Menu

Mode- og tekstilbranchen får sin egen ledelsesbog

DM&T er med til at udgive bogen ”Ambitioner”, der stiller skarpt på ledelse, strategi og udvikling i mode- og tekstilbranchen. Mød forfatterne på årets TOPMØDE, hvor du også får bogen med hjem. Læs udvalgte uddrag her.

Ambitioner er titlen på mode- og tekstilbranchens nye ledelsesbog.
Ambitioner er titlen på mode- og tekstilbranchens nye ledelsesbog.

27. september 2018

En bog der appellerer til, at vi pakker PowerPoints væk, eliminerer fejlfinder-kulturen, tager vores autentiske selv med på arbejde og ikke bliver for selvfede. Christian Stadil CEO/Owner Thornico A/S

”Ambitioner” er titlen på den bog om ledelse, mode- og tekstilbranchen har manglet. For selvom branchen står i mange af de samme dilemmaer som resten af erhvervslivet, når det handler om ledelse, er det alligevel stærkere at kunne se, hvad der virker i virksomheder, der ligner din egen. ”Ambitioner” er fængende og forførende. Den ligner ikke din normale bog om ledelse. Den er let læst, men svær at slippe. Og den får dig til at tænke over din egen måde at lede og drive en virksomhed på.

Du får otte kapitler med hver deres hyperrelevante tema. Derudover får du ni cases med succesfulde virksomheder fra branchen.

På TOPMØDE 2018 uddrager bogens forfattere, Mette Vinther Larsen og Kristian Høimark-Breiner, de vigtigste pointer og giver dig inspiration til at blive en endnu bedre leder. Samtidig får du bogen "Ambitioner" med hjem, men allerede nu kan du læse et par uddrag af bogen nedenfor.

Fra Kapitel 1 "Ledelse er simpelt – tal med folk"

FØLG DIN PASSION

Ganske få er ledere, fordi de ikke ved, hvad ellers de skal bruge deres tid på.
Ledelse og passion smelter sammen og bliver ofte til et.
Man vælger at blive leder, fordi man tror på, man kan gøre en forskel?
Skabe bedre vilkår for andre.
Ledere brænder for det.
Man kan se det i deres øjne.
Det er ønsket om at skabe dynamik og udvikling, der får ledere ud af sengen om morgen og gør arbejdslivet meningsfuldt.

”Man skal gøre noget, man er glad for. Noget, der giver mening. Jeg tror enormt meget på lyst, intuition, og hjerte. Det handler om at lave noget, der er sjovt, sammen med andre.”

Mads Nørgaard

VÆR MODIG OG TØR AT FEJLE

Det er også et spørgsmål om at turde tage nogle chancer, som andre ikke gør eller tør. Vise, at det du brænder for, det kan man lykkes med.

”Det er vigtigt, at man holder fast i tingene. Så kan det godt være, at man får nogle slag. Det kan godt være man fejler, men man holder sgu fast i det, man tror på, så skal det nok komme. Tro flytter bjerge. Troen flytter meget mere end strategier.”

Sune Bjerregaard, MASAI

 

Fra Kapitel 2 "Det rigtige hold - en du har lyst til at drikke en øl med"

HAV SELVINDSIGT – ANSÆT FOLK, DER ER VERDENSMESTRE PÅ ANDRE OMRÅDER END DIG SELV

Hvad er dine egne tanker om at sætte det rigtige hold?
Bruger du din tid, der hvor du er bedst?

”Vi har fire forskellige personprofiler i ejerkredsen. Vi er gode hver for sig, men vi er ret geniale sammen”.
Jens Poulsen, DK Company

Det forgrener sig. Til hele virksomheden.
Der er brug for alle. Hele holdet skal være castet rigtigt. Så går det op i en højere enhed.

”Susan fra Silkeborg, hun er sindssygt dygtig. Hun var virkelig god til at kræve penge ind fra os, og det var virkelig ubehageligt. Hende skulle vi have ombord.
Hun kunne give voksenskældud, og det havde vi brug for.”

Thomas Frederiksen, SHOE THE BEAR

Der er brug for ressourcer, når I skal nå næste niveau. Når virksomheden skal styrkes, og det hele skal skaleres.

”Vi skulle have en CEO ombord, der kunne accelerere virksomhedens vækst. Vi kiggede på, hvilke ressourcer vi havde brug for, som kunne understøtte vores egne bedst muligt. Vi var kommet til et punkt, hvor mange virksomheder historisk får udfordringer, så det var helt centralt at være på forkant.”
Daniel Brix Hesselager, Rains

 

Fra kapitel 4 "Strategi – Fup og PowerPoint præsentationer"

DET MÅ IKKE BLIVE FOR KOMPLICERET

Når først man har sagt strategi, så har man også lynhurtigt sagt SWOT analyser, konsulentbistand og komplekse modeller, flowcharts og scorecards.

Det skal man passe på med. Man bliver så nemt forført. Der bag skrivebordet. Optaget af at fylde firefeltstabellerne rigtigt ud. Mens livet buldrer videre, på den anden side af døren.

”Alle lærebøger siger, I skal have en mission og vision.  Jeg kan godt lave en femårsplan i mine regneark, og det ser skide godt ud.  Jeg ved bare ikke, om vi er døde om fem år. Vi skal jo tjene penge hvert år.  Hvis vi kan regne det ud på en lommeregner, så er det en god idé.  Hvis det bliver for kompliceret, så bliver det baseret på for mange antagelser. Det skal være simpelt.”

