Menu

Forbrug og følelser

Som medlem af Dansk Mode & Textil kan du frit benytte det New York-baserede trendbureau Fashion Snoops. Vi har talt med grundlæggeren om bureauets historie og om, hvordan hun forudser fremtidens trends.

Foto: Sam Mathews on Unsplash
Foto: Sam Mathews on Unsplash

09. december 2019 Af As Øland , aso@dmogt.dk

Som en del af medlemskabet får DM&T’s medlemmer adgang til det digitale trendunivers fra Fashion Snoops. Vi har mødt Fashion Snoops’ grundlægger, Director og Chief Creative Officer, Lily Berelovich, til en snak om Fashion Snoops, trends og grundlæggerens personlige inspirationskilder. 

Hvordan startede Fashion Snoops?

”For næsten 20 år siden. Inden da havde jeg arbejdet som designer af børnetøj, hvor jeg brugte meget tid på at rejse rundt til fabrikker og samtidig indsamle idéer. Men det gik op for mig, hvor svært det var at være flere steder på én gang, samtidig med at jeg skulle udføre mit fysiske arbejde, nemlig at designe. Min mand, som jeg startede firmaet sammen med mig, var på det tidspunkt i gang med at udforske nettets muligheder, og det rejste spørgsmålet, om vi kunne skabe noget, hvor designerne havde lettere adgang til informationer uden at behøve bevæge sig ud i verden.”

Hvad ser du som den største trend lige nu? 

”Følelser fremfor trends. Lige nu ser vi det som et stort skift i tiden og noget, som vi virkelig forsøger at tune os ind på. Det første spørgsmål skal altid være: hvad er følelsen, som forbrugeren har lige nu. Derfra kan man så bevæge sig videre til at besvare, hvordan farver og trends skal se ud. Det er et meget anderledes mindset, og for nogle år siden skiftede vi til en meget mere kulturbaseret research, som betyder, at vi virkelig studerer forbrugeren og analyserer alle events, som modeshows, messer, hvad der sker på gaden etc., så vi altid ved, hvad der sker. Det vigtigste for os er virkelig at forstå forbrugeren og analysere, hvordan de spiser, rejser, bor etc. for at vide noget om, hvad der er vigtigt for dem. Det er svært at oversætte en følelse direkte til en trend, men det gjorde vi, og jeg mener, at det er ret revolutionerende.” 

Ja. Ofte vil designere bare have svaret på, hvad den næste farve eller trend vil blive. 

”Det kan vi også tilbyde, men jeg tror, at mange designere har den holdning, at de er kreative mennesker med en stor viden og evnen til at skabe noget særligt, som repræsenterer dem selv. Vi skal kunne tilbyde noget til dem, som ikke bare har brug for at få at vide, hvilke farver, de skal bruge næste sæson. Det gør man ved at skubbe til deres følelser og give dem masser af inspiration. Det er ligesom byggesten, hvor man sætter idéer sammen, mere end det er et samlet billede. Det er en lang proces, hvor vi starter med følelser og tilføjer farver, materialer og form. Til S/S 21 arbejder vi fx med begreber som sårbarhed og tilfredsstillelse. For hvordan begynder man at skabe ud fra et begreb som ”sårbarhed”. Forbrugeren køber ikke bare et stykke tøj. De køber en følelse, og den starter i det øjeblik, man ser kjolen på en bøjle i en butik.”

Alle i dag taler om klima og bæredygtighed. Hvordan forholder I jer til det?

”Vi er kun i begyndelsen af hele den tankegang. Vi er meget opmærksomme på det, men det er en meget forvirrende tid, vi lever i lige nu. Vi har et stort efterslæb fra alle de foregående år, som er en del af vores virkelighed. Det er som et meget hurtigt tog, der blev sendt afsted for mange år siden, og som det tager lang tid at bremse. Det tager lang tid for firmaerne at tilpasse sig – og også for forbrugerne, som har vænnet sig til at kunne købe en T-shirt til fem dollars. Hvordan ændrer man det og får dem til at betale 30 dollars for en, som er produceret forsvarligt? Men det handler igen også om følelser, fordi forbrugerne skal gøre op med tanken om hele tiden at købe noget, der er nyt og trendy, men finde noget, der er deres unikke stil, fordi man bør beholde meget mere af sit tøj. Der er også en tendens som deleøkonomi, hvor man i stedet for at købe nyt, lejer tøjet og afleverer det tilbage, så man får nyt uden at forbruge mere. Så for mig personligt er det i dag blevet en smertefuld oplevelse at gå ind i en fast fashion store, selvom jeg er en del af branchen. Jeg tror, at vi i dag er bevidste om skaden, der er sket, og at virksomhederne er begyndt at være bevidste om deres ansvar.” 

Men det er som olie og vand. Man vil gerne producere og sælge meget, samtidig med at man vil være ansvarlig. 

”Ja, men man kan ikke gøre det hele på en gang, så man må starte et sted og eksempelvis udskifte plastikemballagen eller ændre en bestemt produktlinje. Det behøver ikke ske fra den ene dag til den anden. Man kan også forsøge at bidrage med noget, der er en modvægt til forbruget, så der kommer mere balance. Og så skal virksomheder være meget mere klare i mælet og kommunikere de ændringer, de laver, for det er det, forbrugerne er ude efter.” 

Især de unge kræver, at der kommer ændringer, mens det er sværere for de ældre generationer…

”Præcis. For dem er det fuldstændig uacceptabelt. Der sker mange innovative og spændende ting, fordi folk er begyndt at tænke sig om to gange, inden de producerer noget nyt. Mere innovativ indpakning, mere innovative tekstiler. Det er cool. I dag er det en del af den kreative proces at indtænke den slags løsninger.” 

Hvor finder du selv din inspiration?

”Ved at spørge mig selv, hvad der virkelig er vigtigt for mig i mit eget liv. Hvad føler jeg? Ikke bare med øjnene, men med hjertet. Man skal dykke ned i sig selv og være i stand til at være sårbar og sige ting, som andre måske ikke forstår. Meget af min egen inspiration kommer fra stilhed og meditation. Der arbejder 40 mennesker her på kontoret i New York med trends, men mange medarbejdere arbejder alle mulige steder fra, eller de rejser rundt for at finde inspiration. Det er livet, vi bliver inspireret af, og medarbejderne har alle mulige forskellige baggrunde. Jeg lærer meget om mig selv spirituelt, og hvad jeg er i stand til at give til verden. Og så handler det om at suge indtryk til sig. Vi er lige kommet tilbage fra festivalen ’Burning Man’ midt ude i ørkenen, som er en stor gaveøkonomi, hvor 75.000 mennesker deler alting med hinanden, og ingen må sælge noget. Folk er så generøse og kærlige, og man tænker, hvorfor man ikke kan have den slags udenfor i den virkelige verden.”

Grundlægger af det New York-baserede trendbureau Fashion Snoops, Lilly Berelovich.
Grundlægger af det New York-baserede trendbureau Fashion Snoops, Lilly Berelovich.
"