Menu

Kæmpe udfordring i detailhandlen bliver forsømt i ny aftale om hjælpepakker

Tøj-, sko- og sportsbutikker brænder fortsat inde med vintervarer. Det ændrer den nye politiske aftale om hjælpepakker ikke på. Der er akut behov for en genåbningsplan, og indtil da bør politikerne hjælpe butikkerne med en løsning på deres allerstørste udfordring, lyder det fra DM&T. Flere brancheprofiler melder sig samtidig i debatten.

Foto: Jordan Nix on Unsplash
Foto: Jordan Nix on Unsplash

12. februar 2021

Dansk Mode & Textil (DM&T) anerkender, at der flere gode elementer i tirsdagens brede politiske aftale om at udvide hjælpepakkerne til erhvervslivet. Adm. direktør i DM&T, Thomas Klausen, fremhæver blandt andet den forhøjede kompensation til selvstændige og forenkling og forbedring af ordningen om kompensation for faste omkostninger som meget vigtige.

Alligevel så han helst, at der slet ikke var behov for at kompensere erhvervslivet.

”Vores største ønske for danskerne, detailhandlen og de virksomheder, der leverer til den, er, at der hurtigst muligt bliver vedtaget en ansvarlig plan for en genåbning med særligt fokus på udvalgsvarehandlen. En plan der naturligvis har respekt for det generelle smittebillede, men samtidig også har respekt for de mange tusinde små detailhandlere, som lige nu må finde sig i at være tvangslukket og magtesløst må se til, mens supermarkeder og andre sælger udvalgsvarer i lange baner. Den konkurrenceforvridning gør voldsomt ondt på en branche, der allerede er i knæ,” siger Thomas Klausen.

Han er langtfra jubeloptimistisk, når det kommer til en hurtig genåbning, og derfor anerkender han også, at der er behov for et sikkerhedsnet, der kan sikre, at virksomheder, selvstændige og lønmodtagere kommer gennem den aktuelle nedlukning.

Trods de positive elementer, ser DM&T dog en afgørende mangel i den nye aftale.

”Man vælger at oprette en pulje på 35 mio. til kompensation for letfordærvelige sæsonvarer. Dermed anerkender man politisk, at der er et problem med sæsonvarer, men det åbenbart kun et problem, hvis der er tale om marcipan eller juleøl,” siger Thomas Klausen og fortsætter:

”Det hjælper bare ikke de tusinder af tøj-, sko- og sportsbutikker, som brænder inde med vintervarer, der er praktisk talt umulige at sælge, når nedlukningen ophører. Men det efterlader butikkerne og de virksomheder, der leverer til dem, i en meget udsat position. Med så mange penge bundet i et lager af vintervarer, har de ganske enkelt ikke råd til at købe nye forårsvarer, som ellers er det, kunderne vil efterspørge efter genåbningen. Det giver alvorlige problemer.”

DM&T-direktør: Se på Tyskland

Thomas Klausen har svært ved at se logikken i, at man bruger milliarder på at understøtte butiksejerne og deres ansatte uden at adressere de voldsomme problemer, de allerede står i, og som kun vil blive forværret, hvis nedlukningen varer ved. DM&T har tidligere pointeret, at det lokale butiksliv er i overhængende fare for at forsvinde, og det ændrer aftalen desværre ikke på.

”Der er behov for, at Christiansborg erkender omfanget af det her problem. Både i Holland og Tyskland har politikerne erkendt, at der er et særligt behov for at kunne kompensere netop vintervarer. Derfor har man inkluderet dette i de eksisterende hjælpepakker, og det vil jeg endnu en gang opfordre de danske politikere til at lade sig inspirere af netop de lande, så vi ikke mister de små, selvstændige tøj-, sko- og sportsbutikker,” siger Thomas Klausen.

Han har masser af roser til overs for de butikker, der bl.a. benytter Instagram og Facebook som nye salgskanaler og dem, der på rekordtid har stablet en webshop på benene, men understreger, at det ikke løser problemet.

”Det vidner om både kreativitet og kampgejst, hvilket giver håb for detailhandlen. Men det kan ikke generere tilnærmelsesvis samme salg, som hvis butikkerne var åbne. Derfor har vi akut behov for en genåbningsplan, og indtil da er der behov for yderligere politisk handling for at hjælpe detailhandlen igennem. Ellers risikerer vi at miste en meget væsentlig del af bybilledet i mange danske byer,” afslutter Thomas Klausen.  

