Menu

Er din webshop klar til Black Friday og julehandlen?

E-handlen forventes at slå alle rekorder i år. DM&T har lavet en tjek-liste, så din webshop er klar til den øgede efterspørgsel, som nærmest er uundgåelig med Black Friday og julehandlen lige rundt om hjørnet.

Foto: 🇨🇭 Claudio Schwarz | @purzlbaum on Unsplash
Foto: 🇨🇭 Claudio Schwarz | @purzlbaum on Unsplash

19. november 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Coronapandemien har sat yderligere skub i det allerede accelererende onlineforbrug, hvilket gælder både i Danmark og resten af verden. I Europa forventer McKinsey, at onlinesalget af tøj og sko vil udgøre 25-30 % af det samlede salg i 2020. i 2019 var det kun 16 %. I Danmark forventer Postnord ifølge Finans 30-35 % flere pakker end sidste år i perioden fra Black Friday til jul. 

Og vi nærmer os den travle periode med hastige skridt. I den kommende uge lurer Black Friday, som traditionelt er blandt de største salgsdage, og herefter følger julesalget. En ny analyse fra Danske Bank viser, at kun 15 % af forbrugerne ikke planlægger at købe julegaver online, mens en tredjedel forventer at købe mere end halvdelen af julegaverne i online-butikkerne.

”I fjor var det hver fjerde. Det stemmer godt overens med tal for danskernes digitale forbrug under coronakrisen,” siger privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen fra Danske Bank til Finans.

Det omfattende online-salg medfører dog også visse udfordringer. Flere udleveringssteder kan blive udfordret på kapaciteten, og det gælder også for pakkebokse. Derudover kan det for nogle webshops også være en udfordring at følge med, når trafikken øges markant.  

Det gælder altså om at være klar, når forbrugerne shopper løs. DM&T giver her fem gode råd til din webshop, så du undgår at skuffe forbrugerne:

  • Tag forbehold for overfyldte pakkebokse. Skriv gerne tydeligt, at levering ikke kan garanteres på det valgte udleveringssted, hvis kapaciteten er nået. Det er en god ide at skrive forbeholdet ind, både i handelsbetingelserne, men også på den side i bestillings-flowet, hvor forbrugeren vælger leveringssted.
  • Tag forbehold for længere leveringstider. Hvis du normalt lover levering indenfor 1-2 hverdage, bør du overveje, om du kan efterkomme dette selv i travle tider.
  • Husk at din webshop skal være klar til ”stærk kunde identifikation” til januar. Ellers risikerer du, at betalinger afvises. Læs mere her.
  • Overvej virksomhedens returregler. Mange forbrugere ønsker mulighed for at bytte gaver efter jul, selv om de købes allerede i november.
  • Leverer din webshop til Tyskland, skal du være særligt opmærksom, da ’Black Friday’ er et registreret varemærke. Læs mere her.

Husk, at DM&T hjælper din virksomhed med juridisk rådgivning om e-handel. Vi tilbyder derudover essentielle standarddokumenter som cookiepolitikker, e-handelsbetingelser og persondatapolitikker, som vores medlemmer kan downloade og udfylde. Find dem og læs mere her.

"