Menu
Talerne til TOPMØDE 2018

Mød JD.coms Alice McInerney

JD.com satser stort på både Europa og mode i disse år. På TOPMØDE fortæller Alice McInerney, Europe Business Development Director for JD.coms mode- og luksuskanaler om den satsning, og hvordan det kan få effekt på de danske modevirksomheder.

Blandt talerne på TOPMØDE 2018 er Alice McInerney, Europe Business Development Director for JD.com's fashion & luxury channels.
Blandt talerne på TOPMØDE 2018 er Alice McInerney, Europe Business Development Director for JD.com's fashion & luxury channels.

20. september 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

JD.com er på rekordtid blevet Kinas største retailer, som er i stand til at levere et hav af forskellige produkter i hele Kina på bare seks timer. Men JD.com er også ved at manifestere sig som en væsentlig aktør inden for salget af mode- og luksusvarer, og den satsning kommer ikke alene til at berøre Kina men også Europa. I løbet af det seneste år har JD.com åbnet kontorer i en række europæiske lande, og det kan komme til at vende op og ned på det europæiske e-commerce-marked.

Men hvordan kan man som dansk modevirksomhed få gavn af en mastodont som JD.com, og hvordan ser verdens tredjestørste tech-virksomhed på udviklingen inden for afsætning af mode? Det sætter Alice McInerney, Europe Business Development Director for JD.com's fashion and luxury channels, fokus på, når hun taler til Dansk Mode & Textil TOPMØDE den 10. oktober.

Forener Kina, Europa og mode

Og hvis der er nogen, der kan se koblingen mellem Kina, mode og kommerciel udvikling, er det Alice McInerney.

Hun tog i 2008 til Kina for at arbejde for BBC i forbindelse med OL i Beijing. Hun blev i Kina i otte år, hvor hun arbejdede som moderedaktør på Time Out Magazine, samtidig med hun arbejdede freelance for globale udgivelser som Wallpaper, Nowness og Style.com. Hun har interviewet markante modeaktører som Diane von Furstenberg, Roland Mouret, Stella McCartney, Jeremy Scott og Victoria Beckham for blot at nævne et udpluk.

Alice McInerney var blandt de første journalister, der skrev om de fremstormende kinesiske designere, og hun var med til at åbne omverdenens øjne for disse designere takket være artikler, interviews og events i både Kina og Europa. I 2011 skabte hun en e-commerce-platform for at sælge produkter fra de designere, og selskabet har i dag fysiske butikker i Kina sideløbende med en fortsat e-handelsplatform.

Alice McInerney har også fungeret som konsulent, hvor hun blandt andet har luket kløften mellem kinesiske og internationale markeder og bragt dem tættere sammen. Hun har været fast samarbejdspartner for den britiske regerings departement for international handel og British Fashion Council, hvor hun har arbejdet med at promovere britisk mode i Kina ved hjælp af events, herunder London Fashion Week.

I 2017 vendte Alice McInerney tilbage til Europa, hvor hun påbegyndte sit nuværende job hos JD.com, hvor hun har en nøglerolle i at sikre relationerne til nogle af de mest fremtrædende modebrands.

Alice McInerney har en bachelorgrad i kinesisk og engelsk fra University of Leeds. 

Gå ikke glip af Alice McInerneys indlæg på TOPMØDE

Vil du heller ikke gå glip af Alice McInerneys indsigtsfulde og spændende indlæg på TOPMØDE. Køb billet, før det er for sent. Billetsalget lukker den 30. september, og der er et begrænset antal billetter.

"