Menu

Finanstilsynet forlænger frist for to-faktor-autentifikation

Der er godt nyt for panikramte webshops, som ellers skulle være klar med stærk kundeautentifikation 14. september. Implementeringsperioden er nemlig blevet forlænget med 18 måneder.

Foto: Ales Nesetril on Unsplash
Foto: Ales Nesetril on Unsplash

05. september 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

’Finanstilsynet har valgt at tillade en forlænget periode på yderligere 18 måneder til at implementere de nye regler om stærk kundeautentifikation i Danmark. Forlængelsen gælder kun for kortbetalinger på internettet. Den længere implementeringsperiode skal sikre, at overgangen til de nye regler ikke medfører store forstyrrelser af den danske e-handel.’ Sådan skriver Finanstilsynet onsdag i en pressemeddelelse, og dermed får en række webshop-ejere længere tid til at sikre en indførsel af den såkaldte to-faktorautentifikation.

Beslutningen fra Finanstilsynet kommer på baggrund af en udtalelse fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed, som konstaterede, at det ville være vanskeligt for den samlede e-handel at være klar i tide, hvorfor de gjorde det muligt for de nationale tilsynsmyndigheder at give en begrænset forlængelse af implementeringsperioden.

Finanstilsynet, som er tilsynsmyndighed i Danmark, har efter dialog med en række aktører vurderet, at markedet vil være klar til at leve op til EU-reglerne den 14. marts 2021, og dermed får betalingsaktører og webshops nu 18 måneder til at sikre, at de kan overholde reglerne. Finanstilsynet understreger dog, at implementeringsperioden ikke ændrer på, at reglerne om stærk kundeautentifikation træder i kraft den 14. september 2019. Dette er bl.a. relevant for hæftelses- og ansvarsreglerne i lov om betalinger i tilfælde af, at der ikke er anvendt stærk kundeautentifikation.

Du kan læse mere om betydningen af de nye regler i Betalingsrådets udtalelse fra juni 2019, som altså blev offentliggjort før implementeringsperioden blev forlænget.

"