Menu

Fremtidens forbrugere kalder på personalisering

Brands kan ikke længere forvente fuldkommen loyalitet fra forbrugerne. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før at forstå, hvad der motiverer nuværende og fremtidige forbrugere i købssituationer. I den forbindelse bliver personalisering et nøglegreb.

Foto: Unsplash / Ben Berwers
Foto: Unsplash / Ben Berwers

27. august 2019

Traditionelle forretningsstrategier skal revurderes, når brands skal ramme Millennials, fremtidens købestærke generation. En generation, der er blevet formet af krisetider og ikke mindst internettet og sociale medier, som har gjort dem hyper-forbundet. Ét klik eller swipe er blevet normen i købssituationer, hvilket betyder, at brands ikke længere kan forvente samme niveau af loyalitet fra forbrugerne. Tiden kalder derfor på ”pull”-strategier, hvor forbrugerens behov styrer, fremfor tidligere tiders ”push”-løsninger, hvor store volumener af tøj produceres i håb om, at det sælger. Og det er her, at personalisering kommer i spil.

”Made-to-order” er det nye sort

Ifølge branchemediet, Just-Style, skal tøj fremover produceres på baggrund af, hvad forbrugerne rent faktisk vil have i stedet for at ”gætte”, hvilke tendenser, der vil dominere mode-billedet. Der har været tradition for at lave et bredt sortiment af produkter, hvorefter lagrene er blevet fyldt med produkter. Den strategi koster ikke kun kapital, men også planetens ressourcer.

For at undgå den ærgerlige tendens med overproduktion, der kan resultere i ”dead stock” og ressourcespild, har flere brands adopteret personaliseringskonceptet ”made-to-order”. I al sin enkelthed går konceptet ud på, at et stykke tøj først produceres efter slutbrugeren bestiller det. Onlinegiganten Amazon har allerede haft stor succes med deres ”made-to-order”-koncept, The Drop. Hvert ”drop” består af en håndfuld styles designet i samarbejde med influencere, der lanceres med nogle ugers mellemrum. Særligt for The Drop er, at hver kollektion udelukkende er til salg i 30 timer og aldrig bliver tilgængelig igen. Udover at være en effektiv strategi, der tackler problemer som ressourcespild, rammer The Drop ned i, hvad der må siges at være et sandt Millennial-begreb, nemlig FOMO eller Fear of Missing Out.

Gør selve købsoplevelsen personlig

Inden for landets grænser er ”made-to-order” også ved at vinde frem, men modsat Amazons brug af hype, der minder os om, at trends kommer og går, går flere brands den modsatte retning. Ved at lade sig inspirere af forrige århundreds modesaloner har brands som September Salon og Proem Parades skabt intime events, hvor selve købsoplevelsen og ikke flygtige trends er i fokus. En formel, der har vist sig rigtig effektiv, når det kommer til at fange Millennials’ opmærksomhed.

September Salon tilbyder kun et begrænset antal pladser ved deres ”saloner”, hvilket igen spiller ind i FOMO-begrebet. Ifølge September Salon har det intime format skabt en tættere og konstruktiv dialog med deres kunder, så de nemmere kan tilpasse deres design til kundernes behov. Nogenlunde samme tilgang har det nye brand Proem Parades, hvis produkter kun laves på bestilling og produceres af restmetervarer. De to brands håber altså, at de ved at engagere kundegruppen kan ændre måden vi forbruger tøj i dag – et forbrug, der i høj grad er styret af impulsivitet.

At overgå til en ”made-to-order”-strategi kræver, at man til et vist punkt må slippe tøjlerne og lade forbrugerne bestemme. Men hvis det lykkes, vil fordelene være mange. Én af de helt essentielle fordele må siges at være, at din virksomhed undgår at stå tilbage med et lager fyldt med usolgte varer, der både er skidt for økonomien og miljøet.

Bliv klogere på fremtidens forbrugere og ikke mindst deres adfærd, når Skandinaviens førende autoritet indenfor adfærdsdesign, Morten Münster, taler ved TOPMØDE 2019. Du kan stadig nå at købe billet, men skynd dig, der er et begrænset antal billetter.

"