Menu

Minimum angreb digitalt, da den fysiske verden lukkede ned: ”Vi skulle ikke stå bagefter og ligne en høne, der var røget gennem en propel”

Corona-krisen fik Minimum til at smide alle kræfter efter et virtuelt showroom, der blev klar på rekordtid. Det har allerede vist sig som en god ide i en tid, hvor fysiske møder er en saga blot.

Minimum er med sit nyudviklede virtulle showroom gået i offensiven under coronakrisen. Fotos: Minimum
Minimum er med sit nyudviklede virtulle showroom gået i offensiven under coronakrisen. Fotos: Minimum

06. januar 2021 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- Tiden, hvor sælgeren kom med en pose wienerbrød og en kollektion over skulderen, er slut.

Det mener Minimums CEO Steen Engelbrecht, og derfor satte han og resten af firmaet sig også for at speede en allerede planlagt proces kraftigt op, da coronavirussets udbrud i marts måned gjorde fysiske møder umulige.

Processen var det, der i dag udgør virksomhedens virtuelle showroom. Et projekt, der godt nok var indtænkt i rækken af opgaver, men først planlagt til senere og i udgangspunktet mere tænkt som et værktøj til at styre kunderejsen end til virtuelle salgsmøder.  

- Det gik stærkt. I april satte vi i gang. Vi stod overfor et salgsmøde i juli og en ny indsalgssæson, hvor vi ikke kunne mødes fysisk og havde brug for løsninger. Vi afsøgte markedet og gik rimelig langt med to udbydere, hvor NuORDER, som vi valgte, var en af dem. De var langt fremme på udviklingen af netop kunderejsen i deres system, men deres løsning omkring det virtuelle møde var ikke færdigudviklet, men de lovede at være færdige den dag, vi skulle bruge det, for at have vores versionering klar. Vi vidste, der var en risiko for fejl, men vi valgte at tro på, at de kunne levere, siger Steen Engelbrecht.

Det kunne amerikanerne – og dermed kunne aarhusianske minimum også påbegynde deres indsalg til kunderne på digital vis.

Sådan ser Minimums nye virtuelle showroom ud, når herrekollektionen fremstilles. Fotos: Minimum
Sådan ser Minimums nye virtuelle showroom ud, når herrekollektionen fremstilles. Fotos: Minimum

Næsten så godt som et showroom

- Vores ønske om at styrke kunderejser tager udgangspunkt i, at alle tankerne om hvorfor kollektionen er designet, som den er, går tabt, hvis kunderne bare går direkte på de enkelte bøjler. God kunderådgivning er også at sikre, at de informationer kommer videre uanset om det så er fits, materialer, særligt vigtige styles eller andre elementer, der er fokus på og det kan et virtuelt showroom hjælpe os med at give dem, lyder det fra Minimums CEO.

Med et begrænset kendskab til virtuelle showrooms kan det være svært at forstå, hvilke teknologiske løsninger der er inkorporeret i Minimums løsning. Steen Engelbrecht forklarer:

- Det er en fuldt integreret platform med en komplet kunderejse, hvor man får en brand-introduktion, møder vores designere, der forklarer, hvilke elementer der er i fokus i de enkelte leveringer, film med udvalgte styles, så kunderne kan se tøjet bedre, billedserier, forskellige print og andre elementer, der gør det nemmere for kunden at gennemføre det mest optimale indkøb. Fra denne sæson har vi udbygget det til også at være vores B2B-salgs platform, så når kunderne genbestiller, sker det i det kendte miljø.

Han erkender, at man bare kunne vise kollektionen frem via et webcam, men det yder ikke tøjet retfærdighed. Samtidig var det meget imod den måde, Minimum valgte at tackle corona-krisen på, hvor de hellere ville være offensive end defensive.

De ville have noget fornuftigt ud af krisen, som Steen Engelbrecht formulerer det.

- Jeg tror ikke på visioner a la ”vi vil være verdens bedste”, for det ville være mærkeligt, at et relativt lille tøjbrand fra havnen i Aarhus bliver det, men vi vil gerne flage en ambition om at være et referencepunkt for andre i branchen på udvalgte områder. Vi vil være så gode, at andre kigger mod os for fx digital inspiration.

Det synes de i al beskedenhed selv, at de i øjeblikket snuser til, og desuden lyver tallene ikke.

- Vi havde faktisk et rigtig godt indsalg med vores nye platform, hvilket viser os, at summen af de beslutninger vi har truffet, har været OK. Det giver også organisationen en velfortjent følelse af stolthed. Vi fik ekspederet de kunder, vi gerne ville, og kom ud på den anden side med vækst. Det resultat havde jeg gerne solgt den for, inden vi gik i gang med sidste sæson på de givne vilkår.  

Generelt er Minimum kommet stærkt tilbage efter det, de selv kalder et ”utilfredsstillende” 2019, hvor en grundig omstilling blev gennemført. 2020 startede særdeles positivt.

