Menu

Fornyelser og et overflødighedshorn af inspiration på Formland

Interiør- og designmessen Formland i MCH Messecenter Herning bød også i sin 68. udgave på fornyelse og ny inspiration. De flere end 400 udstillere og spændende trendområder leverede både nytænkning og kreativitet. Broste efterlyser dog mere provokation og endnu mere nytænkning i branchen.

Broste havde nytænkt sin messedeltagelse // Foto: MCH/Tony Brøchner
Broste havde nytænkt sin messedeltagelse // Foto: MCH/Tony Brøchner

05. februar 2018

Blandt årets nyskabelser var blandt andet trendzonen ”Life On Sundays” kreeret af STUDIE FLYHELSTED, HØEG + MØLLERs trendcafé ”TOUCHE MOI” og en food truck fra Michelin-restauranten Kiin Kiin. Nye og spændende udstillere viste deres koncepter på iværksætterområdet CREATORS COMMUNITY.

Den award-vindende amerikanske blogger og forfatter Holly Becker, der står bag bloggen decor8, var åbningstaler og foredragsholder på Formland - og samtidig var det første gang, hun besøgte Formland. Hun blev positivt overrasket over messen.

"Normalt er messer i et specifikt og traditionelt format, men på Formland er man omgivet af passionerede, varme og venlige udstillere, lækre pop up-caféer, en kurateret designhal, et stort område med nye upcoming designere, et 'SELECTED BY'-område, en fantastisk trendzone - tilmed den bedste, jeg har set i Europa, og jeg kunne fortsætte. Alle udstillerne var enormt imødekommende. Det var i særdeleshed unikt og meget velgennemført. Jeg kommer helt sikkert tilbage," fortæller Holly Becker og tilføjer:

"Når folk besøger en messe i dag, er de sultne efter mere viden. At gå på messe handler ikke kun om at se på produkter men også om skabe forbindelser og mødes ansigt til ansigt. Hvis man kan undervise folk om produkter og trends, så kan man skabe værdi."

Historien og brandet skal matche butikkens koncept, hvilket stiller andre krav til deltagelse på en messe end tidligere. Poul Christian Knudsen Salgsdirektør, Broste

Ønsker mere provokation

Poul Christian Knudsen, salgsdirektør hos Broste, er mere end tilfreds med virksomhedens messedeltagelse på Formland denne gang.

"Det er gået fantastisk godt allerede helt fra morgenen på messens åbningsdag. Ideen med samarbejdet med Michelin-restauranten Kiin Kiin er en form for 'provokation', hvor vi beviser, at vi har modet til at rykke på tingene. Vores stand er et vindue til Broste, hvor indkøberne får et lille kig og en appetizer til Brostes store sortiment og mange nyheder. Med den måde, vi udstiller på denne gang, har vi valgt at sætte mindre fokus på produkterne og mere fokus på at skabe synlighed og at brande Brostes navn og profil. Det har vi gjort, fordi forhandlerne i dag vælger produkter ud fra den historie, de gerne vil fortælle videre til forbrugerne. Historien og brandet skal matche butikkens koncept, hvilket stiller andre krav til deltagelse på en messe end tidligere. Generelt mener jeg, at vores branche er alt for kedelig og for dårlig til at skabe provokation og synlighed, og det gælder for den sags skyld også vores egen brancheforening. Vi burde alle sammen være langt bedre til at gøre tingene radikalt anderledes og være mere parate til at skabe væsentlige forandringer. Ved at gøre tingene anderledes opnår vi opmærksomhed og bliver vi mere interessante at lege med," konstaterer Poul Christian Knudsen, da Textuelt møder ham på Formland. 

Fin modtagelse hos Ib Laursen

Hos Ib Laursen præsenterede virksomheden sit nye logo og fornyede koncept på Formland, og det fik en fin modtagelse hos indkøberne.

"Det er gået rigtig godt! Formland er en flot og spændende messe. Vi har fået god respons hos Ib Laursen og har fået mange positive tilkendegivelser på såvel vores egen stand og fornyede udtryk som på messen som helhed. Generelt får indkøberne en god oplevelse på Formland med mange flotte stande og masser af inspiration. Vi har haft kunder fra hele landet og nogle få fra udlandet, men det er også det danske marked, vi har fokus på på Formland. Eksportkunderne møder vi primært på messer i udlandet," siger Peter Laursen, direktør i Ib Laursen. (Artiklen fortsætter under billedet)

Pure Culture noterede ny farveglæde hos indkøberne
Pure Culture noterede ny farveglæde hos indkøberne

Kunder klar til farver og kreativitet

Hos Pure Culture viste virksomheden en kollektion med fokus på farver og kreativitet.
"Vi præsenterer en Spring/Summer 2018-kollektion med en vifte af fine forårsfarver i blandt andet krukker, vaser og tekstiler. Vi fornemmer klart, at butikkerne er klar til flere farver – og også kreative print, hvor vi for eksempel har solgt mange puder med sjove og farverige fjer-motiver. Butikkerne tror tilsyneladende også på, at forbrugerne er klar til et stilskifte med meget mere farveglæde," siger Jette Carlsen, partner og salgsansvarlig.

Hun synes, at Formland også denne gang er en flot interiørmesse.
"Formland er en fin fagmesse, og for os som udstillere er det et fantastisk sted at udstille, fordi teamet i MCH er så servicemindet, som det er. Ideelt set kunne vi godt ønske lidt flere besøgende butikker på messen, men til gengæld er de kunder, vi har haft, spredt fint over hele landet – der har også været mange fra Sjælland. Som udstillere skal vi nok vænne os til, at Formland i mindre og mindre grad er en salgsmesse – det handler mere om synlighed og profilering, hvilket blandt andet skyldes en indkøbsstruktur, hvor vi sælger mere og mere ind før messen og tidligt i sæsonen," slutter Jette Carlsen.

Tilfreds og taknemmelig arrangør

Formland Spring 2018 blev besøgt af 11.047 fagfolk fra 31 lande, og hos ledelsen i MCH ser man tilbage på fire velgennemførte messedage:

"Der skal lyde et stort tillykke til udstillere og messens samarbejdspartnere, som gang på gang formår at forny sig og skabe en imponerende og flot messe. De mange roser til udstillerne fra både danske og udenlandske besøgende er fuldt fortjente," siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

"