Menu

Liveshopping eksploderede under COVID-19, men det er kun starten på langvarig trend

Tvangslukkede butikker satte for alvor gang i fænomenet liveshopping i Danmark i løbet af 2020. Men den nærhed, faglighed og oplevelse, der ligger i liveshopping, er unik og kan redefinere måden, vi shopper på til gavn for de lokale butikker. Men også brands kan få stort udbytte af at hoppe på live-toget, lyder det fra en ekspert.

Liveshopping er på kort tid blevet et populært og udbredt fænomen i det danske detailhandelslandskab. Foto: Easy Live Sales
Liveshopping er på kort tid blevet et populært og udbredt fænomen i det danske detailhandelslandskab. Foto: Easy Live Sales

15. april 2021 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

De omfattende nedlukninger, der er fulgt med coronavirus, har for nogle butikker i detailhandlen været ensbetydende med et rundt 0 i omsætning i månedlange perioder i løbet af 2020 og starten af 2021. Men der findes butikker – og her er tøjbutikkerne i overtal – der har taget nye metoder i brug under nedlukningen for at generere omsætning og give liv til varelageret. De har kastet sig hovedkulds ud i liveshopping; næsten alle med succes.

Formularen er egentligt ret simpel: Butikkerne går live på deres sociale medier, særligt Facebook, og giver inspiration, gode råd og vejledning om de produkter, de har i butikken. Følgerne, som butikkerne vel at mærke havde i forvejen, kan købe produkterne, mens seancen står på. Det kræver faktisk kun en social medieprofil, et varelager og en smartphone, der kan sikre livestreamingen.

En af de butikker, der har haft stor succes med liveshopping, er Degn Topshop i Holstebro. Måske har du læst om dem i Børsen, da chefredaktør Niels Lunde besøgte butikken i februar. Degn Topshop ligner på mange måder de modebutikker, man finder i mange andre danske provinsbyer. Familien bag har drevet butikker i Herning, Holstebro og Lemvig igennem generationer, og derfor står retail også Christian Vesters hjerte nær. Det er nemlig hans forældre, Marianne Degn og Niels Kristian Vester, der er indehavere af Degn Topshop. Christian Vester er dog gået andre veje. Han er uddannet cand.merc. og arbejdede indtil for nyligt i et management konsulenthus. Men fra årets start har han dedikeret sig 100% til Easy Live Sales, en virksomhed der hjælper butikker og andre med at sætte liveshopping i system og tilbyder en robot, der sikrer en nem håndtering af livesalget. Det vender vi tilbage til, men først skal vi et smut tilbage til Degn Topshop på gågaden i Holstebro.

For ligesom mange andre butikker, måtte de også acceptere at blive tvangslukket i takt med Covid-19’s fremrykning. Derfor foreslog Christians søster Christine, at Degn Topshop gik i gang med livesalg; noget hun ved selvsyn havde oplevet effekten af gennem sine år som bosat i Kina, hvor fænomenet er gigantisk. Flere og flere så med, når mor Marianne og Christine præsenterede varerne, og salget fulgte med. En dag tikkede en mail ind i butikkens indbakke. Afsenderen var Nikolai Aas Pedersen, der havde udviklet et digitalt værktøj, der hjælper med at gøre liveshopping til en gnidningsfri oplevelse for både butikker og de handlende. I første ombæring havde han udviklet det for at hjælpe sin mor, der havde en tvangslukket café, med at skabe noget omsætning ved hjælp af de såkaldte ”Ja tak”-tilbud på Facebook.

Mailen fra Nikolai røg hurtigt videre til Christian Vester.

”Jeg er den digitale i familien, så det måtte jeg hellere kigge på,” siger han med et grin, da DM&T taler med ham. Og Christian kunne lide, hvad han læste. Det vækkede hans købmandsgen og han kunne se, at det løste en stor udfordring for mange butikker i detailhandlen.

Han og Nikolai fik derfor hurtigt gang i en god dialog, og de oplevede, at flere butikker efterspurgte den samme hjælp.

”Nikolai havde egentlig gjort det her for at hjælpe nogle caféer og butikker i en svær tid, men efterspørgslen steg hastigt, og vi kunne se, at det her kunne hjælpe endnu flere og måske blive en god forretning. Jeg var jo glad for mit konsulentjob og havde ingen planer om at skifte bane, men butikkerne viste os bare så stor tillid, og derfor gik vi all in. I starten af året stiftede vi så virksomheden, og vi har allerede hjulpet en masse både små og store butikker,” siger Christian Vester.

”Når forandringens bølger slår ind, griber nogle håndklædet, andre surfbrættet”

Han blev hurtigt meget optaget af udviklingen inden for liveshopping, som han følger tæt og han deler gladeligt ud af sin viden.

