Menu

Møbel-Gazelle udvider ejerkredsen

Karup Design tilføjer to nye ansigter til ejerkredsen. Den ene er tidligere hovedaktionær og direktør i BoConcept, mens den anden er virksomhedens adm. direktør.

Fra venstre: Svend Nørlund Christensen, Anders Stampe (bag sofaen), Allan Nørlund Christensen
Fra venstre: Svend Nørlund Christensen, Anders Stampe (bag sofaen), Allan Nørlund Christensen

19. februar 2019

 For enden af en blind industrivej i midtjyske Karup – lige inden den asfalterede vej bliver til engareal - ligger møbelvirksomheden Karup Design. Nok er den fysiske vej blind, men rent mentalt står mange veje imidlertid fuldt åbne. Det vurderer den tidligere hovedaktionær i møbelkoncernen BoConcept, i dag investor, Viggo Mølholm, der sammen med Karup Designs administrerende direktør Anders Stampe netop er trådt ind i ejerkredsen bag virksomheden, som udvikler og sælger futonmøbler og tilbehør målrettet internationale onlineforhandlere.

 

”Karup Design har et stærkt dna, og et 100% digitalt mindset, som er usædvanligt for branchen. I kombination med meget spændende produkter giver det meget store vækstmuligheder,” siger Viggo Mølholm.

 

Hans opkøb af anparter er en yderligere involvering i virksomheden, som han i de seneste fire år har været tilknyttet som bestyrelsesformand. Dermed har han på tæt hold kunne følge udviklingen. Tre år i træk er Karup Design kåret som Gazelle-virksomhed, omsætningen er tredoblet de seneste fire år, og i 2017/18 realiserede virksomheden et overskud på 4,9 mio. kr. 

Karup Design blev grundlagt i 1972 af iværksætteren Preben Christensen, der var blandt de første europæiske producenter af de såkaldte knock-down-møbler. I begyndelsen af 1980’erne opdagede Preben Christensen i USA hippie-trenden med sengerammer til japanske futonmadrasser, som han fik sat i serieproduktion hjemme i Karup.

 

Strategisk fokus på onlineforhandlere

Siden overtog sønnerne Allan og Svend Nørlund Christensen ansvaret for virksomheden, som samtidig bevægede sig fra at være møbelproducent til at outsource produktionen og satse fuldt ud på futon-møbler med udgangspunkt i funktionalitet. Strategien er indenfor de seneste år videreudviklet, så designprodukterne udelukkende afsættes gennem en lang række onlineforhandlere over det meste af verden. Blandt andet til tyske Otto Versand, onlineforhandlere i Asien, Europa og USA, til blandt andre giganterne Amazon og Wayfair.

 

”Strategien blev sat i værk på det helt rigtige tidspunkt, så virksomheden er vokset og har udviklet sig sammen med onlineforhandlerne. Derfor råder Karup Design i dag over både en stærk produktudvikling og en stærk værdikæde, som matcher kravene på onlinemarkedet. Med designmæssigt fokus på funktionalitet matcher møblerne også de globale tendenser, hvor flere mennesker i storbyerne bor med mindre plads og derfor efterspørger møbler med flere funktioner,” siger Viggo Mølholm.

 

Administrerende direktør som medejer

Med 32 år i BoConcept, heraf de 16 år som administrerende direktør, har Viggo Mølholm fungeret som værdifuld sparring i Karup Design. Blandt andet også i forhold til ansættelsen af administrerende direktør Anders Stampe, der for halvandet år siden kom til fra en stilling som kommerciel direktør hos norske Varier Furniture A/S, hvor han ligesom i Karup har udnyttet sin indgående erfaring med online salg og digital markedsføring.

I Karup Design har Anders Stampe i tæt samarbejde med brødrene Nørlund Christensen stået for videreudvikling af virksomheden.

”Vores e-com fokuserede værdikæde, som vi skræddersyer både på vores kommercielle ydelser, IT og logistik, giver os en unik mulighed for at excellere indenfor en distribution, hvor mange stadig tvivler,” siger Anders Stampe, og fortsætter:

”Vi ansætter nu en helt anden type medarbejdere end tidligere. Ud over klassiske trends og modeinspiration er vi i dag langt mere datadrevne i eksempelvis vores produktudvikling. Vores systemer er opbygget, så vi kan underbygge alle vores forretningsområder med data. Det giver en lang række fordele for vores kunder og for os selv som leverandør. Den udvikling bruger vi i første omgang til at vækste organisk i eksisterende markeder hovedsageligt i Europa, og så er vi lige gået i gang i USA, som selvsagt har et stort potentiale.”

 

Sammen med den øvrige kreds af ejere glæder han sig over, at bestyrelsen ligeledes er styrket med tilgang af erhvervsmanden Peter Østerberg, der bidrager med erfaring fra internationale danske livsstilsbrands som Vipp, Gubi og By Lassen hvor han har været medvirkende til at udvikle- samt styre ambitiøse vækstrategier i mål.

"