Menu

NÜ tog skridtet fuldt ud med digitalt showroom: Da først det kom ned på jorden gav det hele mening

Digitale showrooms og virtuelle universer er blevet nye buzzwords i branchen efter coronaens udbrud. Flere brands satser i den digitale retning og er glade for mulighederne, men det er også vigtigt, at tilvalget er strategisk funderet og ikke en panikløsning.

Med det virtuelle showroom kan NÜ blandt andet præsentere brandet, som de ønsker, selv om de ikke kan have fysisk besøg, som situationen fordrer i øjeblikket
Med det virtuelle showroom kan NÜ blandt andet præsentere brandet, som de ønsker, selv om de ikke kan have fysisk besøg, som situationen fordrer i øjeblikket

21. januar 2021 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Han blev plantet i en stol og smidt ind i et lokale, hvor Oh-land sang for ham. Dernæst ind i en turbine bygget til Grundfos. Og så var han solgt.

Det er ikke NÜs CEO René T. Jensens beskrivelse af en rigtig underlig drøm. Det er beskrivelsen af, hvad der skulle til, for at sælge ideen om et virtuelt showroom til ham og hans virksomhed.

- Jeg var solgt med det samme. Det eneste problem var, at det var en rigtig dyr proces. I hvert fald for tekstilbranchen. Det ændrede sig, da vi blev introduceret til de, for os, rigtige folk, og så tog det fart derfra, siger René T. Jensen, da DM&T taler med ham i forbindelse med det digitale showroom, den randrusianske virksomhed netop har klippet premieresnoren til.

CEO hos NÜ René T. Jensen tager imod i modevirksomhedens nye virtuelle showroom, som er udarbejdet af N'fellows og Vonoa.
CEO hos NÜ René T. Jensen tager imod i modevirksomhedens nye virtuelle showroom, som er udarbejdet af N'fellows og Vonoa.

Strategi før virtuelt showroom
At NÜ skulle vokse på den digitale front var allerede besluttet, da René T. Jensen via en af sine ansatte fik et tip om at kigge i retning af de to firmaer N’fellows og Vonoa, der er hovedarkitekterne bag det virtuelle showroom.

- Vi begyndte faktisk at kigge på mulighederne for et års tid siden, hvor vi specifikt søgte efter nogen, der kunne noget med 3D, virtual reality, 360 graders video og lignende. Det fandt vi her, og da prisen viste sig at være i et leje, hvor vi kunne være med, så var der ingen tvivl for os, siger René T. Jensen.

Langtfra alle er sikre på, at det er værd at investere digitalt for at klare sig gennem den nuværende krise. I stedet håber de på, at tilstanden snart bliver den samme som før.

Overraskende nok køber Lukas Holtmann, CEO og Partner i N’fellows, den tese, selv om hans firma blandt andet lever af at udtænke, designe og eksekvere digitale showrooms for forskellige virksomheder.

- Jeg forstår godt bekymringen, for som med alt andet, så handler det om, hvordan du bruger det. Hvis ikke du har en klar strategi bag, så ved du ikke, hvorfor du gør det – og så kan man godt tale om et panikkøb. Det er dog netop der, vi kommer ind, for vi er ikke ”kun” leverandør af virtuelle showrooms. Vi arbejder med virtuelle løsninger ud fra et strategisk perspektiv. Kommer en kunde og siger, at de gerne vil have et virtuelt showroom, så udfordrer vi dem på hvilken udfordring, det skal løse for dem. Det er ikke en hyldevare, der passer til alle, siger han til DM&T.

NÜ havde brugt lang tid på at finde ud af, hvad det digitale aspekt skulle tilføre dem, og derfor fungerer det.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.

