Menu

Ege slår verdensrekord: På mindre end fem år har de Cradle to Cradle-certificeret hele sortimentet

Hos Ege Carpets laver de tæpper. Og rekorder. Tæppeproducenten er nu den virksomhed, der på verdensplan har opnået flest certificeringer på mindre end fem år. Ingen andre virksomheder er gået fra 0 certificerede produkter til et 100% Cradle to Cradle-certificeret sortiment på så kort tid.

Foto: Ege Carpets
Foto: Ege Carpets

21. januar 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Det flyvende tæppe har fået ny betydning.

 

Ege Carpets er i hvert fald flyvende i øjeblikket med en tæppeproduktion, der overgår alle andre i henhold til bæredygtighed.

 

På mindre end fem år har virksomheden med hovedsæde i Herning formået at transformere fra tidligere ikke at have Cradle to Cradle-certificerede produkter til nu ikke at have andet. Ege Carpets har gjort det, de selv betegner som at gå ”all-in”.


- Vi er virkelig stolte af alle vores nye certificeringer. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er en hård proces, så det er fedt at nå det ambitiøse mål, vi satte os. Man kan ikke selv blive Cradle to Cradle-certificeret uden en certificeret partner, hvorfor vi har arbejdet tæt sammen med Vugge til Vugge Aps, som virkelig har hjulpet og givet os værdifuld sparring igennem forløbet. Selvfølgelig har det været en stor investering, men vi ved, det kommer mange gange igen, siger Dorthe Aaboe Kallestrup, der er CSR Manager hos Ege, til Dansk Mode & Textil.

 

Med opnåelsen af 18 Cradle to Cradle-certificeringer, og herunder 110 certificerede produkter, placerer Ege Carpets sig helt i front af alle virksomheder i verden. Tæppeproducenten er nu den virksomhed, der på verdensplan har opnået flest certificeringer på mindre end fem år, og ingen andre er gået fra 0 certificerede produkter til et 100% Cradle to Cradle-certificeret sortiment på så kort tid. På tværs af alle lande og industrier er Ege Carpets indehaver af 4. flest Cradle to Cradle-certificeringer.

 

Bæredygtighed lukker ingen handel – men det åbner døre

På en måde kan det virke paradoksalt, at det er en tæppeproducent, der nu slår verdensrekorder i forhold til bæredygtig produktion efter en af verdens højeste standarder.

 

Vi har aldrig før været mere optagede af, hvordan det tøj, vi iklæder os selv og måske især vores børn, er produceret.

 

Så hvorfor er det en virksomhed som Ege, der trækker tæppet væk under os af bæredygtig benovelse? Kan man ikke sælge tæpper uden at have certificeringer som et salgsparameter?

 

- Det kan man ganske udmærket. Vi er bare ikke interesseret i det. Vi har da også oplevet kunder, der spørger, om vi ikke kan pille alt det ”CSR-værk” af produkterne, hvis det så samtidig kan betyde en lavere indkøbspris for dem. Det hverken kan eller vil vi, for det er en indgroet del af vores forretning, at du ikke betaler ekstra for bæredygtige produkter hos os. Det er en standard, vi ikke afviger fra, siger Dorthe Aaboe Kallestrup.

 

Lukker jeres store fokus på bæredygtighed og CSR i alle aspekter nogen handler?

 

- Nej, men det åbner ofte døren til forhandlingslokalet. Det, vi vinder ordrer på, er stadig vores design, priser og leveringstider. Det er dét, der lukker handlen. Vores kunder er store, internationale virksomheder, som går op i, at de gør noget godt for kloden, og der kan bæredygtighed, og især disse certificeringer, virkelig være det, der gør, at vi bliver tilvalgt, siger hun og uddyber:

 

- Man skal huske, at tæpperne i en bygning er lige så meget et byggemateriale, som alt muligt andet i bygningen. Vores kunder vil ikke have giftstoffer, emissioner eller andet fra de tæpper, deres medarbejdere er tæt på dagligt. Indeklimaet skal ikke påvirke menneskerne negativt, og det gør vores tæpper ikke.

 

(artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Ege Carpets
Foto: Ege Carpets

Tyvstarten i 90’erne giver pote i 2020

Det er så langt fra et tilfælde, man kan komme, at Ege Carpets ofte bliver både fremhævet og hædret for sit målrettede CSR- og miljøarbejde.

 

Virksomheden kom nemlig i gang med deres egen grønne omstilling, længe før ”grøn omstilling” blev en term, vi alle kender.  

 

- Vi tog alle de indledende skridt mod en bæredygtig produktion og grøn omstilling, før det var noget, man talte om. Jeg ved, det kan virke provokerende på nogen, når jeg siger, at det har været let for os, men det står jeg altså gerne ved, siger Dorthe Aaboe Kallestrup med henvisning til den strategiske udvikling, Ege Carpets påbegyndte allerede i starten af 90’erne.

