Menu

Fremtiden kræver en ny form for lederskab

TOPMØDE 2018 blev åbnet af Laila Pawlak. Hun er CEO i SingularityU Nordic og en af landets største eksperter i eksponentiel udvikling og de muligheder og udfordringer, den medfører. På TOPMØDE 2018 satte hun fremtiden i perspektiv og forklarede, hvorfor mennesket er nøglen til den teknologiske revolution.

Laila Pawlak på scenen til Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018. Foto: Dennis Morton for Dansk Mode & Textil
Laila Pawlak på scenen til Dansk Mode & Textil TOPMØDE 2018. Foto: Dennis Morton for Dansk Mode & Textil

01. november 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Laila Pawlak er vinterbader. Det er selvvalgt og burde derfor gøre noget godt for hende. Alligevel kan hun ikke slippe billedet af de massive plasticøer, som optager en stigende del af verdenshavene, når hun kaster sig i det iskolde vand. Og det illustrerer, at der er meget end profit på spil for fremtidens ledere. De skal gøre en forskel, præcis som Boyan Slat, hollænderen der som blot 18-årig startede the Ocean Cleanup med det ene formål at skabe renere verdenshave.

Og netop her finder man essensen af moderne lederskab, hvis man spørger Laila Pawlak, der er co founder og CEO i SingularityU Nordic. Pawlak taler om den eksponentielle leder, som skal være Innovator, Futurist, Humanitarian og Technologist. Det er nemlig ikke længere nok udelukkende at fokusere på bundlinje og forretningsudvikling.

”Den fremtid, vi skaber, afhænger af, hvilke udfordringer, vi tør tage på os i dag,” lød det fra Laila Pawlak, da hun stod på scenen som TOPMØDEs første taler.

Omdrejningspunktet for Laila Pawlaks indlæg på TOPMØDE var, hvordan vi sætter mennesket først i en tid, hvor den teknologiske udvikling foregår eksponentielt; alting digitaliseres og antallet af komponenter i et integreret kredsløb fordobles hver 18. måned, som beskrevet i Moores lov. Og det er ikke bare den teknologiske udvikling, der sker med stormskridt. Antallet af mennesker på kloden, det globale forbrug og ressourceforbruget på verdensplan udvikler sig så hastigt, at virksomhederne er nødt til at tænke i nye baner og overveje, hvilken funktion de har i verden. Derfor dvælede Laila Pawlak også ved, hvad virksomhederne bruger deres tid på. 

"Vil vi bruge tid på det her," sagde hun og viste et billede, der illustrerer app'en iBeer - en app der benytter telefonens skærm til at simulere et ølglas. 

"Eller skulle vi hellere bruge vores tid og ressourcer på det her," fortsatte hun og viste FN's 17 Verdensmål. Laila Pawlak vendte flere gange i sin præsentation tilbage til, at det handler om at skabe impact i verden, også som virksomhed. 

Den hastige udvikling stiller store til virksomhedernes medarbejdere og særligt lederne. Den hastige udvikling betyder nemlig også, at konkurrencen er vanvittigt stor, og at nye konkurrenter – i en bred forstand – opstår hver dag. Og at den måde, vi anskuer de traditionelle forretningsmodeller på, også er under udvikling.

”Hele det naturlige flow, der har været mellem design, produktion og distribution i mange år, og som er fastforankret i måden, vi gør tingene på, er i opbrug og under konstant forandring. Måden vi producerer på vil blive forbedret, og hvor vi producerer henne, vil ændre sig. Det samme gør vores distributionskanaler, og hvad vi som forbrugere har interesse i,” har Laila Pawlak tidligere sagt i et interview med Dansk Mode & Textil.

En indikator for udviklingen er antallet af de såkaldte Unicorns, altså virksomheder med en værdi på over USD 1 mia. Dem er blevet mange flere af, forklarede Laila Pawlak med henvisning til denne grafik. 

CB Insights konstaterede i 2017, at Unicorn-klubben er blevet noget tættere befolket de seneste år. Grafik: CB Insights
CB Insights konstaterede i 2017, at Unicorn-klubben er blevet noget tættere befolket de seneste år. Grafik: CB Insights

Og det stiller krav til virksomhederne og deres ledere om at tænke i nye baner.