Easy Live Sales blev et fuldtidsprojekt med indgangen til 2021 og deres robot Elisa, hjælper alt fra elektronikkæden Power til modebutikken Viller i Sønderborg med at håndtere chat, ordrer og betaling i forbindelse med livesalget. Faktisk har Easy Live Sales allerede mere end 300 brugere og flere kommer til.

Derfor er det også interessant, at Christian Vester ikke vurderer, at liveshopping forsvinder, selvom de fysiske butikker åbner igen. Ifølge ham er det kommet for at blive.  

”Udviklingen var allerede i gang, men corona har været med til at skubbe til den udvikling. Der er sket kvantespring, og vi er måske fem år længere fremme, end vi ville have været uden corona. Forbrugerne har flyttet sig rigtig meget, men særligt butikkernes vilje til udvikling og nytænkning er blevet skubbet,” siger han og fortsætter:

”Det har naturligvis illustreret, at der er store forskelle på indstillingen i butikkerne. Da forandringens bølger slog ind, greb nogle håndklædet, mens andre hoppede på surfbrættet. Sidstnævnte har haft succes, og derfor får vi også henvendelser fra butikker, der – selvom de har holdt åbent i flere uger – har et stort ønske om at være live, og vi hører også om stadigt flere butikker, der ansætter medarbejdere for at understøtte en positiv udvikling. De har brug for flere hænder for at kunne følge med.”

Solgte 2.000 stykker tøj på fem kvarter

Liveshopping udfylder en plads i shoppinglandskabet, som indtil nu har stået tom. Det er ikke bare en gimmick eller en løsning på et akut problem. Det er en ny salgskanal, hvor man skaber en hybrid mellem det fysiske og det digitale, og Christian Vester er overbevist om, at vi kun er i starten af en langvarig trend.

Og der er måske noget om snakken. Selvom det er svært at danne sig et fuldstændigt globalt overblik over markedets størrelse, er det hævet over enhver tvivl, at liveshopping er big business. I Kina tegnede liveshopping ifølge det amerikanske konsulenthus Rockwater sig i 2020 for en omsætning på 170 mia. dollars. Et tal der i 2018 var 29 mia. dollars. Konsulent- og analysehuset Coresight vurderer, at omsætningen i USA i 2021 vil udgøre 11 mia. dollars, men i 2023 vil den allerede være steget til 25 mia. dollars. Samtidig har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen, der også ejer betydelige andele af bl.a. Zalando, Asos og Nemlig.com, købt sig ind i den svenske liveshopping-tjeneste Bambuser, der bl.a. benyttes af Samsung, Luisaviaroma og Farfetch.  

Potentialet er med andre ord stort, og flere internationale retaileksperter kalder det den største trend i 2021. Flere og flere detailhandlere kaster sig ud i liveshopping, bl.a. vinhandlere og elektronikkæder. For liveshopping kan noget, som hverken den rene fysiske eller digitale butik kan.

”Du får det bedste af begge verdener. Det er bekvemt, for du kan sidde mageligt hjemme i sofaen, men samtidig får du hjælp af en fagperson med en dyb viden om sine produkter. Det er meget nærværende, personligt og lokalt, og man er en del af et community. Den oplevelse er svær at genskabe, og det giver selvfølgelig også de små butikker en konkurrencefordel over for de store internationale webshops,” siger Christian Vester.

De seneste par år har ellers ikke skortet på dommedagsprofetier for detailhandlen, og mange har kastet sig ud i e-handelshavet uden at kunne bunde. Der findes desværre talrige eksempler på fysiske butikker, der har investeret store summer i webshops, som aldrig har genereret en fornuftig omsætning. Men liveshopping kan være den redningskrans, der hjælper selv butikker med modne ejere i en digitaliseringsproces. Som tidligere beskrevet kræver det nemlig ikke store investeringer eller overdrevne digitale kompetencer at komme i gang.

For at illustrere, hvor enkelt det er, fortæller Christian Vester, at Easy Live Sales har hjulpet tøjbutikker med at blive klar til liveshopping på få timer. Investeringen kan hverken ressourcemæssigst eller i kroner og øre sammenlignes med for eksempel at etablere en webshop.

Synergi hvis brands hjælper kunder med liveshopping

Med tanke på de imponerende vækstrater og betydningen for de fysiske butikkers eksistens og udvikling, bør også modevirksomheder og brands interessere sig for tendensen, hvilket også er tilfældet i stigende grad ifølge Christian Vester. De har ganske enkelt en klar interesse i, at der fortsat er en levende, lokal detailhandel, hvilket man også har set gennem coronakrisen.