 

- Allerede i starten af 90’erne begyndte vi at arbejde med de ting, mange først er begyndt med de seneste par år. Vi blev miljøcertificeret i 1996 og implementerede dengang målsætninger, politikker og procedurer, vi skulle følge og skulle stå til ansvar for. Med andre ord tog vi mange af de indledende skridt for længe siden, hvilket har gjort det markant lettere for os at tage de næste skridt, for det basale var gjort.

 

En anden afgørende faktor for Eges succes har desuden været en mangel på frygt og en stor åbenhed om arbejdet. Frygt for at fejle skulle ikke stå i vejen for ambitionerne.

 

- Vi tør at være så ambitiøse, fordi vores erfaring siger os, at jo mere man går ind i noget, jo mere rykker du dig. Nogle gange når vi ikke vores mål, men det er okay, for vi skal have ambitiøse mål for at rykke os. Af og til må vi så stå med håret i postkassen. Det er ærgerligt, men vi vil ikke sætte vores ambitionsniveau ned af den grund. Så siger vi ”øv, vi nåede det ikke”, men vi siger det gerne offentligt og forklarer, hvad vi så vil gøre for at nå det i fremtiden.

 

 

Fremtidens ege

Netop fremtiden spiller derfor også en central rolle i Eges strategi. For trods certificeringer, udmærkelser og hæder er virksomheden langt fra færdig med at skubbe virksomheden i den retning, grundlæggeren Mads E. Damgaard dikterede for efterhånden mange år siden.

 

- Vi ryger helt tilbage til Adam og Eva her, men en af de væsentligste årsager til vores store arbejde med dette område er, at vores grundlægger tillagde det stor værdi at opføre sig ordentligt, hvilket stadig er en stor del af vores DNA i dag. Det var de klassiske jyske dyder med ansvarlighed som en grundpille. Det efterlever vi stadig i dag, siger Dorthe Aaboe Kallestrup.

 

Om jyske dyder kan kobles direkte til den nærmest utopiske platin-grad af en Cradle to Cradle-certificering skal være usagt. Ikke desto mindre er det den store rettesnor for Ege i de kommende år.

 

- Vi har konkurrenter, der har valgt at gå hårdt efter en virkelig høj score i Cradle to Cradle-systemet på få produkter. Det er sindssygt flot, men for os har det været vigtigere at få hele sortimentet certificeret, så vi med god samvittighed kan sige, at alle vores produkter lever op til de høje standarder. Men vi stiler efter det ypperste. Det er også derfor, vi fortsætter, siger Dorthe Aaboe Kallestrup.

 

I Cradle to Cradles certificeringsordning er der forskellige grader af udmærkelser, hvor ”basic” er den laveste, mens ”platin” er den højeste. I de fem kategorier, Cradle to Cradle-systemet indekserer en virksomheds bæredygtighed, får et produkt en karakter. Den laveste afgivne karakter i de fem kategorier bestemmer den overordnede udmærkelse.

Foto: Cradle to Cradle
Foto: Cradle to Cradle

Med andre ord kan et produkt være en platinudmærkelse værdig i fire kategorier, men er den femte ”kun” en bronzeudmærkelse værdig, så ender produktet overordnet på en bronzeudmærkelse. Intet produkt i verden er i skrivende stund Cradle to Cradle-certificeret med en platinudmærkelse.

 

Det vil Ege ændre.

 

- Om fem år er vores mål, at vores produkter er en guldudmærkelse værdig. Om ti år stræber vi efter platin. Det bliver svært, men igen er vi tilbage ved de ambitiøse mål. Faktisk ligger de processer, der gør, at vi ikke kan score højere, eksternt i vores værdikæde, hvilket kun gør det endnu sværere. For hos nogen af vores leverandører vil de helst ikke oplyse, hvordan de arbejder med en specifik proces eller hvilket eksakt materiale, de bruger. Det skyldes på ingen måde, at det indeholder skadelige stoffer eller andet, men simpelthen at der er tale om forretningshemmeligheder, som de derfor holder tæt til kroppen.

 

- Samtidig bliver kravene, vi skal leve op til som virksomhed for at beholde vores certificeringer, mere og mere omfattende, men vi ser det faktisk ikke som noget negativt. I vores optik er det godt, at det er dén vej, udviklingen går, og vi skal bestemt ikke stoppe med at udvikle os, bare fordi kravene bliver større. Vi arbejder videre og bliver forhåbentligt kun endnu bedre, siger Dorthe Aaboe Kallestrup. 

Grafik: Ege Carpets
Grafik: Ege Carpets
"