Menu

EY belønner mode- og tekstilvirksomheder for flot vækst

Tekstilvirksomhed Kvadrat og modevirksomheden Mos Mosh er kåret som regionale vindere af EY Entrepeneur of Year i henholdsvis Midtjylland og Syd- og Sønderjylland. De skal nu kæmpe og den nationale titel.

Trofæet som vidner om, at Mos Mosh er vinder af EY Entrepreneur Of The Year i Syd -og Sønderjylland. Et lignende trofæ tilfaldt i den midtjyske finale Kvadrat.
Trofæet som vidner om, at Mos Mosh er vinder af EY Entrepreneur Of The Year i Syd -og Sønderjylland. Et lignende trofæ tilfaldt i den midtjyske finale Kvadrat.

07. november 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Kvadrat A/S, som Mette Bendix og Anders Byriel står i spidsen for, løber med den midtjyske EY Entrepeneur of Year, en vækstkonkurrence som konsulentvirksomheden EY står bag. Juryen begrunder valget af Kvadrat således:

”Juryen har lagt vægt på, at det er en virksomhed, som har indtaget verdensmarkedet og har en førende position på sit felt. Nytænkning og produktudvikling, når vi taler design og funktionalitet er afgørende faktorer. Anden generation i virksomheden har sat en markant retning og præg på virksomheden,” siger Jens Weiersøe Jakobsen, Partner i EY og ansvarlig for region Midtjylland i EY Entrepreneur Of The Year.

Stærkt og passioneret lederskab og også tilgangen til bæredygtighed, som gennemsyrer alle dele af virksomheden har fanget juryens opmærksomhed.

Kvadrat vinder i et felt, hvor 361 midtjyske virksomheder levede op til EY’s vækstkrav, og slog i finalen blandt andre Sports Group Denmark, hvis direktør Bjarne Jeppesen netop er blevet kåret som årets ejerleder i Midt- og Vestjylland.

Mosh Mosh har skabt klar identitet og høj loyalitet

Længere sydpå var det modevirksomheden Mos Mosh fra Kolding, som løb med EY Entrepreneur Of The Year-titlen i Syd- og Sønderjylland.

”Juryen peger på, at der er opbygget et stærkt brand, og årets vinder har skabt en klar identitet og høj loyalitet. Ikke bare herhjemme, men også internationalt, hvor virksomheden har fået godt fat bl.a. gennem dygtig udbygning af forhandlernetværk. Samtidig er der høj fokus på digitalisering og udbygning af netsalg,” siger Michael Anker, Partner i EY og ansvarlig for region Syd- og Sønderjylland i EY Entrepreneur Of The Year.

Juryen hæfter sig også ved, at 90 % af produktionen foregår i Europa for at reducere transport og sikre arbejdsforhold og kvalitet. Samtidig arbejder virksomheden for at gøre en endnu større andel af din produktion bæredygtig, lyder det endvidere i begrundelsen. Mos Mosh, med Kim Hyldahl i spidsen, tager sejren foran blandt andre Kentaur og Sports Connection Aps. I alt var 238 virksomheder i betragtning i Syd- og Sønderjylland.

Mos Mosh skal nu dyste med blandt andre Kvadrat i den landsdækkende finale, som finder sted i København 28. november.

I forbindelse med kåringen afslører Mos Mosh også et helt nyt initiativ. Hidtil har virksomheden udelukkende fokuseret på kvinder, men næste efterår rammer en herrekollektion med navnet Mos Mosh Gallery butikkerne.

”Vi ønsker at skabe noget nyt på markedet – tøj i en avanceret kvalitet, med et lille twist," siger Kim Hyldahl om det nye initiativ. 

"