Menu

Kan teknologien gøre dansk mode- og tekstilproduktion rentabel?

Mode- og tekstilbranchen har i mange år haft tradition for at placere sin produktion i asiatiske lande, men er det stadig rentabelt og fordelagtigt med de nuværende udfordringer?

Robin Nilzon Photography
Robin Nilzon Photography

16. november 2021 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

De pusler med noget i Københavns Nordvest-kvarter.

En puslen, der, hvis alt går vel, gerne skal revolutionere branchen og skabe langt mindre overproduktion samt sørge for, at varer ikke bliver sendt halve og hele verdener rundt.

I front for den udvikling står Trine Young, som du, hvis du var gæst på årets TOPMØDE, allerede har stiftet bekendtskab med.

Uddannet i branchen og med en forventning om, at hun skulle ud at arbejde i en virksomhed, hvor hun skulle ændre deres klassiske supply chains til noget bedre.

Forestillingen om, at hun kunne ændre tingenes tilstand indefra, var lettere sagt end gjort, og hun opdagede, at det var det præcis modsatte, der var brug for, hvis hun skulle gøre en forskel.

Forskellen fik navnet Rodinia Generation.

Løs et problem, der trænger til at blive løst

På årets TOPMØDE hørte du også IKEAs Pia Huusfelt.

Hun påpegede, at for at skabe innovation, der faktisk flytter noget, så er man nødt til at anerkende problemer. For når vi gør det, så identificerer vi også ofte et problem, der er mange, der kan se potentiale i at løse.

Tilbage er så bare at få den geniale ide. Men får man den, så er man også sikker på, at der er et publikum, eller købere, til løsningen, for der er bred enighed om, at det løser et problem.

Det er netop det, Rodinia Generation håber på at lykkes med.

De laver micro-factories, som ikke behøver fylde mere end 200 kvadratmeter, hvilket er netop det setup, de benytter sig af på deres første af slagsen i Københavns Nordvest-kvarter. Her producerer de tøj for brands, der lige som Rodinia Generation selv kan se problematikken i at producere langt væk, hvor kontrol med produktionen er mere omstændigt, end hvis den ligger tæt på, og for brands, der kan se, at det giver god mening at producere varen tæt på, hvor den forbruges.

Robin Nilzon Photography
Robin Nilzon Photography

- Hele ideen er at gøre noget anderledes. Måden, tøj produceres, er voldsomt forældet, når man sammenligner med, hvor meget andre brancher har ændret sin produktion. For mig handler det om at skabe en teknologi, der er bæredygtig, både miljømæssigt og økonomisk, så det ikke tærer på planeten, siger Trine Young til DM&T.

Med tanke på hvor besværligt det er blevet at få sine varer fragtet, så kan det måske give mening at trække produktionen tættere på uden at gå på kompromis med rentabiliteten. Spørger man Trine Young, så er det netop dette, Rodinia Generation arbejder på højtryk på at realisere.

- Virksomhedens størrelse spiller selvfølgelig en rolle, når det kommer til spørgsmålet om, hvorvidt det kan betale sig at producere langt tættere på ens kernemarkeder. De pilotkunder, vi har arbejdet med, har i de fleste tilfælde været yngre eller nyere fashionbrands, og det er nok også bare sværere at sadle om, jo større man er. Det er svært at skifte ud i sin supply chain, fordi man ofte er presset på omkostningerne. Hvis man fucker noget op, så kan man risikere, at det ikke er profitabelt at drive virksomheden.

Fordele og ulemper
Beder du Trine Young om at skitsere fordele og ulemper ved at producere ved Rodinia Generation, rammer mange af svarene de teknologiske tendenser, som mange med indgående branchekendskab nævner som vigtige faktorer for at bibeholde sine konkurrencefordele.

- Jeg vil sige, at fordelene ved at producere hos os er, at vi ikke bruger vand i vores print- eller farveproces. I forhold til de traditionelle måder, man gør det mange steder, så er det vildt, at man kan gøre det, for det var ikke muligt tidligere. Samtidig kan vi gøre det på alle typer fibre, hvilket er ret unikt, siger hun og fortsætter:

- Vi arbejder med JIT – Just In Time. Det er lidt, som man kender det fra bilindustrien, hvor de leverer relativt skræddersyede produkter inden for kort tid. Lige nu kan vi gøre det på en måned, hvilket er relevant i en verden, hvor trends lynhurtigt skifter og overproduktion er et stigende problem. Målet for os er 48 timer, mens det på den klassiske måde kan være op til mellem seks og ni måneder.

