Menu

”En hagesmæk går jo ikke bare lige af mode”, mener Brands4Kids, der vægter pålidelighed og stabilitet højt

Brands4Kids har netop leveret et rekordregnskab, men trods vind i sejlene var coronakrisen beviset på, hvordan noget udefrakommende kan påvirke ens virksomhed kraftigt.

Salgschef Michael Nederby (tv.) og CEO Erik Andreæ har brugt de seneste år på at trimme Brands4Kids og regner med yderligere vækst i fremtiden
Salgschef Michael Nederby (tv.) og CEO Erik Andreæ har brugt de seneste år på at trimme Brands4Kids og regner med yderligere vækst i fremtiden

21. marts 2022 Af Anders Skou Kristiansen , ask@dmogt.dk

Erik Andreæ og Michael Nederby byder pænt indenfor i det mødelokale, de har lånt hos DM&T i Herning.

Efter en lang coronakrise trænger de måske til at komme lidt ud? Men det kommer vi til.

På bordet ligger en pressemeddelelse, hvor store bogstaver øverst på siden fortæller, at ”Brands4Kids A/S øger overskuddet med 80%”. Alligevel kigger de to mænd i front for børnetøjsfirmaet forundrede op, da jeg ytrer ordene ”jeg bør vel starte med at sige tillykke”.

Altså, med det fine regnskab.

- Nåh, jo tak, smiler Erik Andreæ, CEO, der suppleres af Salgsdirektør Michael Nederby.

- Det er rigtig fint, men vi er allerede videre. Men det er da med en vis tilfredshed, at vi har lavet sådan et resultat i en svær tid.

To år klogere

Spoler vi tiden tilbage, så sagde Erik Andreæ for to år siden følgende, da han blev spurgt om, hvorvidt han frygtede, hvad coronavirussens fremtog kunne bringe med sig.

”Nu har jeg haft det firma her i 15 år, og vi er her da stadig. I bedste velgående, faktisk. Det skal nok gå alt sammen”.

Han smågriner lidt, da han forholder sig til det.

- Ja, man bliver heldigvis hele tiden klogere, siger han, inden hans ansigt lægger sig i mere alvorlige folder.

- På det tidspunkt var der jo ingen af os, der vidste, hvad det var, vi var oppe imod. Det var godt nok noget af en lussing, da det først ramte, og vi var, som så mange andre, nødt til at skære hårdt til på alle fronter. Vi ledte jo hele tiden efter 30 procent, vi kunne skære fra.

Det lykkedes også for virksomheden med de mange børnebrands, men det var ikke særlig sjovt. Heller ikke selv om der også kom gode ting ud af det.

- Ville vi have været corona foruden? Ja, det ville jeg sgu helst, lyder det fra Michael Nederby. – Vi stod jo selv og pakkede varer til langt ud på natten for at få tingene til at hænge sammen. Selvfølgelig var det også et wake up call, som klart har gjort os mere bevidste om, at vi altid skal yde vores bedste, for der er kræfter til, som ingen af os er herrer over.

Erik Andreæ bekræfter.

- At se sit livsværk være lukningstruet kan få de fleste op på tæerne. Det er aldrig sjovt med sådan en syngende lussing, og der skal ikke meget til at ”rock the boat”. Når man kører et husholdningsbudget, som det jo også er at drive virksomhed, så er det klart, at høje omkostninger kan gøre ondt, hvis man ikke får trimmet til, så det er vi tilfredse med, at vi fik bremset op og trimmet forretningen sammen med vores dygtige medarbejdere.

Fremgang i modvinden

Med et resultat før skat på 35 millioner er der grund til tilfredshed hos de to herrer i mødelokalet. Det nærliggende spørgsmål er dog, om det bare er deres held, at de sælger baby- og børnetøj, hvor tøjets brugeres fysiske vækst gør, at de konstant har brug for nyt tøj.

Har I været dygtige igennem krisen, eller har alle andre børnetøjsvirksomheder lige så fine regnskaber at fremvise? Der er jo grundlag for en ganske stabil afsætning.

- Vi har både været dygtige og heldige, begynder Michael Nederby, hvorefter Erik Andreæ byder ind med, at ”man skal også selv opsøge heldet og turde løbe efter det”.

Og det har de gjort.

Hvor mange andre var bange for at have for store lagre, så gik de hos Brands4Kids i den modsatte grøft.

- Vi har altid været et ”customer driven house”, hvilket betyder, at vi vægter et tæt samarbejde med vores kunder, især B2B, meget højt. De skal kunne få de varer, de har brug for. Det var en bevidst satsning fra vores side at forsøge at gøre os attraktive for forhandlerne igennem corona, for det var for mange et problem at få basisvarer hjem. Dem havde vi, siger Michael Nederby.

De to ved tøjlerne nævner desuden, at de har fokuseret meget på at gøre kunderne bevidste om, at de er et ”one stop shopping concept”, hvor B2B-kunderne kan købe noget nært alt, de har brug for til sortimentet. Ydermere har fokus været på at højne eksportandelen, sammensmelte eksisterende mærker og at øge digitaliseringen både internt og eksternt.

