordele får man,” afslutter Thomas Klausen.

De 13 klimapartnerskaber skal nu i arbejdstøjet, da hver enkelt sektor skal udarbejde en række bud på, hvordan de kan bidrage til at imødekomme ambitionen om en 70 % reduktion. Disse bidrag skal præsenteres i slutningen af februar 2020.
"