”For modevirksomhederne er det jo en oplagt mulighed for at hjælpe deres kunder med at sælge flere varer. Det er simpelthen godt købmandskab, og derfor oplever jeg også, at brands gerne vil hjælpe deres kunder med at komme i gang med liveshopping,” fortæller Christian Vester.

Han forklarer, at det styrker relationen og giver mere trofaste kunder, hvis brands hjælper dem i gang med liveshopping, og at butikkerne kommer til at fungere som en slags influencer i lokalmiljøet, hvilket er endnu et parameter, hvor liveshopping adskiller sig. På den måde bliver det også en god marketingskanal for brandet.

Men til syvende og sidst handler det om, at det er en god forretning. For både butikken og dens leverandører. Christian Vester fortæller om en unavngiven butik, der på fem kvarter formåede at sælge 2.000 stykker tøj.

”For nogle er det jo ligesom at åbne to nye butikker,” siger han. Og den slags tiltaler vist enhver god købmand.

Han opfordrer derfor livsstilsvirksomhederne til at være nysgerrige og få større viden om liveshopping, for det er i virkeligheden her, virksomhedens største investering ligger. Christian Vester og Easy Live Sales hjælper brands med at udarbejde guides til deres kunder, så de kan komme hurtigt i gang og få succes fra starten.

”Der skal faktisk ikke særligt meget til. Det er en klar fordel at vide noget om liveshopping og kunne rådgive kunderne om, hvad der virker. Kan man det, kan man komme rigtig langt, og det viser jo en fantastisk velvilje over for kunderne, når man tilbyder dem hjælp med at øge deres omsætning,” siger han og fortæller, at modevirksomhedernes sælgere og salgssupport med fordel kan spørge ind til, om kunderne har forsøgt sig med livesalg:

”Salgsafdelingen skal kunne tale ind i liveshopping. Det er også en god anledning for brands til prøve nye varer af i butikkerne. Du kan lynhurtigt se, hvilke varer der performer godt og hvilke størrelser, der efterspørges, så du får gode, valide data, der kan omsættes internt i modevirksomheden. Det kommer igen både retail og wholesale til gode.” 

Gør det til en oplevelse at shoppe

Ifølge Christian Vester rummer et tættere samarbejde mellem brands og butikker dog flere udviklingsmuligheder. Forbrugerne tænder nemlig på faglighed og viden om produkterne, og hvem ved mere om produkterne end modevirksomhedernes sælgere?

”Jeg tror vi kommer til at se sælgere som gæsteværter ved liveevents, så det bliver en slags colab mellem brands og retailere. De kender varerne indgående og fagligheden er helt i top. Det kan blive rigtig stort, men det er ikke noget vi har set så meget af endnu,” siger Christian Vester.

Alt tyder dog på, at vi kommer til at se meget mere liveshopping i 2021, også selvom butikkerne er åbne. Christian Vester vurderer, at de danske butikker er langt fremme i forhold til resten af Europa. Men vores nabolande Tyskland, Sverige og Norge, som også trækker en stor del af modeeksporten, er allerede begyndt at skele til udviklingen i Danmark og vil lade sig inspirere af den hastige udvikling i Danmark, hvor flere samtidig vil hoppe med på bølgen, fordi forbrugerne har vænnet sig til at shoppe på den her måde. Det bliver ganske enkelt naturligt, og liveshopping tilbyder noget helt afgørende, som de største online-aktører ikke kan matche.  

”Liveshopping er inspirerende, og du kan tilbyde mange personer en autentisk oplevelse på samme tid. For det bliver pludselig en oplevelse at shoppe i stedet for at skulle trawle gennem alenlange rækker af tøj på en webshop,” afslutter Christian Vester.   

Easy Live Sales

  • En softwarevirksomhed centreret omkring ”Ja tak-robotten” Elisa, der hjælper butikker med liveshopping direkte på sociale medier (Facebook).
  • Robotten gør det muligt for virksomheder at sælge og håndtere liveshopping med meget begrænset personale.
  • Sikrer, at der er styr på kundekommunikation, bestillinger, lagerbeholdning, betalingsløsning og indkøbskurv.
  • Kan integreres med betalingssystemer og fragtløsninger og arbejde sammen med eksisterende webshops.
  • Har mere end 300 brugere, blandt andet Power, Kop & Kande, Name It og en række selvstændige butikker – særligt indenfor mode og tekstil.
  • Grundlagt i 2021 af Nikolai Aas Pedersen, Rasmus Aas Pedersen og Christian Vester.
  • Nikolai er ophavsmand til idéen og produktudvikler, Rasmus har ansvar for brugeroplevelsen, Majbrit har ansvar for support og økonomi, mens Christian står for strategi og salg.

Læs mere på easylivesales.dk

"