- Vi har haft meget fokus på at optimere alle steder, vi kunne – det kommer nok helt naturligt i en krisetid. Vi havde lige købt Fixoni og Enfant, da krisen kom bragende, som vi nu har fået integreret rigtig godt med vores egne brands, styrket vores forretning og gjort at vores organiske vækst er høj i 2021, siger Erik Andreæ.

Desuden intensiverede de fokus på at vokse i Europa. I lang tid har mantraet været at være blandt Skandinaviens største børnetøjsvirksomheder, men det kan man fint være, samtidig med at man er bredt repræsenteret på det europæiske landkort.

- Det seneste år har budt på vækst på de fleste europæiske markeder, vi er på, men især Tyskland er gået godt. Faktisk er det nu et større marked for os end det danske. Vi er kommet dertil, at 80 procent af vores omsætning ligger på eksportmarkederne, og det tror jeg også skyldes, at folk ved, at vi laver ordentlige varer til en ordentlig pris. En hagesmæk går jo ikke bare lige af mode, smiler Erik Andreæ.

Også i andre lande har året budt på fremgang.

- Vi er med Color Kids kommet ind på et helt andet segment i blandt andet Østrig, hvor vi nu er repræsenteret i rigtig mange sportsbutikker, uddyber Michael Nederby.

Corona har højnet digitaliseringen – og kommer til at højne bæredygtigheden

Hverken Erik Andreæ eller Michael Nederby ligefrem omfavnede coronakrisen, men de erkender, at den gav anledning til at kigge dele af forretningen, som måske ikke altid står først for, efter i sømmene.

- Vi har etableret digitale showrooms for alle vores brands i coronatiden, og det har vi haft, og har stadig, rigtig megen nytte af. Det gør det muligt at give vores kunder en god oplevelse – også når vi ikke har haft muligheden for at have dem på besøg i vores showroom. Vi har omkring 3500 kunder, og halvdelen af dem lægger deres ordrer online. Resten lægger dem sammen med vores sælgere, der så lægger dem online, og det har gjort tingene meget nemmere, siger Michael Nederby.

Fremadrettet vil Brand4Kids gerne i en mere digital retning med vareprøver, så der ikke skal produceres så mange af slagsen.

- Om fem år er det hele jo digitalt, og skal vi yderligere med bæredygtighed, eller hvad vi nu må kalde det i dag, så er det jo vejen, vi skal. Mange af vores styles er noget, kunderne allerede kender, og så behøver vi jo ikke salgsprøver. Men man ændrer selvfølgelig ikke branchen på en enkelt dag, siger Erik Andreæ.

- Nej, og vi besøger jo også stadig mange af vores kunder, men de rigtigt store har erfaret, at det kører fint rent digitalt. I øjeblikket er det nok også et udtryk for, at vi selv trænger til at komme lidt ud. Sælgerne kan jo godt føle, inklusiv mig selv, at man mister kontakten til sine leverandører og kunder en smule, når det hele er digitalt. Mig bekendt har vi ikke haft nogen ude at flyve i to et halvt år, og det var utænkeligt for ikke særlig længe siden, siger Michael Nederby, der suppleres af Erik Andreæ.

- Verden har bare taget en drejning, og jeg er sikker på, at de helt unge tænker helt anderledes. De ser ikke behovet for at flyve ud og fremvise salgsprøver, for de har set, at det kan gøres digitalt.

Den del kan åbenlyst højne en virksomheds evne til agere korrekt klima- og miljømæssigt, men det vigtigste er trods alt stadig noget helt andet.

- Det er i supply chain, at det store slag skal slås i forhold til klimaregnskabet – 80 procent af bæredygtighedsarbejdet ligger der. Der er vi glade for, at vi har et meget stabilt leverandørnetværk, der har styr på deres ting. Men det er klart, at compliance fylder meget, og vi gør alt, vi kan med blandt andet certificering. Vi har allerede en GOTS-certificering, er medlem af BSCI og arbejder på mere. Det er en never ending story, og vi går hårdt efter at ”get the basics done”, som vi siger, og så hele tiden bygge på, lyder det fra Erik Andreæ.

Vækst kræver plads

I 2018 rykkede Brands4Kids teltpælene op og forlod Herning til fordel for nabobyen Ikast og mere plads, men allerede nu er pladsen blevet for trang. Svaret falder da også prompte, hvis man spørger, hvad den ekstra plads skal bruges på.

- Vækst, siger de to nærmest i kor.

- Vi regner fortsat med vækst, og vi udelukker heller ikke, at opkøb kan komme på tale, hvis det rigtige byder sig, siger Michael Nederby.

Pandemien blev afløst af en krig i Ukraine, og fremtiden er endnu engang svær at spå om. Brands4Kids har ingen direkte forretning med Ukraine, men de kan også godt mærke, at der er uro i verden.

- Det er klart, at vi også kan mærke udsving i valutakurser og stigende energi- og råvarepriser. Det er en forfærdelig situation i Ukraine, og for virksomheder har de seneste år været vanskelige at navigere i. Finanskrisen var slem, men der kunne vi til en vis grad selv styre det. Det er usikkerheden, der er det værste, og i øjeblikket er det jo som at kigge ind i en tunnel uden lys, for det er umuligt at forudse, hvad der sker, siger Erik Andreæ.

Derfor har Brands4Kids også netop doneret 100.000 kroner som støtte til børn i Ukraine. 
"