Menu

EU-Domstol slår fast: Adidas ”ejer” ikke tre striber

Adidas har ikke eksklusiv ret til at benytte tre parallelle striber uanset retning, slår EU-Domstolen fast. En ekspert vurderer dog, at Adidas har gode muligheder for at få ændret beslutningen.

Foto: Fachry Zella Devandra on Unsplash
Foto: Fachry Zella Devandra on Unsplash

21. juni 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Onsdag fandt en længerevarende tvist om tre striber sit endeligt. I 2014 fik Adidas godkendt en varemærkeansøgning, der betød, at den tyske sportsgigant så at sige ejede brugen af tre parallelle striber på tøj, sko og hovedbeklædning. Men i 2016 omstødte EUIPO – som ellers havde givet Adidas rettighederne i første ombæring – så den beslutning, og dermed kunne Adidas alligevel ikke udvide deres varemærke, som dækker tre skrå, parallelle striber. Og nu har EU-Domstolen så slået fast, at beslutningen fra 2016 var korrekt, og dermed kan andre end Adidas altså benytte striber.  

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Adidas skulle bevise, at tre parallelle striber, uanset retning på produktet, havde en så distinkt karakter i hele EU, at forbrugerne øjeblikkeligt ville vide, at det kom fra Adidas og adskille det fra konkurrenternes produkter. Retten vurderede, at dette ikke var tilfældet, men at der blot var tale om et ordinært figurmærke. Adidas bevisførelse kunne for eksempel kun påvise, at ovenstående gjorde sig gældende i fem af EU’s lande.

Det er dog ikke sikkert, at sagen ender her. Adidas har nemlig mulighed for at anke dommen til EU-Domstolens øverste instans, og det er langt fra sikkert, at det sagen har fundet sit endeligt.

”Selvom vi er skuffede med beslutningen, vil vi evaluere den yderligere, og vi byder den brugbare vejledning, retten giver os i henhold til at beskytte vores mærke med de tre striber, uanset i hvilken retning de løber,” skriver Adidas i en kort meddelelse.

Advokat Geert Glas forventer da heller ikke, at Adidas stopper her. Geert Glas er specialist i intellektuel ejendomsret og arbejder for advokatfirmaet Allen & Overy i Bruxelles, og han vurderer, at dommen primært baserer sig på procedure, og at Adidas dermed har gode muligheder for at føre bevis for deres sag i hele EU.

”Dommen er et nederlag for Adidas. Men det bør ikke betyde, at det er slut med deres trestribede varemærke,” siger han til Reuters.

I de senere år har sportsmarkedet generelt været genstand for store magtkampe, når det kommer til varemærke- og designrettigheder. Nike lagde sidste år sag an mod Puma i en sag om patentbeskyttet teknologi i en sko, Adidas har i USA fået medhold i,at Skechers ikke måtte sælge en kopi af tyskernes ikoniske Stan Smith-sko og i 2017 var de to samme virksomheder i strid om en påstået kopi af endnu en sko. Dengang var det ikke desto mindre, Skechers der fik medhold. 

"