- Vores virtuelle showroom er et redskab, der er lavet som en teaser. Der er ingen priser, det er ikke linket op på vores andre løsninger. Det er i langt højere grad tænkt som noget, sælgerne skal bruge som et salgsværktøj, der styrker kunderejsen. Vores oplevelse af vores virtuelle showroom er, at vi bedre kan få vores DNA og historie med. Det er helt klart en platform, hvor det er nemmere at videreformidle et brands kernefortælling, siger René T. Jensen og fortsætter:

- Vi er på mange måder en gammeldags engros-virksomhed med mange fysiske kunder, så det fysiske møde er også vigtigt for os, men med 1000 forhandlere fordelt på 22 lande, så er det en fordel at kunne fremvise kollektioner sådan her. Vi kommer stadig til at sende kollektionerne fysisk ud til sælgere og agenter, men på denne måde kan vi undgå at skulle lave samples af styles, kunderne allerede kender fra tidligere. Dem kan de opleve digitalt i stedet.

Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.

Helt essentielt for N’fellows er det, at begge parter er sikre på, at deres virtuelle muligheder kan bringe værdi til kunden.

- Det strategiske og det kommercielle skal hænge sammen. Vil man differentiere sit brand digitalt, så kan vi skabe en digital brandfortælling i et virtuelt univers. Hvis ikke man kan nikke genkendende til, at det er noget, man ønsker, så er det ikke sikkert, det er den rigtige løsning, siger Lukas Holtmann, der suppleres af Jacob Bjerring, Head of Spatial hos N’fellows.

- Det er vigtigt for os at se på, om investeringen for brandet kan bære det. Løser det en udfordring og giver værdi?

Et prisvenligt alternativ til messeaktiviteter

Bakker vi en smule, så er coronakrisen faktisk også blandt årsagerne til, at N’fellows overhovedet gik i gang med at designe virtuelle showrooms og andre digitale tilbud til brands. Inden krisen arbejdede de meget med branding i fysiske rum, men opgaverne i den branche blev kraftigt decimeret, da vi alle blev tvunget bag skærmene i stedet for at færdes i det fysiske rum.

Hos både N’fellows og NÜ er de sikre på, at messerne vender tilbage i fysisk format senere. De er dog også enige om andre ting, hvad angår messerne.

- De sidste mange år har jeg bandet over at tage på messe. Det er vældig hyggeligt at spise middag om aftenen, og det er da også lidt en fest, men der er meget arbejde forbundet med det. Jeg har min tvivl om, hvorvidt vi får tilsvarende retur for det, vi putter i det at tage på messe i kroner og ører, siger NÜs CEO og peger på, at de i fremtiden sagtens kan se sig selv lægge flere kræfter i det virtuelle univers i stedet for at deltage på alle messer. 
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.

Lukas Holtmann er også sikker på, at de virtuelle universer kan bevare momentum, når messerne igen byder indenfor rent fysisk.

-  Der er to ting, man skal spørge sig selv om: vil man bruge virtuelle som et alternativ til fysiske messer, og har man råd til at bruge fx 100.000 kroner på én messe, når man i stedet kan bruge det på en virtuel investering, som man kan genbruge?

- Når først man har et virtuelt showroom eller univers, om man vil, så har man det. Det mister ikke sin værdi. Selvfølgelig skal man vedligeholde og udvikle det, for at det bevarer sin nyhedsværdi. Designer man sine kommende kollektioner i 3D, så har man allerede dér content, der kan skabe ny værdi i et virtuelt showroom, som samtidig indtænkes i virksomhedens branding og markedsføring, siger han.

 - Der er ingen begrænsninger. Du har ikke bare fire gange otte meters messeplads. Alt er muligt, når det er virtuelt. Salgsmæssigt er der de samme muligheder i det virtuelle versus det fysiske, men den menneskelige interaktion mangler selvfølgelig. Hos NÜ har vi imødekommet det ved at personificere det, så en af de ansatte er lavet i en avatar, så man kan skabe denne relation bedst muligt. Man kan også have chatbox og tale via computeren, så man kan komme så tæt på som muligt, siger Lukas Holtmann.

Det kan de nikke anerkendende til hos NÜ, hvor René T. Jensen har givet samtlige agenter adgang til det virtuelle showroom, som de derfor kan præsentere for deres respektive kunder.

