Menu

Global Change Award søger banebrydende bæredygtige idéer

Verdens største innovationskonkurrence inden for bæredygtig omstilling i modebranchen, Global Change Award, inviterer igen kreative løsninger, der kan accelerere modebranchens bæredygtige transformation, til at dyste om en samlet præmiesum på en million euro. Non-profitfonden, H&M Foundation, står for femte gang bag konkurrencen.

I 2019 belønnede H&M Foundation The Loop Scoop, Sane Membrane, Sustainable Sting, Clothes that Grow og Lab Leather ved Global Change Award. Nu har man åbnet for ansøgningen til 2020-udgaven.
I 2019 belønnede H&M Foundation The Loop Scoop, Sane Membrane, Sustainable Sting, Clothes that Grow og Lab Leather ved Global Change Award. Nu har man åbnet for ansøgningen til 2020-udgaven.

29. august 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Global Change Award er verden største innovationskonkurrence, når det handler om at skabe en bæredygtig omstilling i modebranchen. Og der er behov for at gøre noget radikalt anderledes. Den globale middelklasse vokser til 5 mia. mennesker i 2030, og de vil have tøj på kroppen. Tøjforbruget forventes at stige voldsomt i samme periode, og det harmonerer dårligt med, at vi allerede nu benytter 1,6 gange jordens ressourcer årligt.

Nonprofitfonden H&M Foundation inviterer for femte år i træk alle, der har en god idé, som kan styrke den bæredygtige omstilling i modebranchen, til at deltage i Global Change Award. I år søger man løsninger inden for tre hovedområder:

“I år kigger vi særligt efter innovation inden for tre temaer; forbrugerorienterede idéer, digitale løsninger og cirkulære idéer inden for både design og emballering og indpakning. Fællesnævneren er løsninger til, hvordan modebranchen kan operere inden for planetens begrænsninger,” siger Erik Bang, Innovation Lead hos H&M Foundation, i en pressemeddelelse.

Forbrugerorienterede idéer handler ifølge H&M Foundation om løsninger, der kan forlænge produkters levetid, reducere vandforbrug i pleje af tøj, eliminere udledning af mikroplast, gøre genanvendelse nemmere eller måske nudge mod en mere bæredygtig livsstil og et øget kendskab til bæredygtighed. Digitale løsninger og data handler om at bruge teknologi til eksempelvis at reducere kulstofudledning ved at sammenholde vejrdata med analyser af de seneste Instagram-trends.

Cirkulært design-temaet har i de første fire år med konkurrencen budt på mange vindere for eksempel Orange Fiber og Grape Leather, men temaet kan også være innovationer med fokus på cirkularitet forskellige steder i værdikæden.   

Et internationalt ekspertpanel med omfattende viden inden for mode, cirkularitet, iværksætteri og innovation udvælger de fem vindere, og der lægges vægt på, at innovationen har potentiale til at gøre mode cirkulær i større skala. Andre kriterier er nyskabelse, at innovationen er økonomisk bæredygtig, og at teamet bag innovationen er dedikerede i forhold til at gøre en forskel. Hverken H&M Foundation eller H&M Group tager nogen form for materielle eller immaterielle rettigheder over de frembragte idéer i Global Change Award, oplyser de.

De fem vindende innovationer deler en præmiesum på en million euro, og måske endnu vigtigere deltagelse i det etårige ’Innovation Accelerator Program’, der bringer dem til Stockholm, New York og Hong Kong. I programmet hjælper H&M Foundation, Accenture og the KTH Royal Institute of Technology med at bringe vinderne videre fra idéstadie til en prototype, der kan bringes på markedet så hurtigt som muligt med henblik på at maksimere indflydelsen i industrien.

Der er deadline for ansøgning 16. oktober, og vinderne kåres i april 2020.

"