”Du kan bruge alle værktøjer til at skabe bærende og disruptive innovationer. Det der står helt klart er dog, at du bliver nødt til at flytte innovationerne helt til grænsen, hvis du vil optimere deres potentiale for at skabe reel disruption,” lød det fra Laila Pawlak, som dog erkendte, at det kan være endog meget svært at tale om innovation, når de traditionelle organisationer ser sådan ud: 

Tom Fisburne, grundlæggeren af Marketon Studios og marketoonist.com, står bag denne illustration af, hvor svær en disciplin innovation er.
Tom Fisburne, grundlæggeren af Marketon Studios og marketoonist.com, står bag denne illustration af, hvor svær en disciplin innovation er.

”Du er nødt til at finde din egen og virksomhedens Secret Sauce, det der gør jer unikker og giver jer en meningsfuld eksistensberettigelse,” forklarede hun.

I et tidligere interview har Laila Pawlak forklaret, at teknologien i sig selv ikke er så vanskelig endda. Det er de menneskelige reaktioner og handlinger, der er svære at håndtere.

”Vi mennesker er ikke skruet sammen til at gennemgå den her transition nemt. Det kræver tid og tilvænning. Og det betyder, at der er et behov for at fokusere på kompetenceudvikling og indsigt, så teknologien vigtigst af alt ikke bliver fremmed for os. Hvis ikke vi omfavner teknologien, vil der være en stor risiko for, at vi bliver overhælet indenom af dem, der investerer i at tilpasse sig udviklingen,” har hun tidligere fortalt Dansk Mode & Textil i et interview.

Netop derfor er Laila Pawlak meget interesseret i, hvad der ligger til grund for menneskers handlinger. For at illustrere, hvad der driver mennesker, henviste Laila Pawlak fra scenen til en model fra bogen Fundamental4s, som hun selv har skrevet sammen med Kris Østergaard. 

The Fundamental4s er udviklet af Laila Pawlak og Kris Østergaard.
The Fundamental4s er udviklet af Laila Pawlak og Kris Østergaard.

”Hvis din virksomhed skal gøre en forskel, er det vigtigt at finde ud af, hvordan den be, do, feel og look better. I den sammenhæng er det vigtigt at huske, at ekstraordinære oplevelser aldrig handler om dig, din organisation eller teknologi,” lød det fra Laila Pawlak, som fortsatte:

”Kunderne er blevet tal i regneark og databaser. Det har aldrig været vigtigere at forstå, at det aldrig handler om teknologi. Det handler om, hvad vi kan gøre for folk ved hjælp af teknologien.”

Hun viste flere eksempler på, hvordan virksomheder allerede adresserer de fire forhold. Det kan gøres på mange måder, særligt ved at respektere folks værdier og det moralske landskab; forbedre folks præstation, kompetencer og resultater; aktivere folk emotionelt og sensorisk og at forbedre folks sociale status eller position. 

Laila Pawlak er ikke et sekund i tvivl om, hvad det handler om: At gøre en positiv forskel. Og den slags kræver mod.

”Synes I, at Boyan Slat var modig?” spurgte hun deltagerne på TOPMØDE, som kvitterede med et entydigt ja.

”Tror I han selv tænkte, at han var modig? Nej, sikkert ikke. Vi er ikke nødvendigvis født modige, men hvis vi brænder for noget, bliver vi modige,” lød det fra Laila Pawlak.

At dømme ud fra deltagernes klapsalver er der i al fald basis for en langt flere modige handlinger i den kommende tid.

Laila Pawlak

CEO & co-founder i SingularityU Nordic

Co-founder af Dare2Mansion

Tidligere Berlingske Top100 og 100 Kvinder på toppen

To gange nomineret til Årets Kvindelige Iværksætter.

Hun er en aktiv business angel, bestyrelsesmedlem og rådgiver for politikere, organisationer og virksomheder.

Sammen med Kris Østergaard har hun skrevet bogen Fundamental4s, som du kan rekvirere som E-bog her

"