- Uden at have gået tallene igennem, så tror jeg, vi har fået lige så mange nye kunder i år, selvom messeaktiviteter nærmest har været ikkeeksisterende. I tirsdags havde vi 38 sælgere og agenter på online, da vi havde gennemgang af kollektionen, og de var kun positive. De var helt blæst bagover. Tilbagemeldingen på det digitale er rigtig, rigtig godt. Vi skal jo sørge for at blive ved med at vedligeholde det og beholde nyhedsværdien, så folk har en årsag til at komme tilbage i universet og opleve noget nyt, for det er jo den helt store gevinst ved det. Vi skal blive ved at putte kvalitetsindhold i det.

- Jeg ser jo mine knægte, der ser en koncert i Fortnite, fordi det er det eneste sted, en bestemt kunstner så spiller. Det lokker jo folk til, og det må vi kunne bruge i vores verden. Det kunne være i form af oplæg fra en fashion-guru eller holde en koncert derinde.

Aktivér dit virtuelle univers, som du aktiverer fysiske butikker

At træde ind i en gennemarbejdet og flot butik med et stramt koncept er én af de oplevelser, mange stadig elsker ved at gå i fysiske butikker. Hvis man altså stadig kan genkalde sig oplevelsen.

Det er netop den type brands, der vil have stor gavn af et virtuelt univers, mener de hos N’fellows.

- Hvis man vil tale værdien op på tøjet, så er et virtuelt koncept noget, man kan overveje. Det er en unik måde for brands at differentiere sig på nettet, hvor pris, kvalitet og andre parametre er så nemt sammenlignelige. Du kan have en flot webshop, men i bund og grund er 99 procent af alle webshops bygget på samme måde på grund af forskellige krav og selvfølgelig lovgivning. I et virtuelt univers kan du i langt højere grad iscenesætte kollektioner og skabe mulighed for at interagere med brandet. Universet kan kodes sammen med brandets backend, så du kan sælge direkte fra dit virtuelle showroom.

- Nogen vil mene, at det er svært at måle på bundlinjen, men jeg vil mene, at et større salg er mere opnåeligt, hvis kollektionerne er iscenesat bedst muligt, siger Lukas Holtmann.

Det er netop den devise, de i Randers tog til sig, da NÜ investerede i et virtuelt showroom. Og så gjorde det bestemt ikke noget, at de også fik mulighed for at strømline processerne i værdikæden.

- Vi kommer til at præsentere kollektioner i vores virtuelle univers fremover, men vi kommer også til at designe styles i 3D, som vi så kan få feedback på samme dag. Det er ikke nødvendigt at producere noget, før vi er sikre på, at det faktisk skal i produktion. Besparelsen var naturligvis en faktor. Penge er en ting, men tiden er vigtigere, lyder det fra René T. Jensen. 
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.

Med 3D-designs, som kan hentes ind i et virtuelt showroom, uden der nogensinde er brugt metervarer i tilblivelsen, gør også, at det bliver nemmere end tidligere at aktivere sit brand med henblik på markedsføring og branding.

- Præmissen for at lykkes med dette er, at man også aktiverer sine digitale tiltag i form af branding og markedsføring. Den vej rundt er det ikke meget anderledes end en fysisk butik – hvis ingen aner, at butikken eksisterer, så er det ligegyldigt, om det er verdens fedeste butik, siger Lukas Holtmann.

Det kræver selvfølgelig, at 3D-design er indtænkt i strategien, hvilket er noget, N’fellows på det kraftigste opfordrer modevirksomheder, der kommer til dem, til.

- Hvis man designer i 3D, så har man styles, der kan bruges aktivt til branding og markedsføring allerede inden, de er produceret og på lager. Samtidig er mange store forhandlere begyndt at acceptere 3D-billeder, hvilket forkorter tiden fra designfasen til endegyldigt produkt. Samtidig betyder 3D-design allerede i produktionsfasen, at man ikke skal have tegnet alle sine fysiske designs op som 3D-designs bagefter, hvilket sparer både tid og penge, lyder det fra Jacob Bjerring.