Jens Poulsen, DK Company

MOMENTANE HENSIGTSERKLÆRINGER

I stedet kan forretningsplaner og strategier tænkes som momentane hensigtserklæringer, I holder fast i, så længe det giver mening. Så længe de er relevante. Så længe de hjælper med at finde vej.

”Hvis du skriver tingene alt for skarpt ned i en forretningsplan, så kan du godt gå i panik. Vi har aldrig haft en forretningsplan, men en vision, der var vores guiding principle. Noget vi kunne bryde ned i småkvantitative komponenter. Jeg kender i detalje de 1000 retailers globalt, jeg vil samarbejde med. Kender hele mit marked ned i detaljen. Jeg ved præcis, hvilke mærker jeg vil ligge ved siden af, og jeg ved præcis, hvad mit prissegment skal være.”

Nicolaj Reffstrup, GANNI

 

Fra kapitel 7 "Bestyrelsen – De syv små dværge eller…?"

MEN LAD VÆRE MED AT FÅ EN BESTYRELSE BARE FOR AT HAVE EN

Skal du overhovedet have en bestyrelse? Vil du have en?
Lovgivningen siger jo selvsagt ”JA” for en del.
Men om I er den ene eller anden selskabsform, gider vi ikke dvæle ved. Det er alligevel kedeligt.

For uanfægtet om du skal have en bestyrelse.
Du har valgt at have en bestyrelse.
Eller har overvejet at få en bestyrelse.
Så er udfordringen den samme.

Hvordan kan bestyrelsen være med til at styrke jeres forretning? Ellers er den i princippet ligegyldig.

”Jeg er i dialog med en del mindre virksomheder inden for branchen. Og jeg siger altid til dem, lad nu være med at få en bestyrelse bare for at få det. Start måske med et advisory board. Og spørg jer selv, om I er parate til det? Og så er det jer, der skal tage teten. Der skal sidde en bestyrelse eller et advisory board, der skal hjælpe jer med at lykkes. Det må ikke blive det her med, at de bare er der fordi, I skal afrapportere en hel masse.”

Anna Søndergaard, Becksöndergaard

 

Fra kapitel 8 "Sæt tiden på pause – whiskey & tennis"

TAG PÅ SKOVTUR

Når mailboksen banker af sted, logistikken udfordrer og lagerstyringen svigter, så er det svært at finde tid til det.
De nye perspektiver og de logiske sammenhænge.
Men hvis ikke du gør det, hvem skal så?
Det er så åbenlyst, men nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer.

”Vi skal trække os ud af det. Komme væk fra firmaet. Ud i skoven et par dage og se hinanden godt og grundigt i øjnene. Sige: ’OK, hvad sker der og hvor er vi på vej hen? Hvordan har du det?’ De samtaler, vi har med vores medarbejdere, dem skal vi blive ved med at tage med os selv. Også selvom vi får mere travlt. Det er sindssygt vigtigt.”

Thomas Frederiksen, SHOE THE BEAR

….

DET HANDLER OM LEDELSE - INGEN SKUMFIDUSER HER

Hvem vil du gerne diskutere din forretning med?
Hvem skal bidrage dig med at tage virksomheden til næste niveau?
Hvem vil grine, gruble og udvikle din ledelsespraksis sammen med?

”Vi må aldrig blive selvfede, tilfredse og overfladiske. Man skal turde være ærlig over for sig selv og sit brand. Prøv at tænke over, hvor meget man kan kunne rykke sig, hvis man turde det.”

Allan Vad Nielsen, hummel

Det handler ikke om gruppeterapi eller om at riste skumfidusser over bålet.
Det handler om at tage din ledelse seriøst.

 

Klik her, og tilmeld dig TOPMØDE 2018. Så er du sikret dit eget eksemplar af "Ambitioner" og en dag spækket med inspiration.

Ambitioner

  • Bogen er skrevet af Mette Vinther Larsen & Kristian Højmark-Breiner.

    Mette Vinther Larsen er Partner & Associate Professor, KeyMoments & Aalborg Universitet
    Kristian Højmark-Breiner er Partner, Senior Strategic Manager & Ph.d. studerende, KeyMoments, Codan & Aalborg Universitet

  • Bogen er udgivet i samarbejde med DM&T & Forlaget Nordpress.
  • Bogen er baseret på adskillige års research samt interviews med ti direktører fra mode- og tekstilbranchen og udvalgte brancheeksperter.
  • Bogen er inddelt i otte kapitler, som behandler de essentielle aspekter af at lede og udvikle en mode- eller tekstilvirksomhed. 
  • I bogen finder du otte cases, som beskriver, hvordan otte forskellige modevirksomheder har skabt deres succes. De otte virksomheder er: GANNI, Becksöndergaard, Boozt.com, MASAI, SHOE THE BEAR, hummel, RAINS, DK Company og Mads Nørgaard. 
  • Alle deltagere på TOPMØDE 2018 får deres eget eksemplar af "Ambitioner" med hjem. Derudover kan du opleve Mette Vinther Larsen & Kristian Højmark-Breiner på scenen, hvor de fremdrager nogle af de vigtigste pointer fra "Ambitioner".
"