Menu

Få cirkulær inspiration under modeugen

En række mode- og tekstilbrands viser vejen, når det kommer til cirkulær produktion og design. Det sker med en udstilling samt en række talks og debatter under Copenhagen Fashion Week i august.

06. juli 2022

På Circular Fashion & Textile Days viser Lifestyle & Design Cluster i samarbejde med CIFF 40+ danske mode- og tekstilbrands, platform- og serviceudbydere løsninger og produkter, de arbejder med som en del af deres arbejde med mere cirkulære forretningsmodeller. Nogle udstillere har bygget deres forretning på et fundament af cirkulære principper – andre er i gang med at tilpasse deres eksisterende forretning til at omfavne elementer af cirkularitet.

Med udstillingen ønsker Lifestyle & Design Cluster at dele viden om den cirkulære omstilling, illustreret med gode eksempler. Ønsket er at inspirere livsstilsbranchen og samtidig opbygge et fællesskab, der tager afsæt i den cirkulære økonomi.

Udstillingen vil vise cirkularitet som noget faktisk og handlingskraftigt, ikke noget abstrakt: Hvordan det kan brydes op i håndgribelige og handlingsrettede trin og processer, der kan prioriteres og implementeres i eksisterende virksomheder.

Netværk og vidensdeling

Den nationale erhvervsklynge, Lifestyle & Design Cluster, har i mere end et årti været en brobygger mellem mode-, møbel- og designvirksomheder og videninstitutioner, der arbejder med cirkulær økonomi.

- Vi ønsker at fremme deling af viden og inspiration og ser frem til igen i år at fremvise de gode eksempler. Med den nye tekstilstrategi fra EU kan vi se, at det er vigtigt at få taget hul på omstillingen, siger direktør Betina Simonsen fra Lifestyle & Design Cluster.

Direktør for CIFF Christina Neustrup ser også frem til den cirkulære udstilling og events, der er åben for alle.

- Vi er rigtigt glade for igen i år at kunne byde velkommen til en række udstillere, der arbejder med cirkulære løsninger. Vi oplevede allerede i 2021 stor interesse for Circular Fashion Days, hvor gæsterne kunne opleve eksempler på den grønne omstilling, der er så nødvendig for modebranchen, siger hun.

Udstillerne er udvalgt efter ansøgning med fokus på fem temaer:  ”Design for cirkularitet”, ”Sourcing af materialer”, ”Produktion og distribution”, ”Brug”, ”Genanvendelse og genbrug”.

Talks og debatter

Under udstillingen afvikles desuden en række såkaldte ”Speaker’s Circles”, hvor publikum i planlagte tidsrum kan tilmelde sig guidede rundture i udstillingen. Hertil kommer, at der både på standen og som en del af det officielle program på CIFF afvikles en række talks og debatter om aktuelle emner i branchen. Her vil man kunne møde og høre om brands og opinionsdannere, der påpeger branchens brændpunkter og en vej til løsningen.

Main stage:
  • The Future of Recyled Fibers
  • Born Circular Vs Going Circular
Circular stage:
  • Textile waste & recycling technologies
  • Debate: Circular Fashion in retail shops
  • The future of recycled fibers
  • Brand talks – our journey to circularity
  • Consumer behaviors and clothing waste
  • Circularity lessons from Bhutan Street Style
  • Born Circular Vs Going Circular
  • Brand talks – our journey to circularity
  • Craft in design educations of the future
  • Certifications for sustainability
Følgende brands udstiller:

Aiayu, Andersen-Andersen, APOF, BrandTag v/ Upchannel, Børneloppen, Copenhagen Cartel, Censuum, Conscious Warrior v/Fabricaid, Create2STAY & VER DE TERRE, DAY ET, Design Agger, Det Kollektive Klædeskab, Ganni,  Green Cotton Group, Gudrun & Gudrun, HAACK Recycling, Hansen Textile, Hemp Copenhagen Co., S. N. S. HERNING, Kintobe, Knowledge Cotton Apparel, Laøhlé, Mascot & Convert, MINI A TURE, NewRetex, SPOOR v/Scan Hide, Our Units, Paper Paste Living, Pure Cashmere, Rachel Kollerup, Rejkjær, RE-ZIP, SELECTED, SIFF, SIG LUND, Son of a Tailor, KLAUS SAMSØE, Textile Pioneers, Upcy, VAER, Veras og Xplor.

"