”Det er ikke nye teknologier. Modebranchen er bare gammeldags”

Virtuelle showrooms, digitale koncepter eller hvad man nu måtte ønske at kalde sin digitale darling kan bidrage med mange ting.


Faktisk kan det også hjælpe med at aflive elementer, som de færreste i mode- og tekstilbranchen sætter pris på.

- Modebranchen er gammeldags på mange punkter. 3D-design er ikke nyt, arkitekter og mødeldesignere har brugt det i mange år. Det har bare taget lang tid, før det slog igennem i denne branche. Hvis brands insisterer på at sadle om til 3D-designs og få leverandørerne til at tegne det op i 3D, så kan man eliminere den enorme likviditetsbinding fra designproces til endelig levering af de færdige styles, undgå overproduktion, helt droppe kollektionskonceptet på grund af den korte proces fra ide til færdig style i 3D. Man kan sågar sende tøjet i 3D til en influencer, der ikke behøver have det fysisk.

- Den designfase, der engang tog tre-fire måneder fra ide til færdigt produkt, kan nu klares på fem timer. Det er også nemmere for små brands at komme på markedet, fordi de ikke skal lægge en masse penge på forhånd. De ville jo aldrig kunne konkurrere med sejlende systuer, som vi hører om, men med 3D-design kan de, mener Jacob Bjerring.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.
Virtuelt Showroom for NÜ. Udarbejdet af N'fellows og Vonoa.

Hos René T. Jensen og NÜ er de overbevist om, at mange kolleger i branchen kunne drage nytte af at sadle om til denne model. De er dog også overbevist om, at uvidenhed og en overbevisning om skyhøje priser kan stå i vejen for mange.

- Ja, jeg tror, mange lader sig afskrække af både en formodet pris og manglende viden. Vi skal langt hen i processen, før folk forstår det. Vi er tekstilfolk, og mange ved ikke, hvad et virtuelt showroom er. Når man sætter sig ind i det og taler med folk, der ved noget om det, så giver det mening. Det gjorde det for os, forklarer han.

Hvis du har læst hertil, så brænder du måske inde med det samme spørgsmål, som mange andre.

Hvad koster det mig som brand, hvis jeg skal have et virtuelt showroom? Og hvor længe tager det at lave?

- Den indledende fase med afklaring og strategiopbygning koster et start-fee. Vi kan ikke give en pris på løsningen, før vi finder ud af, hvad den skal indeholde, men et lækkert virtuelt rum, hvor man står tilbage med noget, der virker, koster omkring 125-150.000 – og for store kunder med specifikke krav koster det selvfølgelig mere. Det er inklusive licenser, som er voldsomt dyre, og hosting.

- Tidsmæssigt kan alt jo hastes igennem, men vi vil gerne have mindst to måneder til det, så alle bliver tilfredse. Vi vil helst ikke ud i det klassiske leverandør-kunde-forhold, men hellere et partnerskab, hvor kunden er så involveret, som de overhovedet har lyst til at være. Specialistkompetencer in-house er ikke nødvendigt, dem arbejder vi allerede sammen med, og når først rammerne er skabt, så kan man selv ændre og tilpasse på mange parametre, siger Lukas Holtmann.

DM&T rådgiver din virksomhed om digitalisering

Med Copenhagen Fashion Week og de akkompagnerende modemesser rykket til det virtuelle univers grundet Covid-19-restriktioner har det aldrig været vigtigere at have styr på sin virksomheds digitale fremtoning og infrastruktur.

Det kan være en stor mundfuld, hvis din virksomhed først begynder den digitale indsats nu, og derfor er vi hos DM&T mere end klar med en hjælpende hånd i form af personlig og branchenær rådgivning indenfor digitalisering, vi tilbyder flere webinarer om emnet og slutteligt er vores rammeaftalepartnere klar med hjælpende - digitale - hænder, der kan gøre dig klar til messesæsonen og den digitaliserede fremtid.

"