DM&T har tidligere foreslået en række erhvervs- og finansordførere i Folketinget, at man indfører kompensation for sæsonvarer. DM&T præsenterer i dag et udbygget forslag, som læner sig op ad den tyske model og kan inkluderes i den eksisterende aftale om kompensation for faste omkostninger.

Flere brancheprofiler går ind i debatten  

Imens melder flere af branchens topchefer sig i debatten. I sidste uge var Bestsellers Finn Poulsen ude med skarp kritik i en kronik i Jyllands-Posten, og i dag ytrer koncerndirektøren for Danmarks næststørste modevirksomhed, DK Company, sin bekymring på erhvervsmediet Finans

"Branchen accepterede, at vi blev lukket ned i vores største sæson - julehandlen - og derefter måtte se bort fra januarudsalget. Vi og vores kunder, som driver butikker, er ansvarlige og tager smitten seriøst. Men når smittetallene i f.eks Jylland er så lave som nu, er det svært at acceptere samfundsansvar, hvis det koster ens livsværk livet. Så samfundssind har faktisk to sider. Det dækker også, at de selvstændige får mulighed for at drive deres forretning," siger Jens Poulsen til Finans. På LinkedIn uddyber han: 

"Det er ekstremt hårdt psykologisk og økonomisk for vores kunder at være lukket ned, når smittetallene er så lave. Samtidig er meget ulig konkurrence opstået med salg af non-food varer i supermarkederne." 

LinkedIn udlægger Minimum-CEO Steen Engelbrecht i et længere indlæg sit syn på statsministerens ledelse og hvorfor hun ikke åbner samfundet igen. Han skriver blandt andet: 

"Kære Mette Frederiksen !!! Lederskab er at turde sætte interesserne for det fællesskabets man er sat til at lede forud for sine egne. Vis nu for pokker noget lederskab og lav en plan for ansvarlige regionale lempelser, hvor det kan lade sig gøre. Der er så afgjort reelle muligheder, hvis der er åbenhed for dialog og en forståelse for, at tiden ikke er til unuancerede løsninger."

Sådan håndteres sæsonvarer i Tyskland og Holland

Den hollandske model

I Holland modtager alle virksomheder med omsætningsnedgang på 30 % eller mere i et helt kvartal den såkaldte TVL, en kompensation på 85 % af de faste omkostninger. I tillæg til dette modtager detailhandlere 5,6 % kompensation for varelageret i fjerde kvartal 2020. Kompensationen er steget til 21 %, hvis de 30 % lavere omsætning i første kvartal af 2021 sammenlignet med samme periode i 2019.

Den tyske model for kompensation for faste omkostninger

Den tyske model minder på rigtig mange områder om den danske. Derfor bør man også læne sig op ad den, når man indfører mulighed for at få kompenseret sit sæsonvarelager som en del af de faste omkostninger.

Virksomheder, der har realiseret en omsætningsnedgang på 30 % eller mere i en måned, sammenlignet med samme periode i 2019, er berettiget til Überbrückungshilfe, en kompensationsordning for faste omkostninger. Kompensationens størrelse afhænger af, hvor stor omsætningsnedgang man har oplevet. Ved omsætningsnedgang mellem 30 og 50 %, får man kompenseret 40 % af omkostningerne. Er omsætningen faldet mellem 50 og 70 %, er kompensationen 60 %. Ved omsætningsnedgang over 70 %, modtager man 90 % kompensation.

Som noget nyt kompenseres også omkostninger til digitalisering, ligesom aftalen refunderer omkostninger for særligt ramte branche, herunder detailhandlen. Dette er vedtaget i januar 2021. 

Detailhandlens får kompensation for fordærvelige varer og varer indkøbt til vintersæsonen 2020/21. Det gælder blandt juleprodukter, fyrværkeri og vintertøj. En sådan afskrivning af varerne op til 100 % anerkendes som faste omkostninger og er dermed berettiget til kompensation efter ovenstående trappemodel.

Eksempel: En tøjbutik, der har mistet 90 % af sin omsætning siden nedlukningen, kan få kompenseret 90 % af den fulde værdi (dvs. indkøbsprisen) af de vintervarer, butikken ikke har kunnet sælge i perioden.   
"