The State of Fashion er den årlige analyse af de forhold, der kommer til at præge modebranchen. Analysen udarbejdes af McKinsey & Co. og Business of Fashion (BoF) og blandt materialet, der ligger til grund for analysen, er en række interviews med internationale topchefer i branchen samt aktuelle økonomiske analyser.
Før vi dykker ned i de ti tendenser, som State of Fashion-forfatterne peger på vil definere året, tillader vi os at dvæle ved de aktuelle globale markedsforhold. Her spiller den herskende covid-19-pandemi fortsat en nøglerolle, selvom den i perioder af 2021 var skubbet i baggrunden, hvilket førte til et større shopping-comeback i flere af verdens store økonomier. Det er værd at hæfte sig ved, at rapporten er udarbejdet, før omikron-varianten for alvor tog fart, og dette kan få uforudsete konsekvenser.
På globalt plan forventer McKinsey og BoF, at 2021 byder på en lille vækst i forhold til 2019. Det forventes, at det globale salg vil ligge i indeks 103-108 i 2022, men der er store forskelle på verdens største markeder. Væksten vil især komme fra USA og Kina, mens Europa halter bagefter.