Menu
Bestseller-chef om modebranchens udfordringer:

”Jo mere teknologisk og moderne fremtiden ser ud, jo vigtigere bliver de gamle dyder”

Blandt talerne på TOPMØDE 2019 finder du Bestseller Retail Europes adm. direktør, Finn Poulsen. Han garanterer en barsk og hudløst ærlig reportage fra retail-frontlinjen, og her løfter han sløret for sit syn på branchens tilstand, og hvad vi ellers kan forvente af hans indlæg den 30. oktober.

TOPMØDE 2019 afholdes på Terminalerne i Københavns Nordhavn, ligesom det var tilfældet i 2018.
TOPMØDE 2019 afholdes på Terminalerne i Københavns Nordhavn, ligesom det var tilfældet i 2018.

26. juni 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Finn Poulsen er adm. direktør og medejer i Bestseller Retail Europe A/SModebranchen undergår store forandringer disse år, og det påvirker alle branchens aktører, store som små. Det gælder også Bestseller Retail Europe, som står bag mere end 600 ONLY-butikker i Europa. Virksomhedens adm. direktør og medejer Finn Poulsen, som også er direktør for Only-brandet, taler på Dansk Mode & Textil TOPMØDE den 30. oktober. For at give et indtryk af, hvad du kan forvente af hans indlæg på årets TOPMØDE, fangede vi Finn til en kort snak om de forandringer, der skyller ind over modebranchen i øjeblikket. 

Hvordan mærker du og Bestseller Retail Europe, at branchen er i forandring?

”Vi mærker, at hæderkronede virksomheder rundt omkring i Europa falder på stribe. Flere store kæder går konkurs. Vi ser flere tomme lejemål, og vi mærker tydeligt, at magtforholdet mellem de retailere, som ønsker at indgå lejekontrakter, og udlejerne – navnlig investorerne bag – er ved at ændre sig. Igennem 30 år har retailere været afhængige af udlejerne, men nu mærker vi, at udlejerne i højere grad ønsker partnerskaber med retailerne,” forklarer Finn Poulsen og fortsætter: 

”Vi kan også mærke det online. I de store cross-border onliners (CBO’er) har bestyrelse og ejerkreds igennem de sidste ti år råbt ’toplinje, toplinje, toplinje’, men billedet har nu ændret sig. Nu kræver de fokus på bundlinjen. Det betyder også, at der bliver taget store livtag mellem de klassiske retailere på den ene side og online på den anden,” 

Hvilke udfordringer, medfører det for branchen? Særligt på det ledelsesmæssige plan?

”Jo mere teknologisk og moderne fremtiden ser ud, jo vigtigere bliver de gamle dyder. I min optik handler det udelukkende om købmandskab, nærhed og vedholdenhed, hvis man vil have succes i fremtidens modeverden,” siger Finn Poulsen med eftertryk. 

Han erkender, at der nærmest ligger et indbygget paradoks heri:  

”Det kan måske virke overraskende, når alt det, der bliver talt om på strategisk niveau, taler i den modsatte retning. Der er et enormt fokus på digitalisering, online og sociale medier. Det påvirker alt sammen arbejdet med kreativitet og innovation, men det fjerner fokus fra de gamle dyder. Hvis man vil succes i den digitaliserede verden, kræver det, at man har en stærk platform bestående af de gamle dyder.”  

Med afsæt i dette, hvad kan vi så forvente af dit indlæg på årets TOPMØDE?

”Deltagerne kan forvente en barsk og hudløst ærlig reportage fra den europæiske frontlinje inden for retail. De kommer til at høre det fra én, der møder kampene i 30 europæiske lande hver morgen og aften. Vi har gennem det seneste år åbnet en ny butik hver anden dag, og det kommer vi også til at gøre i det kommende år. Det kræver, at man kan holde tungen lige i munden, med alle de forandringer, der sker lige nu,” lyder det afslutningsvis fra Finn Poulsen.

Vil du ikke gå glip af Finn Poulsen og de mange andre inspirerende talere på årets TOPMØDE, kan du købe billet her. 

Om Bestseller Retail Europe

  • Driver 600 butikker fordelt på 14 internationale markeder: Tyskland, Holland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Schweiz, Østrig, Belgien, Frankrig, Spanien, Irland, Luxembourg og Polen
  • Er det bedst indtjenende europæiske detailselskab i BESTSELLER-koncernen
  • Åbnede i regnskabsåret 2017/18 170 nye ONLY-butikker fordelt over samtlige markeder
  • Driver i Danmark 67 ONLY-butikker, hvoraf de 12 åbnede i regnskabsåret 2017-18. Målt på nøgletal er Danmark selskabets tredjebedste marked
  • Blev stiftet i 1992 i et samarbejde mellem Finn Poulsen og Troels Holch Povlsen
  • Siden etableringen har Finn Poulsen været selskabets administrerende direktør, mens Anders Holch Povlsen i 2008 overtog Troels Holch Povlsens andel af selskabet. Finn Poulsen er desuden direktør i Bestseller brandet ONLY
  • Selskabet beskæftiger i alt 4.200 medarbejdere - heraf 400 i Danmark
"