Menu

Hosebinderlauget har fået to nye medlemmer

Det navnkundige tekstillaug Hosebinderlauget har i dag fejret sin årsdag. Lauget - som består af mænd, der alle har tjent den midtjyske tekstilindustri - har i den forbindelse optaget to nye medlemmer.

Hosebinderlauget har i 2018 optaget Erik Andreæ (tv), adm. direktør i Brands4Kids og Peter Mazur (th), adm. direktør i CNS Group, som nye bindebrødre.
Hosebinderlauget har i 2018 optaget Erik Andreæ (tv), adm. direktør i Brands4Kids og Peter Mazur (th), adm. direktør i CNS Group, som nye bindebrødre.

12. juni 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Hosebinderlauget kan prale af en 66 årig historie, og lauget mødtes i dag for at fejre endnu en årsdag. Vanen tro skete det i Hosebinderhuset i Herning, og laugets oldermand Niels Ole Vestergaard-Poulsen kunne her byde de fremmødte laugsbrødre velkommen.

Traditionerne spiller en nøglerolle for hosebinderne, og derfor havde forsamlingen inden oldermandens velkomst sunget Jyden han er stærk og sej i skøn fællessang.

Efter velkomsten var det tid til at dvæle. Et af laugets medlemmer, Henning Christensen, døde tilbage i september, og dette mindedes forsamlingen. Sådan er det altid, hvis en af brødrene går bort. Henning Christensen blev optaget i Hosebinderlauget i 2003 efter en årelang karriere som strikker og direktør hos A/S Søren Thygesen. Henning Christensen døde i en alder af 69 år.

Efter denne markering af tabet af en laugsbroder, fortsatte ceremonien. Kassemester Axels Sørensen havde indgivet ønske om at udtræde af Styrelsen. Det betyder at Jens Iversen er ny kassemester og som nyt medlem af styrelsen blev Jørgen Stig Mørup, medlem af lauget siden 1996, optaget.

To nye brødre fik den røde hue på

Herefter tog ceremonimesteren ordet.

”Jeg må igen anmode forsamlingen om ro og opmærksomhed, idet det påhviler mig som ceremonimester at oplæse vor ærværdige laugsskrå, ved hvilken vi mindes vore forfædres og formødres seje kamp for en karrig tilværelse med den trælsomme opdyrkning af den vidtstrakte hede. - Ved deres slid med spinderok og bindehose overlevede de og gav os en tradition i eje, som vi er stolte af at føre videre som deres arvtagere. - Lauget vil rejse sig," lød det fra ceremonimesteren, inden han oplæste laugsskråen.

Dette markerede, at vi nu havde ramt dagens festlige højdepunkt; optagelsen af to nye bindebrødre. Denne ære tilfalder i år Peter Mazur, adm. direktør i CNS Group og Erik Andreæ, adm. direktør i Brands4Kids.

"Kære nye laugsbrødre, det er mig en stor glæde at lykønske Jer og hilse Jer velkommen i vort ærværdige laug," lød ordene fra oldermanden, som herefter placerede den karakteristiske røde hue på de nye brødres hoveder. Så blev der skænket mjød i krusene og i fællesskab skålede forsamlingen for de nye laugsbrødre.

Som traditionen foreskriver forenedes laugsbrødrenes stemmer atter engang i fællessang, denne gang Skuld’ gammel venskab rejn forgo og hermed var dagens ceremoni overstået. Laugsbrødrene kunne nu drage mod nord, hvor Fibertex – personificeret ved adm. direktør for Fibertex Nonwovens – Jørgen Bech Madsen er vært ved dagens virksomhedsbesøg.

De nye bindebrødre

Peter Mazur (f. 1972)
Adm. direktør, CNS Group A/S, Kolding

Peter Mazur er vokset op i Vemmelev, og efter sine EFG basisår på Slagelse Handelsskole var vejen til tekstilbranchen banet, da Peter tilbragte to år i lære hos Tøjeksperten, Asmussen i Korsør. I 1993 rykkede han til Sønderborg, hvor han startede en årelang karriere hos Møller & Co. Han startede som juniorsælger, men røg hurtigt på landevejen som sælger indtil han i 2001 fik ansvaret for at opbygge et nyt teen-brand for Møller & Co. Året efter blev han salgs- og eksportchef i datterselskabet Peppercorn og i 2003 fik han ansvaret og direktørtitlen for af det nye brand OXMO. I 2004 blev det suppleret med hvervet som adm. direktør for Peppercorn. I 2007 blev Peter adm. direktør for Solid Wholesale og Solid Retail og fik til opgave at fusionere disse brands ind i et selskab, i dag kendt som CNS Group A/S.

Sideløbende med sit daglige virke er der også blevet tid til at deltage i bestyrelsesarbejde, bl.a. på niende år i Dansk Mode & Textil, samt i en kort periode i Århus GF Håndbold.

Erik Andreæ (f. 1970) 
Adm. direktør, Brands4Kids A/S, Ikast

Erik Andreæ er født i Holstebro og efter endt Højere Handelseksamen i Struer tog han sin merkonomeksamen. Efter en trainee-periode hos Bang & Olufsen A/S, en tid hos militæret og som salgskonsulent hos Koberg Rugbrød, gik arbejdslivet videre hos Modus A/S.

Firmaet blev startet op helt fra bunden, og idegrundlaget var at udvikle, fremstille og implementere design og marketingskoncepter til danske og udenlandske detailhandelskæder. Herefter blev Erik ansat som marketingschef hos Flexa Møbler A/S, før han tog sit sidste stop inden tekstilindustrien hos VKS Inventa A/S.

I 2002 begyndte han sin karriere i tekstilbranchen – en branche han ikke siden har forladt – med sin ansættelse hos Danwear A/S, hvor han skulle få liv i Choice-butikskæden og et par IMITZ & ASSURE konceptbutikker. Året efter fik han jobbet som international salgs- og marketingchef hos arbejdstøjsvirksomheden Mascot International A/S. Efter tre år hos Mascot blev Erik herre i eget hus, da han overtog børnetøjsvirksomheden Pippi A/S, som i 2009 blev til Brands4Kids A/S. Brands4Kids er i dag paraply for mere end 10 varemærker, som sælges i hele Europa.

"