Menu

Må man forbyde forhandleren at sælge på Amazon?

Dette spørgsmål er DM&T blevet stillet mange gange. Det er nemlig ofte tilfældet, selvom det ikke er en del af den oprindelige aftale. Advokatfirmaet Bird & Bird giver her deres vurdering af problemstillingen.

Foto: Christian Wiediger on Unsplash
Foto: Christian Wiediger on Unsplash

18. september 2019

Hvad gør man, når ens forhandlere anvender online markedspladser eller de såkaldte tredjemandsplatforme til at markedsføre og sælge ens varer, når det ikke var aftalen oprindeligt, og man synes, at platformens karakter kompromitterer værdien af ens brand?

Dette spørgsmål giver anledning til hyppige drøftelser i branchen både nationalt og internationalt, og DM&T bliver ofte spurgt til råds. Som retsstillingen er nu, er svaret dog ret enkelt. EU’s konkurrenceregler foreskriver, at man ikke må afskære sine forhandleres mulighed for at anvende internettet som salgskanal. En sådan restriktion kan koste dyrt i form af bøder, som er i den tunge ende i konkurrencelovgivningen. 

I efteråret 2017 blev EU-domstolen dog forelagt spørgsmålet, og resultatet blev en afgørelse, der åbnede op for, at producenter i visse meget afgrænsede situationer og kun fordi man gjorde brug af et såkaldt selektivt distributionssystem kunne forbyde forhandlere at sælge producentens produkter på tredjemandsplatforme som Amazon, Alibaba, E-bay, Farfetch, Miinto o. lign.. 

Læs eller genlæs DM&Ts omtale af afgørelsen her.

Siden den meget omtalte afgørelse fra 2017, har der været drøftelser af, hvor langt dommen kan udstrækkes. Derfor har Dansk Industri i forbindelse med projektet om online markedspladser spurgt advokatfirmaet Bird & Bird om deres bud på situationen. 

Du kan hente det juridiske notat her.

"