- Men så ramte marts/april, hvor verden brød sammen. Vi oplevede den famøse uge 13 i index 1,2. Vi kunne vælge at kaste alt over bord, men vi vurderede, at vi ville komme meget længere med en offensiv tilgang. Vi skulle ikke ligne en høne, der var røget gennem en propel. Der var den offensive tilgang langt bedre, siger Steen Engelbrecht.

Find det bedste alternativ til det fysiske møde

Minimums største markeder er Tyskland og Frankrig.

Her har det også hjulpet dem at have et digitalt alternativ, eftersom et fysisk besøg syd for Kruså var en umulighed i lange perioder.

- Alle markeder har brugt det til deres kundemøder, og vi har selv blandt andet brugt det til at præsentere for Zalando, men det har også været i brug til interne salgsmøder med vores folk ude i markederne. Normalt ville vi være samlet en 40-50 mand i Aarhus over et par dage, og den mulighed har vi ikke haft. Der har det fungeret fint, men der er selvfølgelig også begrænsninger, som mest består i antallet af folk, der er med på et møde. Mange kender det jo selv; hvis der er 40 mand koblet på et virtuelt møde, så bliver det hurtigt envejskommunikation. Man mangler snakken på tværs og at fornemme stemningen i rummet. Spørgsmålet er så bare, hvad alternativet havde været?

Begrænsningerne kan dog håndteres, lader Steen Engelbrecht forstå, for han er ikke umiddelbart bleg for fortsat at benytte de digitale løsninger i fremtiden. Også selv om fysiske møder igen er muligt.

- Normalt har vi salgsmøder her i Aarhus fire gange om året, men måske skal vi kun have to fremover, hvor de to resterende så bliver virtuelle. Det kræver, at vi sender kollektionerne ud i god tid, så alle kan få ”touch and feel”, men så synes vi også, det er et stærkt alternativ.

- Alle vil jo gerne mødes – det vil vi også, men vi kan ikke. Vi må finde det næstbedste, og med de tilbagemeldinger vi har fået indtil nu, så synes jeg, at vi kan være tilfredse. Folk tager generelt vældig godt imod det, siger han.

Forsiden på Minimums virtuelle showroom bygget i samarbejde med amerikanske NuORDER
Forsiden på Minimums virtuelle showroom bygget i samarbejde med amerikanske NuORDER

Digitalisering kan være vor tids industrielle revolution

Tirsdag den 5. januar meldte Copenhagen Fashion Week endegyldigt ud, at en fysisk modeuge ikke kan blive til noget under de nuværende vilkår, vi som samfund står i.

Den beslutning har Steen Engelbrecht fuld forståelse for. Han glæder sig over, at hans virksomhed har et solidt alternativ til det fysiske møde.

- Vi kan ikke mødes, som det ser ud i øjeblikket, så vi er naturligvis glade for, at vi har en stærk virtuel platform at benytte. Forudsætningerne er anderledes nu, end de var for bare fem år siden, men jeg er ikke sikker på, jeg synes, det kun skyldes covid-19. Covid-19 har forstærket en udvikling, der allerede er i gang, og relevansen af alle messerne er ikke længere den samme. 

- Engang blev messerne brugt til at se nye brands og købe ind, men i dag ser man nye brands på Instagram længe før, man tager på messe. Det er gået fra at være et offensivt valg at tage på messe til at blive et defensivt valg, for ”hvad sker der, hvis vi ikke er der?”, og det er jo ikke holdbart i længden.

- Jeg tror ikke, messerne forsvinder, men tingene bliver anderledes i fremtiden. Vi må bare indstille os på, i alle led, at verden forandrer sig. Alting forandrer sig i disse år. Jeg tror klippefast på, at butikkerne vil være her, det vil messerne også, men det vil være en sammensmeltning af det fysiske, det virtuelle og andre forretningsmodeller end det, vi kender i dag.

- Det her er vores generations industrielle revolution, og vi kan kæmpe med det eller imod det, men der er talrige eksempler på dem, der har kæmpet imod og ikke længere er her. Så vil vi hellere omfavne udviklingen og udvikle os med den, lyder det fra Minimums CEO. 

DM&T rådgiver din virksomhed om digitalisering

Med Copenhagen Fashion Week og de akkompagnerende modemesser rykket til det virtuelle univers grundet Covid-19-restriktioner har det aldrig været vigtigere at have styr på sin virksomheds digitale fremtoning og infrastruktur.

Det kan være en stor mundfuld, hvis din virksomhed først begynder den digitale indsats nu, og derfor er vi hos DM&T mere end klar med en hjælpende hånd i form af personlig og branchenær rådgivning indenfor digitalisering, vi tilbyder flere webinarer om emnet og slutteligt er vores rammeaftalepartnere klar med hjælpende - digitale - hænder, der kan gøre dig klar til messesæsonen og den digitaliserede fremtid.

"