Menu

Han Kjøbenhavn debuterer under Paris Fashion Week

For første gang i mange år har Han Kjøbenhavn opgivet den danske modeuge til fordel for den parisiske. Tirsdag aften gjorde brandet deres debut med en kollektion og et koncept, der udfordrede den eventyrlige historie om Danmark og vores lykkelige nation.

Han Kjøbenhavn showdebuterede under denne sæsons udgave af Paris Fashion Week. Det danske ikon Lykke May var blandt modellerne, der viste kollektionen frem.
Han Kjøbenhavn showdebuterede under denne sæsons udgave af Paris Fashion Week. Det danske ikon Lykke May var blandt modellerne, der viste kollektionen frem.

17. januar 2019 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Han Kjøbenhavn har som et af de få danske brands fået chancen for at vise deres tøj frem på catwalken under den parisiske modeuge med deres AW19-kollektion ’Fairytale Denmark’. De gjorde deres debut i forbindelse med åbningsaftenen i tirsdags. 

Konceptet bag showet udfordrede omverdenens opfattelse af Danmark og den eventyrlige, glade historie, der er blevet bygget op om den danske nation og vores måde at leve på. Han Kjøbenhavns fortælling var dog en anden-  en mere rå, socialrealistisk historie, der udfoldede sig på ren Han Kjøbenhavn-manér. 

Publikum blev mødt af en stor catwalk-installation, der viste en sammenlægning af forstædernes socialbyggerier og ikoniske Københavner-tårne i beton og stål, der havde til formål at afsløre et dystopisk Danmark. Modellerne og AW19-kollektionen skulle udtrykke historien om forstædernes ungdom og dens relation til resten af landet.

Kreativ direktør Jannik Wikkelsø Davidsen har hele vejen igennem været inspireret af hans egen opvækst i Københavns forstæder:

”Det var vigtigt for mig, at vores fortælling om ”det eventyrlige Danmark” var sand i forhold til, hvor jeg kommer fra. Det er personlige oplevelser, der har drevet projektet og gjort hele oplevelsen autentisk,” siger han.

Adm. direktør Daniel Hummel oplyser over for Dansk Mode & Textil, at showet har fået flotte anmeldelser, og at de glæder sig over dem. Jannik Wikkelsø Davidsen er også glad og fortæller til Børsen, at alle de rigtige medier, stylister og influencers overværede showet.

"Men shows er altid en svær ting. Det er så heftig en indsats, og så er det fyret af på ti minutter. Først om et par måneder ved vi, hvordan det reelt er gået," siger han til samtidig til Børsen.

Showet var også en manifestation af brandets samarbejde med tyske Puma. Mange af modellerne bar sneakers, der stammer fra det igangværende samarbejde med sportswear-giganten.

”Vi har haft et godt samarbejde med Puma over en række sæsoner, hvor vi har meget frie rammer i forhold til det kreative produkt, og hvor Puma støtter op om den proces. Det har resulteret i nogle mere abstrakte projekter, der giver mulighed for at bringe kreativiteten et helt nyt sted hen”, sagde Jannik Wikkelsø Davidsen tilbage i august, da Han Kjøbenhavn offentliggjorde, at de ville rykke deres showaktiviteter fra København til Paris.

Fra sneaker-kollektionen 'The Alteration', som Jannik Wikkelsø Davidsen har designet sammen med PUMA.
Fra Sneaker-kollektionen 'The Alteration' som Jannik Wikkelsø Davidsen har designet sammen med PUMA. 

"