Hermed er Rodinia Generation godt dækket ind, når det kommer til både bæredygtighed og leveringsbetingelser, men hvordan med sporbarhed, som er blevet varslet som et kommende krav til branchen fra EU’s side?

- Vi udvikler en feature, hvor vi indsamler data på alt, vi foretager os. På det enkelte produkt kan vi sige helt præcist, hvor mange ressourcer, der er brugt på at producere det. Det er selvfølgelig kun muligt, fordi vi benytter os af IOT – Internet of Things – hvor maskinerne kan kommunikere med hinanden, og data flyder frit mellem alle digitale komponenter. Den data kan vi så konvertere til brugbar information for kunden, mens softwaren selv vil forsøge at minimere spildprocenten af stof.

Robin Nilzon Photography
Robin Nilzon Photography

Der må også være ulemper forbundet med at producere i Danmark. Der var vel en grund til, at produktionen flyttede til steder, hvor lønningerne er lavere?

- Det er dyrere, erkender Trine Young, inden hun dog tilføjer en vigtig detalje:

- Kigger man blot på en enkelt kollektion, så vil det være cirka 22 procent dyrere at producere det her, end det vil være at producere det i fx Indien. Kigger man på et helt år, så vil det faktisk være 14 procent billigere at producere her, da du undgår at binde likviditeten i lager, overskudsvarer og mange andre ”shadow costs”. Det er ikke helt forkert, når DK Companys Jens Poulsen siger, at ”man kan tjene mere ved at sælge mindre”.

Rodinia Generations løsning er dog ikke for alle, som det er i øjeblikket, fastslår Trine Young.  

Hun forklarer, at deres maskiner og især software kan rigtig meget, og konstant lærer og udvikles, men der er en enkelt anke, når det kommer til at køre en 100 procent ”Made in Denmark”-produktion.

- For virksomheder, der ligger i segmenterne premium og op til luxury, der vil det være rentabelt at producere på et micro factory, men på et lidt lavere prisniveau, så er det et problem, at vi i Danmark ikke længere uddanner syersker. Dem er der brug for, for at man står med det færdige produkt. Man vil dog i fremtiden kunne udligne omkostningsbasen, hvis man digitaliserer og automatiserer mere af det, der går forud for sy-processen. Derfor er det vigtigt, at man strømliner processen med partnere, så man på den måde finder den rentable vej.

Mikro-produktion, store planer

Rodinia Generation mener, det er en reel mulighed med produktion i lande, vi langt fra forbinder med oplagte produktionslande i 2021.

Det kan der være en fordel i, da muligheden for en tættere og mere hyppig kommunikation gøres nemmere, end hvis man skal rejse over lange afstande for at besigtige de forhold, man producerer under. Med det in mente er det nærliggende at tænke, at bæredygtigheden kan højnes, og det mener Trine Young også er en mulighed.

- Vi har et bibliotek med 10 underleverandører af tekstiler i Europa, og 10 mere på vej, og dem indhenter vi certifikater fra, så vi kan stå på mål for, at deres materialer er i orden. Det er vores holdning, at et brand skal have styr på, hvor deres materialer kommer fra, hvis de skal producere her. Ellers må de bruge en af vores leverandører, hvilket vi gerne hjælper med, siger hun.

I forhold til at skulle skalere virksomheden op, så er der store planer, men endnu holder start-up-virksomheden kortene lidt til kroppen.  

- Vi arbejder også kontinuerligt på en drejebog, hvor vi forklarer, hvordan man laver en plug and play-løsning med vores software for en micro-factory.  

Hvornår er det så muligt?

- Jeg har lært, at man skal passe på med at udtale sig alt for tidsoptimistisk omkring sådan noget, når man er en start-up, griner Trine Young, inden hun slutter:

- Men jeg kan sige så meget, at vi har et ambitiøst udviklings-roadmap, hvor der ved målstregen står en globalt skalerbar micro-factory. Det regner vi med at realisere indenfor en overkommelig fremtid.

Trine Young på Rodinia Generations første micro-factory i København. Foto: Robin Nilzon Photography
Trine Young på Rodinia Generations første micro-factory i København. Foto: Robin Nilzon Photography
"