Menu
Deltag på DM&T's kursus, og få styr på reglerne

Forbrugerombudsmanden politianmelder influencers

Forbrugerombudsmanden har anmeldt fire influencers til politiet for at overtræde markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Vil du være sikker på at have styr på, hvordan du arbejder med influencermarketing, kan du deltage på DM&T’s kursus den 3. oktober.

Foto: Diggity Marketing on Unsplash
Foto: Diggity Marketing on Unsplash

13. august 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort, at de har politianmeldt fire influencers for brud på markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Det sker på baggrund af en undersøgelse af 37 influencers’ kommercielle opslag på sociale medier.

”Det glæder mig at se, at langt størstedelen af de influenters opslag, som vi har undersøgt, der var reklame, tydeligt fremstod som reklame. Vi har dog også konstateret så grove overtrædelser, at vi har politianmeldt fire influenter,” sige forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Hun understreger, at det er vigtigt, at forbrugerne aldrig er i tvivl om, hvorvidt der er tale om reklame:

”Vi skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor skal influenter sørge for, at det er tydeligt, når der er tale om en reklame og ikke blot en personlig anbefaling til deres følgere. Det gælder fx også for Instagram Stories, hvor hvert enkelt opslag med reklame tydeligt skal fremstå som reklame.”

Det er langt fra nyt, at Forbrugerombudsmanden stiller skarpt på influencermarketing og skjult. Forbrugerombudsmanden har tidligere udgivet guiden ’Gode råd til influenter om skjult reklame’, ligesom man generelt monitorerer udviklingen.

Det er dog ikke kun influencers, der kan holdes ansvarlige, hvis lovgivningen ikke overholdes. Virksomheder, der engagerer sig med influencers, kan også komme i problemer. Virksomheden skal gøre, hvad der er muligt for at sikre sig, at reklame tydeligt bliver markeret som reklame. Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomheder udarbejder kontrakter med standarder til, hvordan omtale af virksomhedens produkter skal markeres og løbende efterser, om omtaler bliver markeret i overensstemmelse med standarderne. Bliver en virksomhed klar over, at omtaler ikke er tilstrækkeligt markeret, skal virksomheden gøre, hvad den kan for at få influenceren til at oplyse korrekt om virksomhedens kommercielle hensigt eller fjerne omtalerne. 

Læs mere om Forbrugerombudsmandens undersøgelse her.

Arbejder din virksomhed med influencers, eller overvejer den at gøre det, kan du med fordel deltage i Dansk Mode & Textils kursus om influencermarketing. Her får du belyst samarbejdet fra alle vinkler. Munthe fortæller om deres samarbejde med influencers, Unique Social fortæller hvordan de hjælper med at finde den rette influencer, Woomio sætter spot på data og styring af samarbejder, de to influencers Sabinasverden og Mille_Emilie fortæller om deres samarbejde med virksomheder og Forbrugerombudsmanden sætter reglerne under lup. Det sker alt sammen den 3. oktober, og som medlem af Dansk Mode & Textil deltager du gratis.

Læs mere om kurset via linket nedenfor.

"