Menu

Mos Mosh tager kampen op mod kopiering

Igennem længere tid har det danske modebrand Mos Mosh flere gange været offer for kopiering. Men nu er problemet blevet så omfattende, at de opruster med en ny, aggressiv strategi, der skal beskytte deres designs fremover.

En ny, mere aggressiv strategi skal beskytte Mos Mosh mod kopiering fremover. Foto: Mos Mosh, look book spring 2018.
En ny, mere aggressiv strategi skal beskytte Mos Mosh mod kopiering fremover. Foto: Mos Mosh, look book spring 2018.

24. april 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Efter adskillige oplevelser med kopiering har det danske modebrand Mos Mosh fået nok. For ikke mindre end en uge siden fik Mos Mosh medhold ved en tysk domstol mod et konkurrerende brand for kopiering af et af virksomhedens designs, og det har givet dem blod på tanden til at tage kampen op.

For det er desværre ikke første gang, at de har observeret plagiering i markedet, og niveauet har nu nået et omfang, hvor man fra ledelsens side har valgt at køre en mere aggressiv strategi for at sikre design og detaljer.

”Vi har simpelthen nået et punkt, hvor vi føler, at vi bliver nødt til at markere os og gøre noget ved det. Vi har fået viljen og ressourcerne til at beskytte vores designs og vil ikke længere tillade, at andre brands kopierer os,” siger Mos Moshs direktør, Kim Hyldahl.

Vil statuere et eksempel
Over længere tid har Mos Mosh vidst, at de har været udsat for kopiering. Det har deres forhandlere flere gange gjort dem opmærksomme på.  

”Tidligere har vi nok lukket øjnene, fordi vi har tænkt, at det var for ressourcekrævende. Men nu er vi indstillet på at bruge de ressourcer, det kræver, for at gå videre med det,” siger Kim Hyldahl og fortsætter:

”Det handler også om at statuere et eksempel og gøre opmærksom på, at det godt kan betale sig at gøre noget ved det.”
 

Det er en udmelding, som Dansk Mode & Textils advokat Rikke Mynster er glad for at høre.

”Hvis man vender det blinde øje til kopisager, kan det opfattes som en stiltiende accept. I sidste ende handler det om at værne om sin virksomheds image. Gør man ikke noget, kan man risikere at udvande sit eget brand,” siger hun.

Det behøver ikke koste kassen
Kopiering i modebranchen er et omfattende problem, som Mos Mosh desværre ikke er alene om at opleve. Alligevel er der mange, især mindre virksomheder, der er udfordret på de ressourcer en kopisag kan medføre, både økonomisk og tidsmæssigt.

Men ifølge Rikke Mynster behøver det ikke være en sej økonomisk kamp at slå ned på kopiering. Faktisk når de fleste sager ikke en gang i retten.

”At agere på en kopisag behøver ikke at munde ud i en stor retssag. Tværtimod, bliver de fleste sager afgjort inden. Hvilken strategi, man skal anvende for at få sagen håndteret, afhænger af, hvor alvorlig sagen er. Og det er det, vi som brancheorganisation kan hjælpe med at vurdere,” siger hun og opfordrer til, at man som medlem altid skal tage kontakt til DM&T, hvis man opdager kopier af sit design.

"